Nekromanti [Bokklubb I] Nomineringstråd

Netfeed

Swashbuckler
stonehenge av bernard cornwell

stonehenge handlar om byggande av det mytomspunna "stenhögen" i england, det blandas fakta med fiction och är en bok rätt så stark bok om människor som lyckas övervinna sina hinder för något de tror på

jag säger bara kelter, kelter är trevliga...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Getingfabriken

(Jag hade tänkt nominera "Perdido Street Station", men kom fram till att den är a) för tjock, och b) för svårtillgänglig, eftersom det antagligen är ganska få som är beredda att punga ut med 130 spänn för en pocketbok. Jag rekommenderar den dock fortfarande. Läs om det här!)

Istället nominerar jag "Getingfabriken" ("The Wasp Factory") av Iain Banks. Två böcker av honom översattes faktiskt till svenska under åttiotalet, innan han skrämde bort förlaget genom att börja skriva science fiction (min tolkning). Den borde finnas på ganska många bibliotek.

Vad handlar den om då? Jo, om den unge Frank Cauldham, som är sexton år gammal, bor ute i ödemarken i Skottland och roar sig med kul saker som napalmkrig mot kaniner och avancerad tortyr av getingar med avsikt att förutspå framtiden. Och så har visst hans bror just rymt från mentalsjukhuset.

Baksidestexten (på den engelska upplagan) säger följande:
"Two years after I killed Blyth I murdered my young brother Paul, for quite different and more fundamental reasons than I'd disposed of Blyth, and then a year after that I did for my young cousin Esmeralda, more or less on a whim.
That's my score to date. Three. I haven't killed anybody for years, and don't intend to ever again.
It was just a stage I was going through."

Och hur kan man INTE vilja läsa en bok som fått följande recension:

"Rubbish!"
-The Times (London)

/tobias

Feliath

Swashbuckler
Death and the Compass

Av Jorge Luis Borges. Klockar in på runt femton A5, om jag minns rätt, och är IMO en av världens bästa deckare. Jag kan egentligen inte avslöja något alls om den utan att antingen förstöra den eller ljuga, för Borges vet hur man håller på orden. Så ni får lita på mig :gremgrin:
I alla händelser läses han bäst på originalspråk, fast de som likt mig inte begriper spanska bra nog bör leta efter en engelsk översättning snarare än en svensk.

Och kräver bokklubben en "fullängdsbok" kan jag säga Collected Fictions istället, en juste samlingsvolym i grå Penguin-pocket. Den borde inte vara alltför dyr eller svårfångad, och därtill innehåller den några av de bästa berättelserna någonsin.

Dessutom har Borges fått en, om än möjligen omedveten, hyllning till ett av sina verk i en ytterst välkänd svensk rollspelsprodukt. Vad kan vara en bättre kvalitetsmärkning? (Spelprodukten känner ju alla till, men det hyllade verket är alltså An Encyclopedia of Imaginary Beasts, och Borges själv hade nog tyckt att det var roligare om hyllningen var omedveten.)

/Feliath - First one's free, mac

Big Marco

Läskig
American Psycho, Bret Easton Ellis

En bok jag önskar att jag aldrig läst.

Kort sammanfattning - 80-tal, Wall Street. Yuppien Patrick Bateman lever lyxliv; senaste tekniken, senaste restauranterna, senaste modet, allt. Men något är inte som det skall i den unge mannens huvud...

Boken beskrivs i jag-form, något som förstärker karaktärerna, då det blir subjektiva bedömningar, istället för objektivt utanförsbetraktande. De hyperdetaljistiska scenerna i boken (som fö inte har någon röd tråd) görs med en frenesi, ett maniskt feberfrossande. Detaljrikedomen kväver läsaren, men på ett påtagligt sätt - som en sekvens där det på dryga sidan beskrivs exakt hur man applicerar lotion i håret. I detalj.

Extremt våldsam, med betoning på extremt. Tortyr, övergrepp, slakt, osv beskrivs med samma ingående detaljistiska språk. Sex likaså.

Det Ellis har lyckats med är verkligen att påvisa människans fantasi, skapande och vad en värld där känslorna anses vara en belastning gör med människan, och hennes uppfattning av verkligheten runt henne. Och där ett samhälle med ouppnårliga mål pressar sönder individen. Där fördomar krossar; bryter.

American Psycho är skrämmande, otäck, fantastisk och aktuell. Den bästa, och värsta, jag har läst.

Rosen

Myrmidon
Agree!

Själv är jag rätt glad att jag läste den, men så tillhör jag också falangen som anser att det inte går att fastställa om Batemans alla geggiga mord verkligen inträffar, eller bara är något som händer i hans huvud.
Ellis' grepp att låta hela historien filtreras genom seriemördarens egna ögon är nothing short of genious, fast det gör också att läsaren är totalt utlämnad till Batemans eget, subjektiva perspektiv - i allt, även när man börjar märka att hans historia inte riktigt hänger ihop.

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt
Mörkrets hjärta

Mörkrets hjärta är skriven av Joseph Conrad och har varit inspiration för Apocalypse Now!
Jag har precis köpt den och har ännu inte hunnit läsa den. Enligt baksidestexten utspelar den sig i Belgiska Kongos fuktiga djungler. En elfenbensagent vid namn Kurtz finnser sig alltmer dragen till det grymma barbari som omger honom. Den verkar lovande och det är sannerligen ingen tjock bok. Min pocketversion är på 122 sidor.

Troberg

Sinister eater
Re: Mörkrets hjärta

Tyvärr verkar det som om du var lite sent ute. Nåja, nominera den tills den blir vald, jag tänker rösta på den så fort mitt alternativ blivit valt!

Troberg

Sinister eater
Mer funderingar

Vi får väl göra gemensam sak och attackera på två fronter. Du får nominera den samtidigt som jag nominerar Apocalypse Now Redux igen!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Mer funderingar

"Vi får väl göra gemensam sak och attackera på två fronter. Du får nominera den samtidigt som jag nominerar Apocalypse Now Redux igen! "

Will do! Men det finns tydligen en film som heter just "Heart of Darkness" och är mer trogen orginalboken. Hur är den egentligen?

Troberg

Sinister eater

Den är helt OK. Jag tycker Malkovich är en bättre Kurtz än Brandon. Den är mer trogen boken. Tyvärr har jag bitvis lite kvalitetsproblem i min kopia.

Big Marco

Läskig
This is not an Exit. (möjliga spoilers)

Jag är egentligen också glad att jag har läst den - jag gillar Ellis författarstil. Det jag avsåg med kommentaren var snarare att det var tråkigt att en bit glad naivitet och oskuld försvann när man slog ihop boken efter man läst genom den.

Men det finns ingen annan bok som har gjort ett sådant intryck i mitt sinne. Jag tänker ofta tillbaka på den när jag promenerar eller transporteras. Just dubbelbottnarna, vad är sant, eller inte? Är det sant? Är det dagdrömmerier från en man som varken klarar av sitt arbete eller, framförallt, klarar av att passa in i den mall samhället har gett honom? Är Bateman i själva verket homosexuell men "in denial"? Öht så blir boken olika beroende på vilket perspektive man själv har gentemot den. Och det är det som är fascinerande.

"Glamourama" har vissa likheter med AP, och är läsvärd. Speciellt som en del personer från Ellis tidigare romaner återkommer. "Lustans lagar" (Rules of Attraction) var extremt pratig, men helt i Ellis egen stil.

En annan sak som är intressant är att man aldrig tycks gilla någon av karaktärerna i hans böcker. Tämligen udda. =)

kefka

Hero

Redux? Den blir ju bara sämre. Fast iof så är det nog lättare att få tagi i redux versionen.

.

Troberg

Sinister eater

Redux? Den blir ju bara sämre.
Både och. Vissa bitar blir lite långa, men det är också vissa bitar som helt plötsligt får sådant som tidigare var väldigt kryptiskt att bli begripligt.

Oavsett hur man vänder på det så är den mer komplett och därför bättre som diskussionsgrund.