Nekromanti [Bokklubb] Feedback

Balderk

Swashbuckler
Jaha. Nu skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker om bokklubben.

Jag unbdrar följande. Är det värt att köra en till omgång, finns intresset? Vad tyckte ni var bra och dåligt med den första bokklubben? Finns det något moment ni saknar? Tyckte ni att det var för lång/för kort tid? Är det någon förändring som krävs till nästa omgång över huvud taget? Är ordningsreglerna bra eller ska jag förtydliga dem?

Alla tankar om bokklubben är välkommna och dra er inte från att framföra kritik!

/Balderk

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Jaha. Nu skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker om bokklubben."

Jag tycker jag fick min frågeställning bekräftad nu. Redan när idén kom på tal var jag orolig för den otroliga tiden det skulle gå mellan de olika momenten. Att folk skulle tappa intresset eller att folk glömde bort det. Jag kände att jag inte orkade bry mig när boken vunnit och det skulle till att läsa. Hade jag mot förmodan läst boken hade det kanske tagit en vecka sen hade den blivit tillbaka lämnad till biblioteket och blivit bortglömd. Så min uppfattning är att bokklubben inte kommer kunna fungera så länge det är så pass lång tid mellan momenten som det faktiskt var.

Men det var ju exemplariskt utfört så det kan jag inte klaga på, det är bara grundidén som brister, tyvärr...

Balderk

Swashbuckler
Men det var ju exemplariskt utfört så det kan jag inte klaga på, det är bara grundidén som brister, tyvärr...
Tack. Jag kan faktiskt hålla med. En månad mellan röstning och diskussion är lån tid. Tre eller två vekor skulle kanske räcka? Är det värt att prova det en gång kanske? Fungerar det inte är det ju bara en överkommlig tid som har gått förlorad. Så vad säger ni? Och i så fall, hur lång tid ska vi prova? Jag tycker nästan två veckor. Men det är nog lite lite...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att de som nominerar böcker åtminstone inledningsvis bör begränsa sig till böcker som någon annan än de själva kan ha behållning av och som inte är för långa. Även om jag diggar James Ellroy så skulle jag antagligen inte rekommendera någon av hans tjockaste böcker även om de är mycket bra. Sedan håller jag också med om att en månad är lite väl lång tid, 2-3 veckor hade nog varit bättre. Men det är i alla fall en väldigt trevlig idé som jag hoppas att du fortsätter med.

Quan'talis

Swashbuckler
Jag måste nog hålla med Yassilus här. Jag började läsa boken samma vecka som den vann och läste ungefär hälften (175 sidor, som jag påpekat i diskussionstråden) under en ganska lång och tråkig tågresa. Sedan lade jag undan boken för att det var så länge tills diskussionen skulle börja. Om lästiden hade varit två veckor skulle jag antagligen ha kommit mig för att läsa vidare (nåja, jag kommer förstås att läsa resten av boken så småningom, men jag hinner antagligen inte bli klar medan diskssionstråden är aktuell).

Men å andra sidan finns ju risken att en kortare tid mellan omröstningen och diskussionen avskräcker folk, speciellt om en bok som är väldigt tjock eller av någon annan orsak verkar svårtillgänglig råkar vinna. Så jag tror inte att en kortare tid mellan de olika momenten nödvändigtvis skulle leda till större deltagande. Det skulle kanske ha gjort det den här gången, men om du ändrar reglerna tills nästa gång visar det sig antagligen att den bok som vinner då skulle ha behövt lite mera tid...

Det kanske lönar sig att se på omröstningen och diskussionen som separata saker. Nomineringen och omröstningen kan kanske betraktas som en vanlig boktipstråd (sådana har ju förekommit förr också), fast med möjlighet för folk att medverka fast de inte själva har någon bok att rekommendera, och om man vill kan man ju se diskussionstråden som vilken bokdiskussion som helst, men med lite större chans än vanligt att flera personer faktiskt har läst boken (eller håller på att läsa den).

Å andra sidan skulle det kanske också kunna löna sig att göra bokklubben mera regelstyrd, till exempel så att alla som nominerar en bok också redan på förhand går med på att läsa och diskutera den bok som vinner (md undantag för folk som inte har tid, inte kommer ihåg det eller inte vill, förstås). Men jag gillar inte regler, så det här förslaget skulle inte jag gå med på i alla fall...

JPS

Balderk

Swashbuckler
How about this, then?

Tja, nu vet jag inte om detta är ett bra förslag, men det kanske kan funka. Vad skulle ni säga om att ha två diskussionstrådar? En för folk som har tid och som tycker att en månad är alldeles för lång tid mellan det att vinnaren utses och diskussionen börjar och en för de som vill läsa i ett lite långsammare tempo alternativit inte har tid att läsa en bok på två veckor, som alltså då behåller tidsspannet en månad.

De som läser boken på längre tid kan ju hålla sig borta från den första tråden och folk som deltg i första tråden kan ju naturligtvis delta i den andra tråden också.

Vad säger ni om den idén? Skulle det överhuvudtaget fungera?

En sak är ju säker, den kan inte behålla dess nuvarande utformning.

Balderk

Swashbuckler
Men det är i alla fall en väldigt trevlig idé som jag hoppas att du fortsätter med.
Jag har inte en tanke på att lägga ner bokklubben, än. Men jag måste förändra lite i den. Tiden är en faktor. Jag kanske också borde lägga in en begränsning i sidantalet. Det känns lite trist men det är nog smart att göra det, för långa böcker kommer nog folk att strunta i att läsa.
Vad tycker ni om en begränsning? Och var borde den i sådana fall ligga för att göra så mycket nytta som möjligt utan att begränsa utbudet allt för mycket?

Johan K

Gammal & dryg
Jag tycker allt att du ska ta & behålla bokklubben, av den enkla anledningen att det ger en del goda & läsvärda boktipps.
Det enda är att det kanske är lite för lång tid mellan att tråden startas & att det är dax att disskutera det hela.

Balderk

Swashbuckler
Som jag har sagt tidigare, jag har inga tankar på att lägga ner bokklubben ännu. Det enda som behövs är en förändring av konceptet. Jag har lagt ut några förslag och jag vill väldigt gärna ha synpunkter på dem. Nästa nomineringstråd kommer efter jag vet hur ni här vill ha det. Så det vore ju bra om folk kunde säga vad de tycker. Annars lägger jag upp en bokklubb om en vecka eller under veckan där man har två veckor på sig. Om någon då klagar får denne person skylla sig själv då han inte tog upp det i den här tråden. Helt enkelt: er tystnad tolkas som att ni inte har något att invända.

Nu har jag sagt mitt här.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vad tycker ni om en begränsning? Och var borde den i sådana fall ligga för att göra så mycket nytta som möjligt utan att begränsa utbudet allt för mycket?"

Jag tycker inte att man ska gå ut med en sidobegränsning. Men det skulle nog inte skada att påpeka att man inte bör nominera hur tjocka tegelstenar som helst om man verkligen vill att någon ska orka eller hinna läsa dem. Det är alltid bra att tänka efter lite extra och inte bara nominera första bästa titel som dyker upp i huvudet.

Balderk

Swashbuckler
Well, how about this then? (2)

Vad sägs om att man ska ange det exakta sidoantalet när man nomierar boken? Det är inte så svårt att få tag på. alla internet bokhandlar redogör för sidoantalet i böckerna. Så om man inte har den till hands är det inte så svårt att luska reda på det. Jag tror att det skulle vara en bra idé då kommentarer som "den är inte så fasligt lång" är väldigt subjektiva.

www.bokus.se

www.sfbok.se

www.adlibris.se

dessa är länkar till bokhandlar på nätet. Finns ju fler som www.amazon.co.uk
går fömodligen att kolla på www.iblist.com också. 15000 böcker har dom i sin databas nu.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Well, how about this then? (2)

I och för sig så varierar ju sidantalet beroende på utgåva. Det blir ju fler sidor i en pocket.

/Dimfrost, som väl egentligen inte tycker sidantalet spelar någon roll men inte direkt bryr sig eftersom han inte delar så aktivt i bokklubben