Triumvirat
"Europa i Vardande - Antiken"; för en välskriven, lättillgänglig och vetenskaplig allmänhistoria som tar upp lite olika aspekter. Den är grundbok i Antikens historia och Antikens kultur och samhällsliv vid Lunds universitet; och jag kan personligen gå i god för kompetensen hos författarparet.
"Antikens historier" är framförallt billig som faen och otroligt underhållande; Alf Henriksson är de historiska anekdoternas guru. Den är historiskt tillförlitlig öht, förstås, men det är kanske inte vad du är ute efter? I vilket fall, är den ett utmärkt komplement till mina övriga rekommendationer.
"Liv och död i Antikens Rom" är oumbärlig för alla som ska rollspela i romarriket, eller som sett för mycket 'Rome' och vill veta mera. Den är intressant även om man inte tar det i beaktande förstås; jag skulle definitivt säga att antikens högt utvecklade samhällsliv nästan är det allra intressantaste med epoken. Boken är glassig, rikt illustrerad, lättläst och på rea på Adlibris, och
dessutom godkänd på akademisk nivå. Helt fantastisk.
Denna trio böcker är väl allt du behöver för att få en snabb och god inblick i alla aspekter av medelhavsantiken. Jag hade kunnat rekommendera böcker om konst, arkitektur, senantiken och romarrikets fall, Hánkina, militärhistoria, men det är nog lite överkurs i det här fallet: du behöver verkligen inget mer.
- Ymir, förläst