Re: Fantomtrivia
"Nutidens Fantom kom alltså igång på 70-talet eller så, har jag för mig."
Lee Falk var faktiskt med och tog livet av den 20:e Fantomen, han skrev manuset till äventyret då Fantis nummer 20 blev skjuten i ryggen av en Singhledare (tror det var så det gick till).
Fantomenmyten har ändrats ganska friskt sedan 1936, och dagens officielle Fantom kan nog inte sägas vara från så långt tillbaka i tiden. Jag själv skulle nog säga att det var först efter att Fantomen kom ut på svenska 1950 i en egen tidning som behovet av en väl struktuerad myt gjorde att den myt som vi känner idag kom till på allvar (årtalet för 1:e Fantomens förlisning, Bengalis position, Fantomens flickvän och en hel massa annat).
Beträffande Fantomens ålder så är Fantomenredaktionen väldigt tydliga med att seriefigurer inte utvecklas i samma takt som vanliga människor, men i jämförelse så tycker jag Fantomen har utvecklas riktigt bra. Han har fru (gifte sig 1976 tror jag), barn (föddes i början av 80-talet, borde vara lika gamla som mig, men är någonstans 14-15 år gamla), utflyttad adoptivson (till ett furstendömme i Dimmiga bergen), ivägresta barn (till en internatskola i USA), och har stannat på en bekväm ålder på något över 40 ungefär. Ska man jämföra den utvecklingen med t ex Modesty Blaise, Stålmannen eller 91:an så är den anmärkningsvärt god.
En annan serie som utvecklas är för övrigt Bamse, med Vargen som har gått och blivit polis, men jag har fortfarande inte accepterat att de valt att ta ut Kapten Sabelsork ur serien, han var ett utmärkt komplement till den andra, dummare, piraten (som jag naturligtvis inte kommer ihåg namnet på).