In- eller utländskt?
För att jämföra med något motsvarande: det som gör att jag hellre beställer från svenska Discshop än från Play.com på Jersey är att Discshop har en önskelista där jag stoppar in det som jag inte ska ha just nu och att jag upplever det som enklare att hitta det jag söker efterpå Discshop än på Play när jag söker. Det vill säga, helt och hållet webbtekniska grejer. Sortimentmässigt vinner Play alla dagar - Battle Fairy Yukikaze är helt okänd på Discshop, men kom efter en vecka från Play.
När det gäller smidighet att beställa - när jag väl hittat det jag vill ha - så är det jämt, men Play vinner på lägre priser och att deras frakt ingår nämligen alltid i priset mot Discshops snabbare leveranser. Resten fuckar posten upp på egen hand.
Discshop har visserligen en pluspoäng med faktura, men man kan knappast säga att det är enklare än kontokort, eftersom jag tvingas logga in på min internetbank och knacka in en satans massa OCR-siffror och minst två uppsättningar koder för att betala dem. Med kontokortet behöver jag bara logga in och stoppa in CVV-koden.
Åjustdet, Discshop har Janne Ahlgren som recensent, men det har inte så mycket med smidighet att göra.
Summan av kardemumman är att om inte Amazon.co.uk hade varit så förbaskat dyra på det jag ville ha så hade de rockat skiten ur både Play och Discshop. Det är smidigare att beställa och betala än båda, går nästan lika fort som Discshop och snabbare än Play, de har nästan för bra leveransuppskattning, sketbra sökfunktion med en underbar rekommendationsfunktion, och en tokbra önskelista. Smidighet beror inte på in- eller utrikisk webbtjänst, utan på bra webbdesign.