Nekromanti Bojkottar Codex

Krellh

Warrior
Re: nja, alltså...

Det är ganska gott om folk som skriver små muntra kommentarer när dom skickar in sin pren.-beställning till mig. Sen är det en del som skickar mäjl bara föratt säga vad dom tycker om Codex. Sen träffar vi folk på konvent och liknande som berättar vad dom tycker.
På det hela taget verkar folk överlag vara mycket nöjda.

Däremot skulle det definitivt uppskattas om folk skickade in fler insändare till Codex så vi kan få en maffig insändarsida.

/Tobbe

Ögat

Hero
ursäkta?

Har du inte orkat läsa de tidigare inläggen, eller fösöker du bara irritera mig?
På sätt och vis vore det kanske det bästa - om jag började häva ur mig svordomar skulle ni från Codex/rollspel.nu ha en rimlig anledning att låsa tråden.

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Inte i min värld - jag känner mig mer som diskussionens vinnare för varje dag som går.

// Olav

Riddaren

Swashbuckler
Re: ursäkta?

Har läst tidigare inlägg och försöker inte irritera dig.

Men texterna till nästa nummer (det kommande) är inte färdiga när numret före går i tryck, därför kan ju inget nämnas i numret än eventuellt ett tema.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Örnie_UBBT

Swordsman
Den blaskan kommer nog att bli mer och mer av en dataspelstidning...och lite Magic eller Pokemon också kanske. Åtminstone så länge redaktionen beställer positiva artiklar om nya och storsäljande spel, så att man kan sälja annonser på samma sida...

mvh
Örnie

Jake Steele

Warrior
Jag räknade antalet sidor reklam i senaste Codex. c:a 25 st eller en fjädedel av tidningen (Då räknade jag inte MageKnight serien som reklam). Nu är det här inte ovanligt, om man räknade antalet sidor reklam i Vecko Revyn så skulle man nog få något liknande.

Men det stör mig likafullt, särskilt som många artiklar är skrivna av tillverkarna och enbart framhäver spelets fördelar.

Jag är dessutom väldigt besviken på artikeln om Phobia. När NeoGames säger i sin internet-teaser att det skall komma en artikel i Codex förväntar jag mig att den skall innehålla lite mer än teasern och att informationen där inte skall motsäga vas man annonserar annorstädes i tidningen.

_öRn

Sir Foilan

Hero
Re: ursäkta?

"jag känner mig mer som diskussionens vinnare för varje dag som går"

Det borde du! Du vänder ju upp o ner på alla som försvarar Codex! /images/icons/smile.gif

Och något försvar för meningen "Codex är en tidning om rollspel som ges ut sex gånger per år" har jag inte sett. Vad jag däremot har sett med egna ögon är att blaskan handlar till större delen om annat (filmer, dataspel...).

/Foilan, King of Warriors of Odin

Ögat

Hero
förtydligande

Men texterna till nästa nummer (det kommande) är inte färdiga när numret före går i tryck, därför kan ju inget nämnas i numret än eventuellt ett tema.
Fast det var inte det debatten rörde sig om. Debatten rörde sig om att jag eventuellt skulle ha vetat att Codex inte längre är en rollspelstidning eftersom det: a) kunde läsas i en tidigare ledare b) stod på framsidan av 007.

// Olav

Ola

Swordsman
Codex innehåll

Ok. de verkar som det kan vara dags att förklara lite.

Rollspelsartiklar vill ni kära läsare att dessa skall var så officiella och korrekta som möjligt. Det betyder att RiotMinds, Rävspel och Neogames har tagit fram unikt material till Codex. Vi utgår från att ni, läsarna, hellre läser ett Neotech äventyr sanktionerat av Neogames. Och det är förhoppningsvis mer läsvärt att veta hur Cells spel Ronin fungerar i tankarna hos konstruktörerna själva. De kan ju trots allt mest om sina spel. Däremot kan man naturligtvis ta det med en nypa salt...

Vi tar aldrig in rena recensioner av spel som tillverkarna själva skriver. Och vi kan skriva både upp spel och ner spel beroende på vad vår recensent tycker. Läs recensionerna av Dungeons & Dragons mtrl till exempel.

Vi kommer dock att hålla ett mer granskande öga dock på vad vi släpper in på Codex sidor.

Sedan är det viktigt att kunna se vad som är annonser eller inte. Vi trodde vi var tydliga, men i kommande nummer har vi varit extra tydliga.

I och med att Codex handlar om spel, dvs produkter, kan man driva sådana här resonemang in i absurdum och tycka att artiklar om spelen indirekt är reklam. Men det är ju samtidigt sådant som ni vill veta om. Du skriver ju själv att du ville ha mer av Phobia till exempel...

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu

Ola

Swordsman
Re: svart på vitt

Coolt.

Gratis!

Du har hjälpt mig hitta en icke uppdaterad del av Codex webbsajt. Vi saknar folk som har tid att uppdatera sajten, du kanske vill och har tid att hjälpa till?

Nästa nummer av Codex innehåller - by the way - 2 st rollspelsäventyr! Så även om det inte är helt korrekt på vår webb, så innehåller Codex fortfarande en hel del rollspel.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu

Ola

Swordsman
Re: förtydligande

Codex utveckling har jag flaggat för i tidigare nummer, i både ledare och i mindre små texter. Codex kommer inte att gå tillbnaka till att bli en renodlad rollspelstidning, för det finns ingen marknad för en sådan idag. Renodlade rollspelsfanzines, ja visst. Men även där är det rätt trögt. Codex har svårt att få in tillräckligt många fanzines så att det skall finnas med i varje nummer. Det enda som finns i hyfsad fanzineväg är annars Runan (www.sverok.se/runan) men även där var det ett tag sedan jag såg deras senaste alser.

Om du nu upplever dig vilseförd och önskar avsluta din prenumeration, vänligen maila mig alla dina namn och adressuppgifter samt bankkonto så att vi kan återbetala för de nummer du inte kommer att få. Svårare än så är det inte.

Codex kommer dock även i fortsättningen att supporta rollspel, främst Eon, N2, Drakar & Demoner, Western, Dungeons & Dragons, StarWars och (peppar, peppar) även Vampire mm från White Wolf.

Ola Nilsson
Chefred Codex

Ola

Swordsman
Re: nja, alltså...

Förtydligande

När man startar en prenumeration via rollspel.nu kan man lämna kommentarer. Många skriver ofta något där, ofta är det positivt, annat är tänkvärt (och visst är bara bus).

De enda uppgifter Codex får in från prenumeranterna är de uppgifter prenumeranten själv frivilligt lämnar ifrån sig, dvs namn, Adress, tel och ibland även e-post. Jag tycker att Tobbe krånglade till sig lite i onödan.

Vi har enkäter uppe (tyvärr inte alltid den senaste enkäten uppe) och via dessa får vi också in mängder av kommentarer och betyg.

Faktum är att många upplever stämningen som lite hätsk på forumet att de inte vågar berätta att de lirar dataspel och magic. Åtminstone har jag fått ett par mail om detta. Rollspel.nu skall dock vara rollspel huvudsakligen. Magic har tex en egen sajt.

Vi får in bra med insändare och redan i det kommande numret finns det med ett uppslag med läsarbrev.

Ola Nilsson
Chefred Codex

Krellh

Warrior
krånglig människa

Jag tycker att Tobbe krånglade till sig lite i onödan.

Mmm...ehh...*skruvar på sig*...jag har en tendens att gärna göra det titt som tätt - oavsiktligt dock :)

/Tobbe - krånglig

sluper

Swordsman
nu börjar vi hamna OT

"Nån särskild anledning?"

De gör trista spel ("tycker jag" är väl underförstått men ändå bäst att tillägga), och efter artikeln i codex #7 har mina förväntningar ang phobia sjunkit ännu lägre.

Jag tycker att neospelen är överrepresenterade nu åxå, men med tanke på att desa spel har många fans så är det inte mer än rätt. Hoppas för övrigt att KULT får en revival i Codex iom nylanseringen... Tänkte klaga på att det inte är så mycket CoC åxå, men med tanke på scenariot till den lite tamare CoC varianten, Delta green i föregående nummer så vore sådan kritik inte riktigt riktig...

"Eller är det bara så att allting som har med Neogames att göra gör dig mörkrädd?"

Stämmer bra det

sluper

Swordsman
ja men lysande...

... bra idé. Alla rollspelare bojkottar codex så att dom går omkull och sedan står vi där utan nå'n tidning som skriver ens det lilla minsta om rollspel!

Bättre en tidning som skriver en del om rollspel än ingen tidning alls.

Och betydligt bättre med en mixad tidning än en renodlad neogamestidning (huga).

Som den så kallade "marknaden" så får man stå ut med reklam, datatrams och dåliga seriestrippar (och annat som med lätthet kan ignoreras) för att få läsa bra rollspelsartiklar. Och om det är konstruktörerna själva som skrivit artikeln så GÅR det faktiskt att ta det hela med en nypa salt.

och visst, de har höjt priset. Men ta senaste Codex, riv ut allt som inte är rollspelsrelaterat och titta på vad du har kvar. Nog fan är det värt 30:-

Jag anser att Codex (och nu pratar jag om rollspelssidorna eftersom jag brukar hoppa över resten) blir bättre och bättre (även om #7 kanske var lite väl rörig på sina ställen). Och dessutom är det inte alla tidningar som har diskussionsforum som detta där läsarna kan säga vad de tycker. Codex har alltså alla förutsättningar att växa ur sina barnsjukdomar. Bojkott är i detta fallet inte särskilt konstruktivt...