Nekromanti Bokrondellen

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag blev länkad till Bokrondellen ifrån Books on demand och blev lite nyfiken på konceptet. Dessutom vill jag minnas att någon här (Fiktionslek?) hade nämnt att han eller hon hade registrerat sig i deras stora databas. Vad innebär detta rent konkret? Att man blir mer synlig för alla boklådor? Vad krävs för att registrera sig? Ett Isbn-nummer? Går det att registrera sig om man kör med print on demand som till exempel Lulu? Och sist men inte minst så undrar jag över Books on demand som i mina ögon verkar vara en något sämre version av Lulu med högre priser och mer krav. Stämmer detta eller har jag missat någon konkurrensfördel?

Illern

koppariller
Re: Books on Demand

Jag har tryckt en tunn novellsamling hos Books on Demand och de var jättetrevliga och tillmötesgående, verkar ha gjort bra tryck och bindning, har en webbshop, fixar EAN-kod, lektörstjänst, fixar pliktexemplar, provex med mera. Jag gissar att frakt blir mer sympatisk inom Sverige. Just nu är det de som ligger bäst till för tryckning av Terra draconis.

Kollade upp Book on demand och det de kan erbjuda vilket inte Lulu kan erbjuda är väl främst distribution in på den svenska marknaden. Känns som en tillräckligt bra anledning för mig.

Genesis

Ni dés ni maître

Kollade upp Book on demand och det de kan erbjuda vilket inte Lulu kan erbjuda är väl främst distribution in på den svenska marknaden. Känns som en tillräckligt bra anledning för mig.
Efter en kort priskoll (35 sidor A5 färg) så verkar dock Books on Demand närapå dubbelt så dyr som Lulu. Det kan nog variera med format och sidantal, men det verkar åtminstone som om BoD är betydligt dyrare. Dessutom kräver de en startkostnad på typ 4 000 bagis. Så frågan är om "distribution på den svenska marknaden" är värt ett sådant saftigt pris.

Tja, till skillnad mot ifall jag skull trycka på LuLu så kan ju de svenska rollspelshandlare som vill köpa boken göra det via Books on Demand och den kan nå ut till en större massa. Men visst är priset en negativ aspekt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Tja, till skillnad mot ifall jag skull trycka på LuLu så kan ju de svenska rollspelshandlare som vill köpa boken göra det via Books on Demand och den kan nå ut till en större massa.
Varför kan svenska rollspelshandlare som vill köpa boken inte göra det via lulu då?

/tobias

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Jag antar att Draugen menar att det är mer komplicerat, men är inte säker på att så är fallt.

Hur har du Gurgeh upplevt det från rollspelshandlarna? Har de beställt in Supergänget från Lulu?

Jag antar att Draugen menar att det är mer komplicerat
Precis det jag menar. Möjligt som du säger att så inte är fallet även om jag tvivlar på det. Desutom är det en svensk tjänst vilket underlättar i andra aspekter.

Genesis

Ni dés ni maître
Vulkan, då?

Precis det jag menar. Möjligt som du säger att så inte är fallet även om jag tvivlar på det. Desutom är det en svensk tjänst vilket underlättar i andra aspekter.
Det finns ju även Vulkan. Han sade ju att 100 sidor svartvitt i A5 kostar typ 60 spänn där, medan BoD vill ta minst 96,50 för det (även om man kan beställa hem egna exemplar för 59,75, men då måste man ju sälja dem själv, vilket är jobbigt). Dessutom kräver BoD en startkostnad på dryga 3 000.

Genesis, som tror att enda egentliga nackdelen med Lulu är den längre distributionstiden.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Supergänget

Hur har du Gurgeh upplevt det från rollspelshandlarna? Har de beställt in Supergänget från Lulu?
Nej. I ärlighetens namn skulle det kräva att jag la upp en specialvariant som en handlare kan beställa för en mindre summa, men mer komplicerat än så behöver det inte vara. Supergänget är hur som helst ett dåligt exempel eftersom tryckkostnaden för färg är så stor att det är omöjligt att sälja den med någon marginal att tala om. Jag har helt enkelt inte ens försökt sälja in det till någon handlare eftersom vinsten för handlaren knappt skulle vara tvåsiffrig.

/tobias

Krille

Super Moderator
In- eller utländskt?

För att jämföra med något motsvarande: det som gör att jag hellre beställer från svenska Discshop än från Play.com på Jersey är att Discshop har en önskelista där jag stoppar in det som jag inte ska ha just nu och att jag upplever det som enklare att hitta det jag söker efterpå Discshop än på Play när jag söker. Det vill säga, helt och hållet webbtekniska grejer. Sortimentmässigt vinner Play alla dagar - Battle Fairy Yukikaze är helt okänd på Discshop, men kom efter en vecka från Play.

När det gäller smidighet att beställa - när jag väl hittat det jag vill ha - så är det jämt, men Play vinner på lägre priser och att deras frakt ingår nämligen alltid i priset mot Discshops snabbare leveranser. Resten fuckar posten upp på egen hand.

Discshop har visserligen en pluspoäng med faktura, men man kan knappast säga att det är enklare än kontokort, eftersom jag tvingas logga in på min internetbank och knacka in en satans massa OCR-siffror och minst två uppsättningar koder för att betala dem. Med kontokortet behöver jag bara logga in och stoppa in CVV-koden.

Åjustdet, Discshop har Janne Ahlgren som recensent, men det har inte så mycket med smidighet att göra.

Summan av kardemumman är att om inte Amazon.co.uk hade varit så förbaskat dyra på det jag ville ha så hade de rockat skiten ur både Play och Discshop. Det är smidigare att beställa och betala än båda, går nästan lika fort som Discshop och snabbare än Play, de har nästan för bra leveransuppskattning, sketbra sökfunktion med en underbar rekommendationsfunktion, och en tokbra önskelista. Smidighet beror inte på in- eller utrikisk webbtjänst, utan på bra webbdesign.

Dimfrost

Special Circumstances
Lulu och svenska butiker

Det är faktiskt inte så svårt för handlare att köpa via Lulu. De kan helt enkelt fakturera oss som spelmakare så köper vi spelen till vårt pris och låter Lulu skicka dem till affären. Det funkar utmärkt (förutsatt att det finns marginal nog på spelet, då, vilket ju är problemet med Supergänget i synnerhet och spel man prissätter lågt med enbart Lulu i åtanke i allmänhet) och är anledningen till att det numera går att hitta Terone på Goblin Games i Göteborg.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Lulu och svenska butiker

De kan helt enkelt fakturera oss som spelmakare så köper vi spelen till vårt pris och låter Lulu skicka dem till affären.
Det är naturligtvis en mycket enklare lösning. :gremsmirk:

/tobias