Nekromanti Bokhyllesortering

Foggmock

Myrmidon
Okej, jag är inte hundra på om det platsar bäst här eller som tråkig survey-tråd på OT-forumet, men jag rockar på.

Idag har jag varit ledig från skola och arbete och alltså kunnat ägna mig helhjärtat åt vad jag älskar mest - städning av mitt rum. För ett tag sen köpte jag dessutom en ny Billy (som fylldes omedelbart med de böcker som saknade hyllmeter) med intentionen att börja sortera mina böcker någorlunda. Jag etablerade en prototyp för sorteringen men ville inte in och gräva för mycket i de hyllor där jag redan hade böcker, så den sanna omstruktureringen kom idag när jag ändå storröjer här inne.

Jag hade hela tiden tänkt att ha rollspelen relativt samlade (för skryt- och enkel-referens-anledningar) men det hade blivit för mycket flyttande av böcker (och dessutom ombyggnad av Billy - det orkade jag inte).

I dagsläget står alltså mina fantasyrollspel i en av hyllorna i min tevemöbel och mina scifispel i en av Billyhyllorna tillsammans med spel som inte är så lätta att sortera, och regelböcker till figurspel (för att fylla hyllan - trots fulla uppsättningar Mutant och Tribe 8 blev det lite luckor).

Utöver genreindelningen med scifi + slask för sig har jag följande ordning inom varje spel: Utdaterade böcker hardcover, utdaterade böcker softcover, aktuella böcker hardcover, aktuella böcker softcover. Inom varje av dessa fyra kategorier är böckerna ordnade efter grundböcker/regeltillägg - såsböcker (monster/världsböcker) - äventyr och kampanjer - övriga tillbehör (spelledarskärmar, spelarmappar, kartor osv). I den mån det går är det också sorterat inom varje underkategori efter releasedatum, men sammanhängande kampanjer står tillsammans även om andra tillbehör släppts mellan.

Nu kommer alltså frågan: Hur har du gjort? Hur förvarar du dina enorma mängder rollspelsböcker? Sortering? Kaos? Lådor på vinden?

Rickard

Urverk speldesign
Kul fråga då den är väldigt annorlunda. Jag köper bara det jag behöver i rollspelsväg.

Jag har knappt plats för bokhyllor i min lilla mysiga etta, så jag använder en kubisk möbel på 1m³ som en gång i tiden användes för LP-skivor. Jag drar ut lådan och där ligger alla rollspel som jag samlat på mig förutom...

...boxarna, som står ovanpå en garderob. Det ser lite ovårdat ut men de samsas med brädspel.

...de rollspelsböcker som jag vill stoltsera med, som Saga (då den ser ut som en riktig bok - flickvännen blandade ihop den boken med en annan och talade sig varm om boken innan jag förklarade misstaget), Agone (då det är en skön poetisk rollspelsvärld - diskussionsämne), Hammaren och Trollspöt (oläst men diskussionsämne), Feng Shui (som jag slår i då och då och använder som diskussionsämne) och Universalis (diskussionsämne).

/Han som brukar vilja snacka om de rollspel som är annorlunda i sina förfaranden

Storuggla

Champion
"Nu kommer alltså frågan: Hur har du gjort? Hur förvarar du dina enorma mängder rollspelsböcker? Sortering? Kaos? Lådor på vinden?"

Mina står inradade i mina bokhyllor, enligt devisen "Kolla det får plats!". Försök att bringa genre-, bokstavs- eller produktlinjeordning har misslyckats och bestraffats på vikingavis.

Storuggla, om ni måste veta - fråga Herr Nils

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har fem meter IVAR-hyllor i spelrummet, och i behaglig läshöjd så står rollspelsböckerna över deras bredd, nedanför och ovanför finns vanliga böcker, som mina böcker från studietiden och den växande samlingen med böcker om tyskt 2VK-pansar. Längst upp på hyllan ligger andra spelting, mina tre fioler och min gitarr. Ett hyllplan är vikt åt att förvara blockflöjter.

Rollspelen står i någon sorts halvsystemerat kaos. Alla GDW-prylar står tillsammans och alla WW-prylar står tillsammans, spel från övriga tillverkare får finna sig i att spridas ut. Boxarna är samlade i sektionen längst till vänster, och i den näst längst till vänster står indie-spel, eftersom de har avvikande format. Eventuella moduler står vid sina respektive rollspel, det rör inte så många böcker dock, jag har hundra spelsystem i samlingen ungefär, men förmodligen inte mer än hundra expansioner totalt, så det är inte så mycket moduler att hålla reda på.

Enda spelet som inte befinner sig i hyllan just nu är Burning Empires som jag försöker förstå, så det ligger i sovrummet för att jag skall läsa några sidor till varje kväll innan fröken Blund kommer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag använder den mest genomtänkta och sofistikerade av alla sorteringsmetoder: storleksordning!

Mina rollspelsprodukter tar bara upp ungefär en och en halv Ivar-hylla, och det beror på tre saker: 1) Jag sålde det mesta av mina gamla Drakar och demoner-prylar för ett antal år sedan, 2) Jag sparar inga boxar, 3) Jag äger nästan bara grundregelböcker.

Det som behöver sorteras är alltså grundregelböcker, böcker till Mutant: UA (där jag istället äger allt utom spelarboken), samt diverse gammalt Äventyrsspels-jox. Äventyrsspels-joxet står i fyra praktiska mappar avsedda för serietidningar, Mutant-böckerna står i praktiak ordning bredvid varandra, grundregelböckerna till andra spel står sorterade från högst (Stormbringer-boxen (ja, okej, jag har en box)) till lägst (Hammaren och trollspöt). Saker som inte tillhör någon av dessa kategorier står lite här och där.

/tobias, välorganiserad

Krille

Super Moderator
Så här:

Hur har du gjort? Hur förvarar du dina enorma mängder rollspelsböcker? Sortering? Kaos? Lådor på vinden?
Så här:

...och i stort sett i bokstavsordning efter spelets titel. Undantaget är några indiespel längst ner, svenska spel högst upp, utländska boxar uppe till vänster och ett par osorterade moduler längst ner till höger,

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle ignorerat att rollspelen är rollspel och sorterat dem enligt SAB-systemet. Således hamnar Kindred of the East: Blood and Silk under Koe, Neotech Offensiv under Sv, Star Wars under Uaab, Mutant Chronicles under Uab, Call of Cthulhu under Ugjea, Monsterboken under Blf, Kult under Cmgg, etc.

It would be awesome. Jag måste genomföra det nångång.

- Ymir, lite nördig

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Familjens samlade rollspel är numera väl förlagda, ja sånär på de som så nyligen inköptes på LinCon ("Nya" En Garde!!, En Garde; I skuggan av La Fronde, Bortom; Lögnens slöja, Babylon 5 (som eeep blev en dublett, vi mindes inte att vi redan hade den :gremsmile: ) ) som nu springer huset kring för att läsas. De gamla vännerna har däremot blivit bosatta i fyra Ikea köksöverskåp med Lidingödörrar. Placerade på väggen över varandra med en pärmhöjdsmellanrum ger de rummet en trevlig karaktär.
Böckerna bor utmärkt där och är väl skyddade från en massa eländigt damm och annat som uppstår för att a) vi är dåliga på att dammsuga och b) vi har husdjur och en matmor (jag) som fäller mycket hår.
Ordningen är tämligen enkel. Svenska böcker bor samman med svenska böcker och utländska med utländska enligt systemet - Spelböcker som har samma utgivare och system bor ihop, dito supplement och liknande bor med respektive system. Vad det gäller att sortera saker alfabetiskt - så finns inte det systemet alls. Vi har tidigare försökt att sätta huvudböckerna först, men i spel som vi har mycket av (läs Eon) så har det blivit en hel del omstuvning varje gång man pysslar med sagda böcker.
I vilket fall som helst så kan jag ge exemplet att Kheelataar, Projekt Jas (universaläventyr), Skuggornas Mästare, "Gamla" En Garde!! och Dolkarnas Natt bodde bredvid varandra innan vi åkte ner till Lincon... Skuggornas Mästare och "Gamla" En Garde har inte återvänt till sin våning än efter resan, de ligger på bordet och spökar.
Vi har ett ställe till där lite rollspel ligger, under vårt stora akvarium. De finns där av den enkla anledning att de inte gick tillbaka från spelbordet (en halvmeter från akvariet) in till arbetsrummet (uppskattningsvis 7 m) när vi sist spelade med dem. Några finns iofs kvar där av den enkla anledningen att jag hade framme de för att studera lite saker och stjäla idéer från dem inför en sak jag skriver på. :gremsmile:

Så vår ordning på rollspelen är rätt ok. Lätt att hitta sånär på vår samling av "äldre" versioner av Mutant, Sagan Om Ringen och gamla Drakar och Demoner... av den där lilla anledningen att de har ett fånigt format och är Grymt många. De ligger på hyllorna istället för att stå... Men jag gissar att sånt är livet - med en samling av Rollspel...

Jag för min del drömmer om att göra ett Rollspelsmuseeum i verkliga Livet. Gamla godbitar borde inte säljas för Skrämmande priser, de borde vördas i glasmontrar och genom snygga PDF-er på pekskärmar. :gremsmile:
Men till sånt krävs pengar, lokaler, personal, teknik och givetvis Ännu fler Gamla Rollspelsrariteter. :gremsmile:

Eva Florén

Johan K

Gammal & dryg
Nu kommer alltså frågan: Hur har du gjort? Hur förvarar du dina enorma mängder rollspelsböcker? Sortering? Kaos? Lådor på vinden?
Jag har mina rollspelsböcker sortrade efter vilket spel det är. Har klunstat ihop alla Riotböcer för sig, alla WW böcker för sig osv. Funkar bra faktsitk..
Min mor sammanfattade det ganska bra när hon såg mina rollspel: Yehepp, dax att skaffa en bokhylla till..

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har de flesta av mina rollspel instoppade i de två nedersta hyllplanen på en Billy-bokhylla i ekfanér. De är sorterade i storleksordning - men de flesta är ändå antingen av A4-format eller något mindre US-letter - och efter produktlinje. Under de senaste åren så har jag köpt på mig långt fler grundböcker än moduler, så Eon-samlingen ifrån fordom tronar tämligen ohotad som omfångsrikast. De stackars små indiespelen får finna sig i att bli instoppade lite här och var. Sedan brukar det ligga en handfull rollspelböcker utslängda i lägenhetern, antingen för att de är på väg att bli genomlästa eller för att jag använder mig av dem i mitt artikelskrivande.

dream

Hero
Likt de flesta andra här har jag haft en sortering efter spel/utgivare, men för ett tag sedan insåg jag att det är ganska få moduler jag faktiskt läser i regelbunder, så jag gjorde om. Nu sorterar jag efter färg/storlek! Det funkar bra faktiskt, oftast vet man med sig vilken färg en modulrygg har och man hittar därför rätt nästan genast. Och det är snyggt! :gremsmile:

Marcus J

Hero
Jag har inte en så stor rollspelsamling som vissa här, den fyller endast två hyllor i en Expedit. Jag har delat upp den i "traditionella" rollspel och "nyskapande" rollspel. Denna uppdelning har också lyckats sammanfalla med storleken på böckerna, så att den med "traditionella" rollspel också har lyckats bli i princip alla med normal rollspelstorlek. Det ända som sticker av är Skymmningshem, som har ett mindre format.

/Marcus

neowyn

Swordsman
Tyvärr ligger de jag använder i en stor hög överst på en bokhylla som står i förrådet. Äldre rollspel har fått flytta upp på vinden i några flyttlådor. Det är helt enkelt för ont om plats i bokhyllorna och rollspel har inte rätt glamor utseende för att stå framme

Brynolf

Dum fan
Mina rollspelsböcker ligger utspridda över hela lägenheten, slött lämnade där jag läste dem sist. Det kan vara lite bökigt när man plötsligt känner sig In Nomine-inspirerad och inte kommer ihåg var man senast lämnade bokhelsiket. Dags att sortera lite i Krille-stil snart tror jag. Fast sorteringar har jag gjort förr, och det slutar ändå på samma sätt. Tjo!