Nekromanti Boktips?

Balderk

Swashbuckler
Re: Rena Rama

Förutom Möte me Rama har jag bara läst Rama II och inte Gardens of Rama, men den tyckte jag också var bra. Det framkom kanske inte att jag inte riktigt hade läst alla Rama.

Sedan är The Songs of Distant Earth riktigt bra också.

Förövrigt håller jag också med Gurgeh när det kommer till Neal Stephenson. Han skriver riktigt bra böcker och är en av mina favoritförfattare. Cryptonomicon är hur bra som helst, men även Snow Crash är riktigt bra. Förutom de böcker han tipsade om kan jag också rekomendera hans "The Baroque Cycle" som börjar med Quicksilver och efterföljs av The Confusion och avslutas med The System of the World. Här har jag bara läst Quicksilver som var riktigt bra. Det handlar dock inte om SF utan om historiska romaner, där Quicksilver fokuseras kring den vetenskapliga revolutionen (Ja, du får en hel del 1600-tals vetenskap på köpet) men som också har en paralellhandling som utspelas under 1700-talet. Varning dock för att alla de tre böckerna ligger på runt 1000 sidor.

LukeFagwalker

Veteran
i princip vad som helst av Sture Dahlström.
hans böcker är humoristiska, anarkistiska, helt galna i huvet och fantastiskt bra.

sture skriver två sorters böcker.
den ena handlar om nån som spelar jazzmusik och åker runt och träffar massa konstiga människor och upplever galna saker.
den andra sorten är totalt galna och handlar om de allra konstigaste människor du kan tänka dig, t.ex. en man som jobbar på en teater i paris och sätter upp helt galna danser. när han sedan lyckas få tag i en jättesumma pengar åker han till italien för att spela in en film. alla vill vara med i filmen och alla vill bidra med pengar. han filmar hit och dit, ibland utan film i kameran, han får en musikkår att spela medans de kryper på marken på väg emot alperna. då och då besöker han dom och filmar lite. till slut känner han att han tappat kontrollen över filmen och lämnar helt enkelt galningarna att fortsätta bäst de vill.

kolla upp sture dahlström, du har aldrig läst något liknande.

/// Luke Fagwalker

Dewil

Skrivbordsgeneral
Sture Dahlström (smygreklam)

Sture Dahlströms böcker lär vara svåra att få tag på.

Värt att notera är att åtminstone två av Sture Dahlströms böcker har inspirerat musiker; "Den store Blondino" blev en Stakka Bo-låt ("The Great Blondino") och "Cyklonmannen" har blivit en hel skiva med multiinstrumentalisten Rikard Sjöblom.

Själv har jag ännu inte tagit mig för att läsa och lyssna på "Cyklonmannen" trots att Rikard är en bekant till mig, men det ingår i mina framtidsplaner.

Skivrecension av Cyklonmannen ur Gefle Dagblad

Dewil

Balderk

Swashbuckler
Jag hade aldrig hört talas om honom tills jag fick Den galopperande svensken i julklapp. Jag började läsa den genast och tycker den är jäkligt bra, har tyvärr inte hunnit läsa så värst mycket eftersom annat har kommit emellan. Men jag ska absolut ta upp den när tillfälle ges. Kan ändå säga att jag håller med, åtminstone den är ett hett tips.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: Sture Dahlström (smygreklam)

Som sagt ovan så fick jag Den galopperande svensken i julklapp, så helt omöjligt lär det inte vara. Var min far köpte den vet jag däremot inte.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
En miljon och ett till

Jag menar du har ju fått ett par goda tips, både om SF och om annat sköjj...

Kikade lite i min hylla och hittade bland annat följande:

Heinlein: Egen rymddräkt finnes (en gammal tonårskärlek/barnkärlek till bok), Dubbelstjärna. Förövrig finns en rad böcker till av denne som är väl värda att läsas. Kanske inte lika tunga som Asimov..

Asimov. Dömd planet, stålgrottorna, Den okända lagen. Stiftelsetriologin osv ska vi inte glömma, men de har ju redan nämts.

Poul Andersson: Stjärnornas nomader, Rymdkadett Flandry.

Bertil Mårtensson: Detta är verkligheten. (har skrivit ett par fantasy också... Maktens vägar triologin) Förväxla honom inte med Mårtensson och Mårtensson. Den ene är deckar/historiefan och den andre kan jag inte svara för då jag undviker honom som pesten efter något misstag... De senare heter båda Jan i förnamn. :gremfrown: Deckarkufen har skrivit böcker i stil med "svenskAgathaChristie", mysiga och Matiga. :gremsmile:

Ursula K Leguin. Har inte bara skrivit fantasy utan också snöat in på på en och annan SF. Bland det jag hittade i hyllan var dock "Mörkrets vänstar hand".

Så har vi en annan klassiker i form av "Arrakis - Ökenplaneten" Tror det är Herbert som skrivit den och är om jag minns det rätt boken bakom filmen Dune så att säga.

Peter Harrison (rättstavat någon?) är en annan kuf som skrivit (rätta mig om jag har fel) Stålråttan och stålråttans hämd.

Det finns utmärkta tips vidare i det hela om du kikar in på SF-bokhandeln. Men ovanstående är gamla böcker så för att hitta dem kanske krävs en hel del tur och ett bibliotek.

I det nyare gardet av SF-författare har jag inte någon större koll, måste jag villigt erkänna.. så har ni några kul tips om sånt till mig så...

Förresten vad hände egentligen med tidskriften Nova Science Fiction?

LukeFagwalker

Veteran
Re: Sture Dahlström (smygreklam)

Jag har hittat en del på biblioteken som har en del böcker. vill man köpa dom rekommenderar jag starkt Sture Dahlströmsällskapet (vet inte hemsidan men google kan nog hitta den) där kan man köpa alla hans böcker till kanske halva priset jämfört med bokhandel.

/// Luke Fagwalker som snart ska läsa sina fem Sture Dahlströmmare en gång till