Nekromanti Bojkottar Codex

King Kromm

Hero
Eftersom jag först blev jätte glad när det kome n svensk rpg tidning, men senare så har jag irriterat mig mer och mer på tidningen, varför?? jo för att om jag vill läsa om dataspel köper jag pcgamer eller annan liknande tidning, men jag gillar inte alls en tidning som kallar sig för "rpg" tidning och som mest handlar om dataspel...

/King Kromm

Krellh

Warrior
Gudars skymning vad folk har svårt för att fatta...
Codex är inte, har aldrig vart, och kommer förmodligen aldrig heller att bli en "rollspelstidning". Codex är en speltidning, varken mer eller mindre.
Nuff said.

Mitt gnällande är i det här fallet inte riktat till dig personligen, utan till alla som gnäller över Codex inte är en renodlad rollspelstidning.

/Tobbe

King Kromm

Hero
De e ingen fara, har nog aldrig hört nån eller sett någon stans att den skulle vara det heller, men det e la besvikelsen som spelar in... Hur mycket bättre hade det inte varit med en ren odlad rpg blaska?? kanske inte ekonomiskt för privat personer, eftersom de då måste köpa 2 tidningar, men jag tänker ändå inte köpa några codex tidningar... åså vill jag ju debatera :)

/King Kromm

Krellh

Warrior
Problemet är ju att en renodlad rollspelstidning förmodligen inte skulle bli vidare långlivad - antalet rollspelare i Sverige är förmodligen inte tillräckligt stort. Men om det kom en tidning i stil med Codex som enbart handlade om rollspel så skulle jag ju inte gråta precis ;-))

/Tobbelobbe - hemma från Gothcon för en kortare sovpaus

DanielSchenström

Swashbuckler
Antalet rollspelare i Sverige är stort nog om varje rollspelare skulle köpa den och priset var sådär en 20 kronor högre, vilket är jämförbart med andra tidningar av samma tryck och storlek. Nu är det som alla vet inte så att alla rollspelare köper den. Men kolla genom alla nummer av Codex och titta på upplagan och innehållet så förstår man relationen mellan dem.

Codex var från början en rollspel och brädspelstidning men Olas ambition att göra det till en spelhobbytidning kan man utröna i Ledarna och det så kallade utfyllnadssvammlet. Rollspel skuulle vara grunden enligt en ledare. Vad som är grunden nu vet jag inte.

Daniel "Warduke" Schenström

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Gudars skymning...

...var det visst. I de första numren av Codex står det vid ett flertal tillfällen att det är en rollspelstidning, till exempel i nummer 2, (ledaren).

Detta gör ju att man som läsare lätt förleds att tro att Codex är en rollspelstidning.

Och jag tycker att det är en rollspelstidning. Eller en tidning för rollspelare, om man så vill.

Nuff said, som du själv så vältaligt formulerade det.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Sodivra

Champion
Tyvärr..

Tyvärr så tycker jag inte att det är roligt att läsa Codex längre. Om inte charmen i dom gamla nummren kommer tillbaka finns det ingen mening för mig att uppdatera min prenumation..

/Arvidos, oxå hemma från GothCon. Men jag har nog spelat klart nu.. Postar nåt inlägg för att prata av mig när andra har kommit hem..

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Ola

Swordsman
Ni får väl hänga med ett tag...

Innan ni så tvärt avgör vad som är vad. :)

Självklart så får Codex mothugg på en renodlad rollspelssida som www.rollspel.nu är, konstigt vore annars.

Jag hämtar in enkätsvar efter varje nummer och de speglar betydligt bredare åsikter än att Codex endast skall innehålla rollspel. Och den absolut största majoriteten av svar jag får in via e-post är positivt inställda till utökningen av Codex. Och vi har flaggat för att ändringar faktiskt är på g med Codex. I tidigare nummer av Codex har jag skrivit att Codex kan tänka sig att utvidga, vilket vi har gjort.

Nästa nummer blir tjockare, 116 sidor om allt går vägen. Och det betyder mer av allt! Det kommer också att betyda mer rollspel.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu

Mikael Sol

Swordsman
Re: Ni får väl hänga med ett tag...

dessutom, om ni inte köper 008 så kan ni inte klaga på det numret!! jaja, ni kan ju tjuvläsa den hos nån kompis...
om jag inte prenumererade så skulle jag köpa codex 008. kom ihåg, som prenumerant får man lite extra godis, precis som i ett kinderägg!!
undrar varför jag lobbar för codex helt plötsligt....

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics

Rosen

Myrmidon
<I>Nu är det som alla vet inte så att alla rollspelare köper den.</I>

Kommer de nog inte att göra heller, såvida den inte börjar innehålla material till alla rollspel som spelas i Sverige (osannolikt av utrymmesskäl och brist på skribenter) eller material som är så allmänt att det går att använda till vad som helst (osannolikt av kvalitetsskäl).

Ska jag vara petnoga så håller jag inte riktigt med om att Codex började som en rollspelstidning; den började som en Neogames-tidning. De första numren innehöll mest material till rollspel som jag inte spelade, så för mig var de rätt ointressanta. Den har blivit <I>mer</I> intressant för mig iom att innehållet har breddats.

--
Åke

chrull

Stockholm Kartell

du lobbar för codex för att jag säger att du ska göra det.. :o)

Dessutom vill du fortfarande att Narur ska komma med.. :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

DanielSchenström

Swashbuckler
"Ska jag vara petnoga så håller jag inte riktigt med om att Codex började som en rollspelstidning; den började som en Neogames-tidning. De första numren innehöll mest material till rollspel som jag inte spelade, så för mig var de rätt ointressanta. Den har blivit mer intressant för mig iom att innehållet har breddats."

Jupp, det var en Neogamestidning men vad håller NeoGames på med om inte rollspel? Kanke är de egentligen en sekt för främjandet av pastarätter utan tomater men om det var så så syndes det inte.

Och jag har inget emot breddningen så länge det betyder fler rollspel. Jag spelar ju inte heller Neos rollspel, eller nåt svenskt överhuvudtaget. Det finns saker förutom rollspel jag kan tänka mig i en tidning som intresserar mig, jag är inte så inskränkt att rollspel är mitt allt. Men jag vill samtidigt att mängden av det som jag finner intressant ska utgöra en stor del av de tidningar jag läser, annars vill jag inte betala för den oavsett priset. Och eftersom alla Codexar har varit gratis för mig så. Det låter i alla fall på vissa som att det blir aningen mindre elektroniska spel i nästa nummer även om den enda jag litar på angående innehållsuppgifter är Ola.

"Kommer de nog inte att göra heller, såvida den inte börjar innehålla material till alla rollspel som spelas i Sverige (osannolikt av utrymmesskäl och brist på skribenter) eller material som är så allmänt att det går att använda till vad som helst (osannolikt av kvalitetsskäl)."

Nja, alla spel lär det inte bli tal om eftersom säkert 100 olika spel spelas för tillfället i Sverige och en sida var är lite för lite (egentligen skulle det bli än mindre sidor på grund av reklam, rapportering och sånt).

Däremot borde det finnas villiga skribenter till topp 8; (inte i ordning) Eon, Neotech, Drakar och Demoner v6, Drakar och Demoner v1-5, Western, Gemini, Dungeons & Dragons och Vampire the Masquerade. (Att det finns till Eon och Western är ju bevisat om de inte är ovilliga.) Men jag tror att om man kan ha med mer material till olika spel ofare så lockar man dem som inte nu köper Codex istället för att försöka få elektronikspelsspelarna att haka på. Kanske är exponeringen ett sätt att få dem intresserade också men jag kan bara svara för mig själv när jag säger att nummer 7 inte skulle fått mig att köpa nummer 8.

Allmännt material är väl inte av sämre kvalité än de till ett specifikt spel? Om du tycker det får du gärna förklara varför.

Rosen

Myrmidon
<I>vad håller NeoGames på med om inte rollspel? Kanke är de egentligen en sekt för främjandet av pastarätter utan tomater men om det var så så syndes det inte.</I>

Ha ha. Om man t.ex skulle ha en tidning med artiklar om Western, och <I>bara</I> om Western, skulle innehållet inte ha särskilt mycket att ge nån som istället spelar D&D eller Vampire.

<I>Allmännt material är väl inte av sämre kvalité än de till ett specifikt spel? Om du tycker det får du gärna förklara varför.</I>

Jag sa "material som är så allmänt att det kan användas till vad som helst".  Sånt brukar alltid dyka upp emellanåt i speltidningar, och för det mesta är det så allmänt att det inte går att använda till just nånting.
Det gamla fanzinet White Warph parodierade en gång en sån artikel, om hur man driver kampanjer. "SLP är alltid bra att ha. Se till att ge dem riktiga personligheter och bakgrunder. Om det behövs, annars kan man låta bli.  Platser dit rollpersonerna kommer ska beskrivas detaljerat, fast inte för detaljerat för då kan det bli tråkigt.  Se till att spelarna håller reda på vad deras rollpersoner har för utrustning, men ägna inte en massa tid åt exakt vad de har för grejor och sånt", etc. Egentligen sa hela artikeln inte ett smack, vilket förstås var meningen. (-:

--
Åke

Ackerfors

Alas, your rapids!
Skulle man bojkotta allt som inte var som man tänkt sig skulle det bli en herrans massa bojkottande...

Martin Ackerfors - Ohlsson
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"

Sodivra

Champion

Jodå. Jag tänker inte, i protest, kräva att ni slutar skickar hem tidningar till mig.. /images/icons/wink.gif Vad jag menar är att om det fortsätter såhär så är det inge kul att läsa codex.. (För mig.)

Nästa nummer blir tjockare, 116 sidor om allt går vägen. Och det betyder mer av allt! Det kommer också att betyda mer rollspel.

Kul! /images/icons/smile.gif

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

DanielSchenström

Swashbuckler
Nej , om en tidning bara koncentrerar sig på en sak skulle den inte vara intressant för andra, det är ju självklart. Men de flesta tidningar drar sin gräns så att de når sin målgrupp effektivast och en NeoGamestidning gör det bäst genom att ha just Neos spel. Jag personligen tycker att Codex idag är för bred. det är bara min åsikt inte en värdering eller allmän fakta.

Med tanke på det tycker du alltså att artiklar som min Kampanjkurs inte har nån plats i codex. den var ju superallmän. Själv föredrar jag allmänna artiklar, några av mina favoriter är bl. a. Ruinerartiklarna i ett nummer av Sverox eller Rubicon, orkar inte kolla genom dem just nu. Allmänna artiklar som går att använda till olika sorters spel och bland de mest inspirerande jag läst.

Ögat

Hero

Självklart så får Codex mothugg på en renodlad rollspelssida som www.rollspel.nu är, konstigt vore annars.
Enligt mitt förmenande är inte detta på något vis en ursäkt eller förmildrande omständighet - Codex amalgamerades faktiskt med rollspel.nu inte med datorspel.nu eller fjolårets filmnyheter.nu.
I och med att Codex och rollspel. nu gick ihop blev de till ett, på gott och ont. Snarare är ovanstående en usel ursäkt, som endast kan visa på ett bristande intresse för rollspelarna på rollspel.nu:s intressen. Men i och med att rollspel.nu och Codex är samma sak är det ungefär lika förståeligt att alienera rollspel.nu:s användare som att såga av sig benen. Visst - det funkar säkert, och har man tur kan man sälja dem till någon som är villig att betala mycket - men man blir aldrig den samma. Dessutom förlorar man kontakten med marken.

Det vettigaste ni kan göra i denna situation vore att byta namn på rollspel.nu till spel.nu (eftersom Codex enligt alla försvarare är en speltidning och inte en rollspelstidning). Öppna sedan dataspelsfora, så att de är lika många och varierade som de rollspelsfora som finns i dagsläget. Sedan är det bara att räkna antalet poster: skrivs det mer om datorspel än om rollspel, tja då är det tydligen så att vi SOM ÄR EN DEL AV ER är mer intresserade av datorspel.

Annars har jag hört att nyheter säljer ganska bra också, många tidningar med nyheter ges ut dagligen(!) till ett lågt pris och med stor omsättning, så de måste det ju gå bra för.
Sex, kanske?

Kalla inte äpplet för päron.

// Olav

Krellh

Warrior
Errrhm.....

Ok, det ska erkännas att jag tog i så jag nästan sprack när jag sa att Codex aldrig har varit en rollspelstidning. Jag åberopar extrem trötthet och grinighet till mitt försvar :)

Däremot håller jag inte alls med dig om att Codex idag är en rollspelstidning. Jag hävdar bestämt att den är en speltidning, varken mer eller mindre. Anledningen till detta är att den tar upp så väldigt mycket som inte är rollspel, även om det i och för sig på ett eller annat sätt går att knyta till rollspel (fast det kan man visserligen göra med i princip allt, om man bara har tillgång till skohorn och vaselin/vapenfett/valfritt smörjmedel :gremsmile:.

Jag tycker faktiskt att Ola nu har lyckats ganska bra med att skapa det han ville - spelvärldens motsvarighet till Amelia (yep, exakt så uttryckte han sig :)

/Tobbelobbe - inte grinig längre :)

Krellh

Warrior

Enligt mitt förmenande är inte detta på något vis en ursäkt eller förmildrande omständighet

Tillåt mig att hävda motsatsen. Faktum är att folket som hänger på www.rollspel.nu utgör en relativt liten del av prenumeranterna, däremot är dom vääääldigt högljudda här på hemma-arenan. Och som Ola sa, rollspel.nu är ju en mer eller mindre "renrasig" rollspels-site, och då är det ju självklart att det här blir gnällande när det förekommer en massa datorspel, kortspel och annat i tidningen.
Men som sagt, forumfolket är definitivt inte i majoritet bland prenumeranterna.

Förresten, bara för att rollspel.nu är tillägnad enbart rollspel så betyder ju inte det att detsamma måste gälla för Codex, eller hur? ("Nä tyvärr SAAB, ni är biltillverkare, så dessvärre får ni sluta tillverka flygplan nu...")

/Tobbe - Prenumerationsansvarig på Codex