Nekromanti Boken vs. filmen

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Bok tips igen.....

Constantine-rullen är halvkass för att den är halvkass, inte för att huvudpersonen är mörkhårig och amerikan. Den hade säkert kunnat vara lika dålig med en blond britt och trognare manus.
Naturligtvis hade den kunnat det, men om man gillar serien och skulle vilja se den filmatiserad (jag stämmer in på det första kriteriet, men inte nödvändigtvis det andra) så känns det ändå bättre med en dålig film som är relativt trogen förlagan än en dålig film som har så ytliga likheter med förlagan att den lika gärna kunnat heta något annat.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Gurgeh said:
Naturligtvis hade den kunnat det, men om man gillar serien och skulle vilja se den filmatiserad (jag stämmer in på det första kriteriet, men inte nödvändigtvis det andra) så känns det ändå bättre med en dålig film som är relativt trogen förlagan än en dålig film som har så ytliga likheter med förlagan att den lika gärna kunnat heta något annat.
Jag håller inte alls med. En dålig film som är en bra filmatisering blir liksom fortfarande en dålig film. Se på den halvtecknade Sagan om Ringenfilmen, den gamla som aldrig blev riktigt klar; jag vill minnas att den är toktrogen originalet, men det är fortfarande en nästan lika dålig film som Garp. Och det vill inte säga lite. Det tyckte jag till och med på den tiden jag faktiskt gillade Tolkien.

Att göra en dålig film tycker jag möjligen känns som MER av att "förstöra originalet". Jag har inga problem att inte tänka mig Kanino Riffs när jag läser Hellblazer, eftersom de är så olika. Jag har inga problem att inte tänka på Arnold när jag läser Stephen Kings "The Running Man". De är såpass olika att det är skitlätt att tänka bort dem, liksom.

(Sen är ju Hellblazer ett bra exempel på att man faktiskt bytt namn också... Serien heter ju inte Constantine)

Däremot Garp... Den är tillräckligt lik boken för att det ska störa, de har bara plockat bort precis såpass mycket av storyn att den blir obegriplig och sedan ändrat några detaljer, där har till och med jag lite svårt att tänka bort filmatiseringen när jag läser boken.

(Med det sagt är det ju fortfarande ett problem som ligger mer hos mig än hos filmerna i sig...)

Ymir

Liten kantbaron

Och när jag kollat på castingen på imdb så är det övervägande asiatiska eller halvasiatiska skådisar i de största rollerna
Vi har uppenbart olika versioner av imdb eller nåt.

'De största rollerna' är ju rimligen tex Katara, Aang, Sokka, Toph och Suki, som spelas av totala vitingar allihop. Iroh spelas förvisso av en iranier, men det spelar ju föga roll eftersom Hollywoods slentrianmässiga diskriminering av östasiater är problemet här. Jag hittar tre östasiater i imdbs castinglista, och de har totala biroller alla tre.

- Ymir, trött

Ymir

Liten kantbaron

(...oftast amerikansk då, eftersom få andra filmländer har råd med att göra dyra bok- eller serietidnings-adaptioner)
Varför skulle bok- eller serietidningsadaptioner vara dyrare än andra filmer? Var och varannan kinesisk och japansk film är baserad på en roman, light novel, eller motsv.

- Ymir, ifrågasätter

Ymir

Liten kantbaron

Och har man gula febern eller nån annan variant av kärlekshistoria med asiatisk film är det klart man tycker att alla västerländska filmatiseringar där men byter ut minsta lilla asiat mot något annat är en KKJ.
Du har uppenbarligen inte fattat någonting av vad jag sagt. Det är en jävla fet skillnad på att göra en remake av The Ring som utspelar sig i USA med vita amerikanska skådisar, och att göra folk i Avatars asiatiska setting till vitingar. Det förra är att förlägga handlingen till en annan miljö, det senare är rasdiskriminering.

Sedan är det ju inte bara asiatiska filmer som jänkarna förvandlar till bajs. Spana in remakesen av The Wicker Man och [REC], till exempel. Jag har svårt nog att fatta poängen med att göra remakes av splitternya asiatiska filmer, men att göra en remake av en splitterny spansk film...det är faen helt barockt.

- Ymir, ännu tröttare

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Ymir said:
Du har uppenbarligen inte fattat någonting av vad jag sagt. Det är en jävla fet skillnad på att göra en remake av The Ring som utspelar sig i USA med vita amerikanska skådisar, och att göra folk i Avatars asiatiska setting till vitingar. Det förra är att förlägga handlingen till en annan miljö, det senare är rasdiskriminering.
Jag håller inte med dig om att skillnaden skulle vara våldsstor; jag förstår hur du menar men jag håller inte med. Jag är inte dum i huvudet bara för att jag är av en annan åsikt, liksom.

kefka

Hero

I slutändan handlar det alltså om hur man personligen gillar filmen eller inte. Och sen etiketterar man den enligt ovan. Fast det egentligen handlar om huruvida filmen vart bra eller inte, inte om den var TROGEN ORIGINALET.
Självklart, som jag skrev det är resultat som räknas. Fast jag tycker att även en bra omtolkning bör byta namn när den inte längre pàminner om originalet. Bättre med ett ärligare "baserat pà".

Arfert

Facit

ja, ofta är de dyrare, eftersom böcker inte på samma sätt behöver fundera på vad det kostar med mass-scener och liknade. Speciellt böcker som känns visuella... Och serier är ju ofta fulla med "dyra specialeffekter".

Arfert

Facit

Ymir said:
Klart jag fattat vad du säger, tycker du bara är larvigt pedantisk när det gäller Avatar-rullen. (Och jag är inte korkad för att jag inte håller med dig, för att citera Krank.)

Det är en jänkaranime, befolkat av folk som ser oidentifierbart anime-asiatisk light ut, i en asiatisk setting... och nu blir det en film där de flesta viktiga rollerna har skådespelare med asiatiskt påbrå, regisserad av en snubbe med asiatiskt påbrå, och settingen är fortfarande lik TV-serien. Så vad gnäller du om.

Jag tycker att din inställning är mer "rasdiskriminerande" än M. Night Shyamalans i det här fallet. Jag tycker inte man ska dra så stora växlar på castingen innan man sett resultatet. De stills jag sett känns trogna originalet. Men visst, var upprörd, om det känns bättre.

Wikipedia skriver: "The show drew on elements from East Asian, South Asian, and Western culture, making it a mixture of what were previously traditionally separate categories of anime and US domestic cartoons." Vilket verkar vara EXAKT som filmen ser ut.

Arfert

Facit

Ymir said:
Och när jag kollat på castingen på imdb så är det övervägande asiatiska eller halvasiatiska skådisar i de största rollerna
Vi har uppenbart olika versioner av imdb eller nåt.

'De största rollerna' är ju rimligen tex Katara, Aang, Sokka, Toph och Suki, som spelas av totala vitingar allihop. Iroh spelas förvisso av en iranier, men det spelar ju föga roll eftersom Hollywoods slentrianmässiga diskriminering av östasiater är problemet här. Jag hittar tre östasiater i imdbs castinglista, och de har totala biroller alla tre.

- Ymir, trött
Få se nu:
Jackson Rathbone (Socka) är född i Singapore, med delvist asiatiskt påbrå.
Nicola Peltz (katara) är en viting.
Noah Ringer (Aang) vet jag inget om, men han ser ut som sin tecknade förlaga.
Toph finns inte med på castinglistan på IMDB, vad jag kan se
Jessica Andres (Suki) är latina.

sen har du hoppat över alla asiater som finns på topp tjugo-listan över skådisar i filmen. Bara handplockat de som ser vita ut (utom Iroh). Ozai, Zuko, Yue, Zhao och så vidare identifierar jag omedelbart som personer med asiatiskt påbrå...