Vi har en bokklubb på jobbet där vi läser böcker relaterade till krig, tortyr, flykt och totalitära regimer. Visst låter det kul? Japp, det är det också Råkar jobba med de frågorna. Nästa gång är det min tur att föreslå sex böcker. Eftersom jag är den enda som läser SF (och fantasy) tror jag det är få i gruppen som vet att det finns en jävla massa bra sådana böcker som handlar om den typen av ämnen. Kruxet är att det måste vara på svenska. De enda jag kommer på är LeGuin. Och de finns ju inte på svenska. Lika bra att säga att det är hög fisförnämighet (även på mig). Måste vara "bra" litteratur.
Även andra böcker relaterade till ämnet är självklart välkommet, både fiktion och fakta. Men där har jag fler egna förslag. Vi har nyss läst Levande och döda Han Kang, och innan dess var det Våldets historia.
Tacksam för hjälp. /Nils
Även andra böcker relaterade till ämnet är självklart välkommet, både fiktion och fakta. Men där har jag fler egna förslag. Vi har nyss läst Levande och döda Han Kang, och innan dess var det Våldets historia.
Tacksam för hjälp. /Nils