Boktips, varsågod.
Jag drar mina gamla vanliga.
Time and the Gods - Lord Dunsany
En helt fantastisk bok. Massor uppå massor med fabulösa sagor. Sällan har jag spenderat pengar bättre. En bok jag rekommenderar till precis, exakt alla.
Vad Som Helst - Jorge Luis Borges
Se ovan. Allt som gäller Time and the Gods gäller även Borges.
Run along now. (Men undvik Hurleys översättning av Death and the Compass; den är i min mening usel jämfört med den som återfinns i Labyrinths.)
Narniaböckerna - C.S. Lewis
Ja ja, du har säkert redan läst dem. Gör det igen, det tar inte så länge. Det är värt det. (Själv gör jag det någon gång om året, för att påminna mig om skillnaden mellan sagor och fantasy, och varför jag föredrar de förra. Och för att jag gillar dem groteskt mycket, förstås
)
Snow Crash - Neal Stephenson
Min favorit bland cyberpunk-böcker. Huvudpersonen levererar pizza, knackar kod och fäktas. Vad mera behöver man? En skateboardkurir, en ukrainsk nukleär-grunge-rockare och världens mest badass harpunerare, that's what.
Dessutom har Dnalor rätt, så jag ger dig några serietips också:
Elfquest - W. & R. Pini
Alver och människor och stenåldersfantasy och tjo hej hå. Oslagbart bra fram tills det börjar flyta in andra författare, med undantag för en och annan orgie, därefter mindre bra, allt enligt min högst subjektiva perception. Framförallt väldigt bra på att få en att känna för figurerna.
Vad Som Helst Men Mest Batman - Frank Miller
Ja jävlar. Ja
jävlar. Year One. The Dark Knight Returns. Sin City. Frank Miller vet hur viktig vrede är, och förklarar det bra. Han har mig veterligen aldrig gjort något jag inte gillar. Det finns få författare jag respekterar mer.
Johnny the Homicidal Maniac - Jhonen Vasquez
Mycket brutal serie, faktiskt späckad med meningslöst våld. Men oerhört rolig. Skratta, bli lite orolig över din mentala hälsa för att du skrattar, och vältra dig i träffsäker satir. Apbra. Faktiskt.
/Feliath - Last of the Answer Raid