Nekromanti Boktipsassociationskedjan

Saxifrage

Hero
Boktips är alltid trevligt. Särskilt intressant tycker jag det är med tips av typen "du skulle nog gilla den här också", alltså ett tips med anknytning till någon bok man nämnt. Sådana tips har jag fått tex i det här och i det här inlägget.

Jag tänkte mig därför ett experiment: låt oss dra igång en kedja av boktips, där varje tipsare kopplar till en annan bok via någon association. Alltså, utgående från föregående tips, föreslå en bok som har tex:

- Samma författare
- Samma miljö
- Liknande intrig/tema
- Allegori på en annan historia
- Samma stämning

...eller annan fri association! Jag tänker mig att vi rör oss främst bland SF/fantasy-litteratur, men alla genrer är förstås intressanta. En kort beskrivning av boken som tipsas om, och varför den är läsvärd, är förstås också trevligt.

Ok, alla med? Bra! Då börjar jag med kedjans första tips. Jag väljer Larry Nivens Ringworld, en av mina favoriter i SF-genren. Boken handlar om en grupp äventyrare som tar sig till den märkliga Ringvärlden, en gigantisk artificiell värld skapad som en ring runt en sol. Deras mål är från början ganska diffust, typ "search and explore", vilket inte gör historien mindre intressant. Ganska snart blir historien dock mer komplex.

Jag gillar Ringworld av flera skäl. Till att börja med är det en spännande historia, med raka och enkla händelser, nästan i "pulp-action"-stil, som för berättelsen framåt. Men historien är mångbottnad: i bokens universum ryms maktfaktorer och politiska skeenden som går vida bortom huvudpersonernas småskaliga äventyr. Det är det som gör Ringworld till något mer än en simpel äventyrarhistoria. Själva ringvärlden beskrivs också på ett svindlande sätt: ringen är STOR! Flera passager i boken förstärker intrycket av att huvudpersonerna verkligen hamnat på en GIGANTISK värld, och hur små de är i jämförelse.

Miljön är "hard SF", men i en avlägsen framtid, vilket innebär att extrem teknologi existerar: hyperrymdsmotorer, teleportationsportaler, stasisfält och dylikt är legio. Men allt som händer ges i alla fall en pseudo-vetenskaplig förklaring, och Niven lyckas få in naturlagarna i berättelsen på ett intressant sätt som förhöjer läsupplevelsen och visar att han faktiskt tänkt till innan han skrev.

Så, vem fortsätter?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Consider Phlebas

Och om man tyckte att ringvärlden var ett häftigt koncept, men lite väl extremt kan man ge sig på en bok som också till stor del utspelar sig på en ringvärld, men en mindre sådan, nämligen "Consider Phlebas" av Iain M Banks. Ringen där ligger i omloppsbana runt en planet och ska snart förstöras eftersom den riskerar att falla i händerna på fiendesidan i ett intergalaktiskt krig. Under tiden roar sig en grupp adrenalinjunkies med att spela det livsfarliga kortspelet Damage, medan ringvärlden evakueras. Det är dock inte det som är huvudintrigen; den handlar istället om Horza som är spion för idirierna, den ena sidan i kriget. Hans senaste uppdrag är att finna den artificiella intelligens som undkom en attack mot en av deras fiender, The Culture, och nu gömmer sig på en död planet.

"Consider Phlebas" är den första av Banks böcker om utopin The Culture, och den som är lättast att ta till sig. Intressant nog presenteras The Culture ur fiendens ögon.

/tobias

Nightowl

Champion
Gil Hamilton

Jag har inte läst så mycket av Larry Niven, men något jag har läst är hans historier om Gil Hamilton. Hamilton är en specialpolis som arbetar för ARM. I en tekniskt avancerad framtid kan man transplantera nästan allt, och bota de flesta sjukdomar... men för det behövs det donatorer, och när så få människor dör - ja, det blir brist på organ, vilket leder till många nya, märkliga brott. Gil har en liten fördel i att har en mycket begränsad form av telekinesi - en "arm", kan man säga, vilket leder till ett antal mångbottnade vitsar om lemmar.

Men det är inte därför jag rekommenderar historierna, utanför att de är habilt skrivna deckare i en miljö där moralen, tekniken och samhället är ganska annorlunda men ändå igenkännligt.

Rekommenderas för folk som gillar både SF och deckare.

Erik

Jaggernaut

Hero
Otherland

Boken handlar om en grupp äventyrare som tar sig till den märkliga Ringvärlden, en gigantisk artificiell värld skapad som en ring runt en sol. Deras mål är från början ganska diffust, typ "search and explore", vilket inte gör historien mindre intressant. Ganska snart blir historien dock mer komplex.

Då jag läste det där tänkte jag genast på Otherland av Tad Williams. Nog för att den världen inte är skapad runt en sol eller så men jag vill inte avslöja så mycket om världen ifall någon tänkt läsa den :gremlaugh:. Nog för att de har ett mål från början (att finna någon sorts bot till de personer som drabbas av något som kallas "tangores syndrom" eller nått sånt) men det leder ändå till en del "search and explore".

Men historien är mångbottnad: i bokens universum ryms maktfaktorer och politiska skeenden som går vida bortom huvudpersonernas småskaliga äventyr.

Ahh, där fick jag tankarna på Otherland igen. Så är det nästan genom hela serien (ja det är en serie på åtta böcker, första heter City of Golden Shadow eller på svenska De gyllene skuggornas stad). De kommer ganska snart i underfund med att något som kallas Graalbrödraskapet ligger bakom de mystiska sjukdomarna men varför de orsakar sjukdomarna eller vad Graalbrödraskapet egentligen är ute efter är det ingen som vet och så fortsätter bok ut och bok in fram till någonstans där i slutet.

Sedan så finns det en annan lustig liten prick vid namn Paul Jonas som tycks ploppa upp lite här och var och ingen vet vem han är heller, inte ens han själv egenligen.

Alltihopa utspelar sig i en inte alltför avlägsen framtid.