Jag gjorde i stort sett såhär:Körde du med coptic stitching eller någon annan metod?
http://jamesdarrow.deviantart.com/art/Bookbinding-Tutorial-292237490
Signaturerna är vanliga skrivarpapper. Jag vek dem på mitten och la dem fyra i varje signatur. 10 st signaturer.
Sen höll jag ihop dem som de skulle ligga och ritade sex streck längs baksidan över alla ryggarna. Här ska hålen göras.
Hålen gjorde jag med en liten spik.
Sen sydde jag med tandtråd och en grov nål från ica. När man kom till en ände av en signatur gick jag tillbaka till föregående signatur och gjorde en ögla om tråden som gick ut där, för att signaturerna skulle hålla ihop med varandra. Tandtråden är lite klibbig och det är bra. När man dragit åt slackar den inte så mycket. Längs mitten på ryggen av varje signatur gjorde jag också en ögla runt föregående signaturs tråd.
Min första bok svällde lite på mitten eftersom signaturerna bara satt ihop i ändarna. Det blev bättre såhär.
De hopsydda signaturerna satte jag mellan två skärbrädor och skruvtvingar. Jag försökte få ihop ryggen så mycket som möjligt. Sen kletade jag på trälim. Sen en bit nätaktigt tyg. Mer trälim.
Nu dags för pärmen. Det är 130g svart matt papper och 1000g kartong. Kartongen lite större än inlagan. Ryggen precis lika bred som inlagan. Limma fast det. Här tog jag limstift. Det verkar funka det också. Sen limma ihop allt och lägga det i lite press.
På insidan av pärmen tog jag lila a4 och limmade fast med limstift.