Nekromanti Bokrean 2004

Storuggla

Champion
"bland annat två stycken atombomber som erövrades och förstördes av franska trupper,"

Vafalls?

Storuggla, koncis

Quadrante

Grisbonde
Visst är det Rex han heter ?

Hittade några trevliga när jag var ner idag,
heraldik i sverige
En fjärran spegel (det stormiga 1300-talet) : B.W.Tuschman
A treasury of viking design : C.Davis
Drawing animals : V.Ambrus

Den sista bilden : Sven-Olov Wallenstein

Staffan

Myrmidon
Fantomen (OT)

Om de inte ändrat på Fantomenmyten sedan min tid så är Rex Fantis adoptivson, eller nåt sånt. Han har även ett par tvillingar som är hans riktiga barn, Christopher (såklart) och Heloise.

Fast det var ett tag sedan jag läste Fantomen, så de kan ju ha ändrat på mythosen sen dess.

Man Mountainman

Storsvagåret
Du minns rätt

Rex är mycket riktigt Fantomens adoptivson. På senare tid har det visat sig att han dessutom är arvinge till furstendömet Baronkhan, så numer får han titulera sig "furst Rex".

Kit och Heloise börjar bli riktigt stora och den tidpunkt närmar sig när Kit kommer att bli tvungen att axla de blå trikåerna som den 22:a fantomen.

Staffan

Myrmidon
Re: Du minns rätt

Kit och Heloise börjar bli riktigt stora och den tidpunkt närmar sig när Kit kommer att bli tvungen att axla de blå trikåerna som den 22:a fantomen.
Det är väl på tiden. Fantomen har ju varit Fantomen sedan 1936 - börjar väl bli lite till åren, kanske?

Ymir

Liten kantbaron
Jag köpte, eller okej, fick:

"Filosofi i Kina" av Hans Granqvist
och
"Profetens folk" av Mikael Nordberg.

Högintressanta böcker, helt klart, men det återstår att se när jag, om någonsin, får tid att läsa dem. En viss ångestguru kom ivägen med "Tigana", för andra gången i mitt liv.

- Ymir, vars mamma är bäst i världen på att ge sin son bra litteratur *krama*

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Du minns rätt

Det är väl på tiden. Fantomen har ju varit Fantomen sedan 1936 - börjar väl bli lite till åren, kanske?

Kanske det, men de tidigare åren räknas nog inte till den "officiella historien". Då bodde Fantomen i Indien och hade en massa andra konstigheter för sig. Men still; han börjar bli gammal.

Ymir

Liten kantbaron
Fantomtrivia

Tja, åtminstone den logiska luckan i Fantommyten har svenska redaktionen rättat till, genom att helt sonika göra en efterkonstruktion och tillskriva alla tidiga äventyr den 20:e fantomen, dvs den nuvarandes far, istället. Nutidens Fantom kom alltså igång på 70-talet eller så, har jag för mig.

- Ymir, förklarar

Troberg

Sinister eater
"bland annat två stycken atombomber som erövrades och förstördes av franska trupper,"

Vafalls?
Man hittade två stycken bomber nedsänkta i en vattenbassäng (vilket man tror är ett tecken på att de var redo att användas). Eftersom man inte var säker på om man kunde hålla stället just då och inte hade möjlighet att frakta bort dem så förstörde man dem. Det finns en del spekulation och hemligstämpling kring det här, så det är inte säkert att det var sant. Vad man däremot vet är att Tyskland var långt framme och i vilket fall var nära en fungerande atombomb.

Läs mer på http://www.luft46.com/armament/abomb.html

Bunny

Crazy like a fool
Re: Fantomtrivia

"Nutidens Fantom kom alltså igång på 70-talet eller så, har jag för mig."

Lee Falk var faktiskt med och tog livet av den 20:e Fantomen, han skrev manuset till äventyret då Fantis nummer 20 blev skjuten i ryggen av en Singhledare (tror det var så det gick till).

Fantomenmyten har ändrats ganska friskt sedan 1936, och dagens officielle Fantom kan nog inte sägas vara från så långt tillbaka i tiden. Jag själv skulle nog säga att det var först efter att Fantomen kom ut på svenska 1950 i en egen tidning som behovet av en väl struktuerad myt gjorde att den myt som vi känner idag kom till på allvar (årtalet för 1:e Fantomens förlisning, Bengalis position, Fantomens flickvän och en hel massa annat).

Beträffande Fantomens ålder så är Fantomenredaktionen väldigt tydliga med att seriefigurer inte utvecklas i samma takt som vanliga människor, men i jämförelse så tycker jag Fantomen har utvecklas riktigt bra. Han har fru (gifte sig 1976 tror jag), barn (föddes i början av 80-talet, borde vara lika gamla som mig, men är någonstans 14-15 år gamla), utflyttad adoptivson (till ett furstendömme i Dimmiga bergen), ivägresta barn (till en internatskola i USA), och har stannat på en bekväm ålder på något över 40 ungefär. Ska man jämföra den utvecklingen med t ex Modesty Blaise, Stålmannen eller 91:an så är den anmärkningsvärt god.

En annan serie som utvecklas är för övrigt Bamse, med Vargen som har gått och blivit polis, men jag har fortfarande inte accepterat att de valt att ta ut Kapten Sabelsork ur serien, han var ett utmärkt komplement till den andra, dummare, piraten (som jag naturligtvis inte kommer ihåg namnet på).

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Fantomtrivia

En annan serie som utvecklas är för övrigt Bamse, med Vargen som har gått och blivit polis

Va? Han var ju världsmästare i elakhet!

Rosen

Myrmidon
Kronologiska förskjutningar

Tja, åtminstone den logiska luckan i Fantommyten har svenska redaktionen rättat till, genom att helt sonika göra en efterkonstruktion och tillskriva alla tidiga äventyr den 20:e fantomen, dvs den nuvarandes far, istället. Nutidens Fantom kom alltså igång på 70-talet eller så, har jag för mig.

Det funkar iaf bättre än Stålmannen-fnurran. (-:

Tidpunkten för när Kal-Els raket slog ner i en åker i Kansas har flyttats fram ett antal gånger under åren. Själv växte jag upp med tidningen Stålpojken och fåniga bihistorier om Stålbabyn, där det uttryckligen sas att han landade och växte upp i Smallville på 30-talet.
I Superman the Movie är det sent 50-tal och Rock around the Clock när Clark är tonåring, så där måste han ha landat senare, omkring tidigt 40-tal.
I John Byrnes uppdaterade version av serietidningen landade Kal-El i just slutet på 50-talet; paret Kent antar först att det är ryssarna som har skickat upp en bebis i en Sputnik.
I 'Lois & Clark' anges årtalet för landningen till 1965, och i 'Smallville' till 1989, så nu har det krupit fram ganska långt jämfört med min barndoms 30-talslandning.

...men om man sedan tänker efter så kom ju första Action Comics faktiskt ut 1938, och i den är Clark Kent redan en vuxen man nära de 30. Följaktligen måste det ursprungliga datumet för Kal-Els ankomst ha legat omkring 1910...

--
Åke

Helmgast
Andra världskriget var i princip en konflikt mellan Hitler och Stalin. De andra var statister[...]Tyskland hade mycket teknologi på gång som skulle kunnat påverka utgången eller åtminstone fördröja den, bland annat två stycken atombomber som erövrades och förstördes av franska trupper...
Statist å statist, jänkarna hade två bomber (bevisligen) som var otroligt starka för sin tid.

Sen så är jag väldigt skeptisk till att atombomberna behövts fällas, och än mer till att det blev två. Jag litar inte på vinnarnas historieskrivning, det vore otroligt om allt de sa var sant.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag lyckades fynda följande:

Panorama of the renaissance
Cajsa Wargs kokbok
och sedan en bok om gamla mått...

Hade ju gärna köpt 2 andra böcker med. Dels den om Modelejon (massa bilder på gamla kläder om jag minns rätt), dels Mediaeval panorama. Men den första var slut, och jag ansåg mig inte ha råd med den andra. De böcker jag köpte gjorde tillräckligt stort hål i plånboken... :gremfrown:

/Ulfgeir

Solinde

Veteran
Hemska varelser köper upp de bra böckerna! Argh!

Jag hade tänkt att jag skulle var lite ekonomisk i år och bara köpa en bok på bokrean i år, nämligen Secrets of the Samurai som enligt hörsägen skulle säljas för 99 kr (!) på Akademibokhandeln, men när jag kom dit påstod kvinnan jag pratade med att den var slut! Hemskheter!

Då blev jag så sur att jag inte ens orkade leta efter någon annan bra bok att köpa, utan begav mig till skolan och gick på lektion istället. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: Hemska varelser köper upp de bra böckerna! Argh!

Jag hade tänkt att jag skulle var lite ekonomisk i år och bara köpa en bok på bokrean i år, nämligen Secrets of the Samurai som enligt hörsägen skulle säljas för 99 kr (!) på Akademibokhandeln, men när jag kom dit påstod kvinnan jag pratade med att den var slut! Hemskheter!
Jag är rädd för att om du misslyckades med ditt uppdrag och därigenom vanärade din familj så måste du nog begå harakiri. Sorry, men så är det.

Solinde

Veteran
Självmordstankar (OT)

Jag är rädd för att om du misslyckades med ditt uppdrag och därigenom vanärade din familj så måste du nog begå harakiri. Sorry, men så är det.

Det låter ju klokt, men hur ska jag kunna vara säker? Jag fick ju inte tag på boken, mina källor till säkerhet är obefintliga. :gremfrown:
Vad vet jag...du kanske bara försöker lura mig, för att minska antalet bidrag i dogmautmaningen...eh :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Re: Självmordstankar (OT)

Vad vet jag...du kanske bara försöker lura mig, för att minska antalet bidrag i dogmautmaningen...eh
Nejdå, det är OK att vänta tills den är över.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Hemska varelser köper upp de bra böckerna! Argh!

begå harakiri

Seppuku, min bäste herre, seppuku! :gremlaugh: