Nekromanti Boktips sökes: Bra Fantasy?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
DynamicMan;n16857 said:
Kommer du ihåg något om varför du tyckte den var bra?
Av vad jag minns det nu (Var många år sedan jag läste dem) så var det att världen var rätt nedtonad, men var för den delens skull inte lerig och skitig för den utspelar sig i hovkretsar.Sammtidigt har den fortfarande fokus på en del fantastiska element, men det känns inte så överdrivet som en hel del fantasy annars gör.

gizmo

temporary sunshine
Om du är intresserad av nåt lite annorlunda kan det vara värt att kolla upp Robert Merle. Jag har läst The Day of the Dolphins (cold war med kommunicerande delfiner) och Malevil (postapokalyps), fast inte på franska, och för drygt 25 år sen. Men jag minns att jag gillade dem då. Inte direkt fantasy, inte direkt scifi, men inte direkt real life heller. Fördel: korta.
Jag googlade honom just nu, och jävlar vad gammal han blev för nån född 1908! Han måste ha gjort nåt rätt.
DynamicMan said:
Malevil låter klart intressant, postapokalyps is the shit liksom.

God45

#PrayersForBahakan
De här har inte kommit upp och de är väldigt basic och väldigt föråldrade... Men första Dragonlance trilogin är faktiskt fortfarande läsvärd. Sedan finns det mer än 100 andra böcker i samma värld men skit i dem. Första trilogin är bra och andra är okej.
DynamicMan said:
Ska ha det i åtanke då. Över 100 böcker i samma värld känns som något av ett åtagande annars... :)

Ymir

Liten kantbaron
Du kan även pröva Kouga Ninja Scrolls av Futaro Yamada om du är ute efter något väldigt icke-västerländskt. Det är en tidningsföljetong från 60-talet eller nåt som kretsar kring hur shogunatet använder två ninjaklaner med magiska inavelskrafter som spelbrickor i ett hänsynslöst maktspel. Involverar bland annat demoner, odödlighet, wuxia och div. bisarra superkrafter. Finns självfallet också i multipla animeversioner. Har bland annat inspirerat vissa element i Eon.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
När jag kikar i min bokhylla slår det mig att det är väldigt få böcker som jag har läst om. En av dem är Fåraherdens dotter, första boken i serien om Paksenarrion av Elizabeth Moon. Jag tycker det gör den värd att nämna. Dessutom är nog omslagesbilden med som inspiration i 8-15 % av alla mina rollspersoner. ^^
Paal said:
Kommer ihåg att jag tyckte om första boken i Paksennarion-serien väldigt mycket men att de två efterföljande var riktiga besvikelser. Tappade förtroendet för Moon då men hört bra saker om hennes böcker annars tror jag.
Xhakhal said:
Jag gillade nog allihop väldigt mycket , även om en del av bok 2 blev rätt seg och bok 3 innehöll sina, ehum, brister. Å andra sidan läste jag dem när jag var nio.

terje

xenomorf mystiker
Jag instämmer i alla rekommendationer av Gene Wolf, Robert E Howard, Paul Anderson, Fritz Leiber och CL Moore.

En originell och läsvärd författare som i dag är en aning bortglömd är Clark Ashton Smith. Det finns flera bra samlingar med hans viktigaste noveller men här hittar du allt han skrivit gratis: http://www.eldritchdark.com/
Några tips på bra noveller: The Abominations of Yondo, The Beast of Averoigne, The Charnel God, The City of the Singing Flame, The Door to Saturn, The Tale of Satampra Zeiros.

En annan goding är Jack Vance, han har ett underbart språk och en säregen fantasi. Läs hans noveller och romaner om The Dying Earth och Lyonesse.

Mogger

Hipsteranka
Ymir;n17313 said:
...kretsar kring hur shogunatet använder två ninjaklaner med magiska inavelskrafter som spelbrickor i ett hänsynslöst maktspel. Involverar bland annat demoner, odödlighet, wuxia och div. bisarra superkrafter.
Hur och var hittar jag det här???!!!
Ymir said:
DynamicMan said:
Jahapp, då är det bara att vänta på nästa CSN-utbetalning då.. :)

Tack för tipset!

Mogger

Hipsteranka
China Mieville är kanske ingen klassiker än, men lär bli det. Bas-Lagserien (Perdido Street Station, The Scar och Iron Council) är mästerverk. Skruvat, smart, gripande, välskrivet... Ett måste helt enkelt. Carlos Ruiz Zafons böcker är inte heller dumma. Just nu läser jag On Stranger Ties (har svårt att hitta något gemensamt med filmen, men den 2:a (?) Pirates of the Caribbean ska vara baserad på den) och den är allt man kan förvänta sig av Tim Powers.

Mogger

Hipsteranka
Jag har inte läst dem själv men överst på min lista står The Baroque Cycle av Neal Stephenson. Lär vara grymt bra.
Paal said:
Fruktansvärt bra och smarta!
Måns said:
Jag råkade köpa del 2 eller 3 på en flygplats och började läsa, men slutade när jag förstod att det var en serie. Men jag förstod genast att det var något riktigt bra.
Paal said:
Föregås tematiskt och delar på ett märkligt sätt persongalleri med Cryptonomicon, men tycker inte att man behöver ha läst den först. Den är för övrigt också väldigt bra men kan väl knappast kallas fantasy.
DynamicMan said:
Jag älskade Cryptonomicon. Har bara läst första delen av The Baroque Cycle (Quicksilver) än så länge, och jag gillar den men lyckades aldrig fastna fullt så mycket för den som för Cryptonomicon av någon anledning. Men resten av serien ska definitivt läsas på lite sikt...

Rhodryn

Hero
Jag kommer skriva en lista av författare med deras böcker, kommer försöka säga så lite som möjligt. För om jag skulle göra som jag brukar, skriva mycket och detaljerat (något jag har väldigt svårt att inte göra), så skulle detta meddelande bli avsevärt mycket större än vad det redan är. Ett par serier kommer jag skiva mer om, för att den/dom är riktigt viktiga för mig, eller för att där finns något viktigt att veta om dom. Dom kommer oxå ligga i en ordning som mer eller mindre representerar hur jag rankar dom. Kommer även ge både det svenska och engelska namnet på serierna.

- - - - - - - - - -
David och Leigh Eddings: Dom har mer än en serie som dom skrivit som är värda att nämna. Eddings är min favorit författare.

Garion serien (i ordningen som dom skrevs, och/eller bör läsas):

Sagan om Belgarion / The Belgariad - 5 böcker. Min favorit serie, den första "riktiga" fantasy jag läst, så där är mängder av nostalgi över den för mig. Den ledde till att Fantasy blev min favorit genre (jag läser nästan ingenting annat, bara lite sci-fi då och då). Det är en lättläst, och lättförstålig serie. Vilker gör att jag tycker det är en väldigt bra serie att börja med som en fantasy nybörjare, specielt som ung fantasy nybörjare. Jag hittade den när jag var 13 (1992), och huvudkaraktären är i liknande ålder när den börjar.

Sagan om Mallorea / The Malloreon - 5 böcker. Som nämnts så är den lik den första, till och med vissa karaktärer nämner det känns som om dom gjort detta tidigare. Jag är helt ok med förklaringarna till varför.

Belgarath Besvärjaren / Belgarath the Sorcerer - 1 bok på engelska, 2 på svenska. Efter Mallorea skriver Belgarath om sitt liv och händelser upp till Belgarion serien.

Polgara Besvärjerskan / Polgara the Sorceress - 1 bok på engelska, 2 på svenska. Och efter Belgarath så skriver Polgara om sitt liv och händelser upp till Belgarion serien.

Rivas skrifter / The Rivan Codex - 1 bok. Detta är en samling grundmaterial som Eddings skrev och använde som grund till att skapa världen i Belgarion/Mallorea/Belgarath/Polgara.

Spjuthök/Sparhawk serien (i ordning):

Sagan om Elenien / The Elenium - 3 böcker. Känns lite mer mogen än böckerna om Garion. Huvud karaktären är äldre, kanske bortåt 40+ års ålder. Men 15 åriga jag hadde inga problem att gilla böckerna.

Sagan om Tamuli / The Tamuli - 3 böcker. Se Elenien för eventuel info.

- - - - - - - - - -
Katharine Kerr:

Deverryserien / Deverry cycle - 15 böcker på engelska, 12 på svenska för att dom 3 sista böckerna har inte blivit översatta (och dom kommer nog inte bli det heller). Har ett lite ovanligt koncept, som blir konstigare med hur den är skriven, och dom kan vara konstig att läsa innan man vant sig vid hur dom är skrivna. Koncepted är att själen återföds, och att karma kan ha effekt på själen. Simpelt nog eller hur... men... I böckerna är där en huvud tidslinje där grundstoryn går, där huvudkaraktärerna gör vad dom gör. Och lite då och då, nått eller några kapitel här och där, så hoppa boken till en annan tidsålder (någon tidsålder äldre än huvud linjen). I dessa äldre tidslinjer följer man till större delen samma själar för att se vad som hände med dom, och för att få en viss insikt i hur allt det har lett upp till vad som händer i bokens "nutid". Pga det så kan serien kännas lite hoppig att läsa, och jag har mer än en gång känt "Men näää, jag vill ju veta nu vad som händer i tidslinjen, inte om ett par kapitel!", vissa av tidslinjerna gillar jag lika bra som huvudlinjen. Trots at serien är som den är att läsa, så gillar jag serien skarp. Vilket kan ses på detta forum, namnet "Rhodryn" kommer från en av huvudkaraktärerna i "nutiden" från böckerna, fast han Heter Rhodry där, jag har bara av någon anledning alltid läst det som "Rhodryn", så det har varit Rhodryn sedan mitten av 90-talet för mig var än jag använt det.

- - - - - - - - - -
Robert Jordan:

Sagan om Drakens Återkomst / The Wheel of Time - 14 böcker på engelska, 22 på svenska (borde antagligen vara 28, men dom 3 sista engelska böckerna, som skrevs av Brandon Sanderson för att Jordan gick bort, har inte blivit översatta, och det ser inte ut som om dom kommer bli översatta för den delen).

- - - - - - - - - -
Terry Goodkind:

Sanningens svärd / The Sword of Truth - 13 böcker på engelska, 25 på svenska (dom 2 sista engelska böckerna har inte översatts än, vet inte om dom kommer bli det). Har inte läst denna serie, men jag lyssnade på den engelska ljudboken. Dom gjorde en tv-serie på dessa böckerna, men dom gjorde ett dåligt jobb av det, den var för... snäll... för barnvänlig mer eller mindre.

- - - - - - - - - -
Terry Brooks:

Shannara series - Mängd böcker på engelska? Okänt, men där är en hel del av dom. På svenska? Långt ifrån alla, men vem vet... det kanske blir fler efter som jag precis såg nyheter om att MTV ska tydligen vissa en egen "Game of Thrones"-styled serie, baserad på Shannara, tydligen ska den komma ut i år oxå. Jag har inte läst alla, och det lilla jag minns så var dom bra. Att läsa dom kan vara problematiskt, eftersom man kan läsa dom på två sätt... kronologisk publikation, ordningen han skrev och gav ut dom... eller den kronologisk ordning av händelser i Shannara världen. Länge sedan jag läste denna sist, sent 90-tal eller tidigt 2000-tal antagligen, haft tankar på att kanske läsa alla snart.