"Ska jag vara petnoga så håller jag inte riktigt med om att Codex började som en rollspelstidning; den började som en Neogames-tidning. De första numren innehöll mest material till rollspel som jag inte spelade, så för mig var de rätt ointressanta. Den har blivit mer intressant för mig iom att innehållet har breddats."
Jupp, det var en Neogamestidning men vad håller NeoGames på med om inte rollspel? Kanke är de egentligen en sekt för främjandet av pastarätter utan tomater men om det var så så syndes det inte.
Och jag har inget emot breddningen så länge det betyder fler rollspel. Jag spelar ju inte heller Neos rollspel, eller nåt svenskt överhuvudtaget. Det finns saker förutom rollspel jag kan tänka mig i en tidning som intresserar mig, jag är inte så inskränkt att rollspel är mitt allt. Men jag vill samtidigt att mängden av det som jag finner intressant ska utgöra en stor del av de tidningar jag läser, annars vill jag inte betala för den oavsett priset. Och eftersom alla Codexar har varit gratis för mig så. Det låter i alla fall på vissa som att det blir aningen mindre elektroniska spel i nästa nummer även om den enda jag litar på angående innehållsuppgifter är Ola.
"Kommer de nog inte att göra heller, såvida den inte börjar innehålla material till alla rollspel som spelas i Sverige (osannolikt av utrymmesskäl och brist på skribenter) eller material som är så allmänt att det går att använda till vad som helst (osannolikt av kvalitetsskäl)."
Nja, alla spel lär det inte bli tal om eftersom säkert 100 olika spel spelas för tillfället i Sverige och en sida var är lite för lite (egentligen skulle det bli än mindre sidor på grund av reklam, rapportering och sånt).
Däremot borde det finnas villiga skribenter till topp 8; (inte i ordning) Eon, Neotech, Drakar och Demoner v6, Drakar och Demoner v1-5, Western, Gemini, Dungeons & Dragons och Vampire the Masquerade. (Att det finns till Eon och Western är ju bevisat om de inte är ovilliga.) Men jag tror att om man kan ha med mer material till olika spel ofare så lockar man dem som inte nu köper Codex istället för att försöka få elektronikspelsspelarna att haka på. Kanske är exponeringen ett sätt att få dem intresserade också men jag kan bara svara för mig själv när jag säger att nummer 7 inte skulle fått mig att köpa nummer 8.
Allmännt material är väl inte av sämre kvalité än de till ett specifikt spel? Om du tycker det får du gärna förklara varför.
Daniel "Warduke" Schenström