Nekromanti Boktipstråd: Deckare

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här är ännu en boktipstråd vars svar jag antagligen kommer att ignorera. :gremwink:

Ibland får jag för mig att jag ska testa att läsa något som jag inte brukar läsa. Just nu funderar jag på om jag kankse borde läsa en deckare, vilket jag gör väldigt sällan eftersom det mesta jag testat i genren har varit ganska mediokert. Jag är däremot övertygad om att det måste finnas någon författare någonstans som skriver bra deckare och trots det får dem sålda eftersom deckarläsarna köper vad som helst bara den handlar om mord och poliser, även om det skulle råka vara bra och välskrivet.

Så frågan är alltså vad ni kan rekommendera för deckare. Helst en relativt nyskriven sådan -- jag har redan läst alla böcker om Sherlock Holmes.

/tobias

Örnie_UBBT

Swordsman
Jag läste nyss "The Interpretation of Murder" av Jed Rubinfeld, en nyskriven deckare som utspelar sig i New York 1909 och där Sigmund Freud på besök i USA får agera deckare (eller med deckarmedhjälpare egentligen, det mesta av grovgörat står hans amerikanske lärling Stratham Younger för). Extremt välresearchat, snitsig kriminalgåta, bra personskildringar.

Vill man ha hårda poliser som gör hårda saker a la TV-serien The Wire kan man aldrig gå fel med George Pelecanos. Inte så mycket "whodunnit" men desto kärvare dialog.

EDIT: Har du läst Sherlock Holmes rekommenderar jag vamt The Seven Per-Cent Solution av Nicholas Meyer. Ett måste för Sherlockianer.

Feliath

Swashbuckler
Gilbert Gilbert Gilbert Gilbert

Ja, G.K. Chesterton alltså. Har du läst The Man Who Was Thursday? Om inte, gör det. Kort och bra. Fast inte en helt ortodox deckare, men det gör inget, för Chesterton skrev Father Brown-berättelserna också, och de är straight up. Samma format som Sherlock också (som du i och för sig inte nämnde om du gillade), d.v.s. noveller.

/Feliath — åtminstone första delen av Club of Queer Trades är också deckarartad i upplägget

Storuggla

Champion
Right, bra deckare? Ehuff, jag antar att du redan fått tips om Raymond Chandlers böcker om Philip Marlowe, så de tänker jag inte tipsa om. Marlowe är arketypen för en ball och hård deckare (Sam Spade är en mes!).
James Ellroys LA Noir-triologi (The Big Nowhere, LA Confidential och White Jazz) och American Underworld-triologin (tekniskt sätt inte en deckare kanske...) - American Tabloid, The Cold Six Thousand och den tredje ej utgivna boken. Skrivna i en snabb nästan telegraflik stil, med folk som rör sig mellan laglig och olaglig väldigt snabbt och flytande.
Sen har vi Dennis Lehane, som skriver bra. Shutter Island, Gone Baby Gone, Mystic River och bokserien om Kenzie och Gennaro är bra. Schyssta plotter, ibland är de lite förutsägbara (den om seriemördaren är otroligt förutsägbar, men de andra är bättre). Av de två skulle jag tipsa om Lehane. Om du redan läst Chandler, dvs.

Storuggla, sen skriver han den är persson deckare, men han är ju tjock

thark

Hero
Min personliga favorit är Rex Stouts böcker om Nero Wolfe. Inte de mest intellektuellt utmanande pusseldeckare man kan tänka sig (och är man ute efter klassiska "pusseldeckare" i sin mest renodlade form så rekommenderar jag John Dickson Carr), men fantastiskt välskrivna och härliga karaktärer.

Ska vi sen vara lite moderna så har jag en svaghet för Colin Dexters Inspector Morse (Känd Från TV™).

Ska det vara mindre tankeverksdeckare och mer noirsoppa så blir det, förutom den uppenbare Chandler (med sitt otroliga språkbruk), framförallt Ross MacDonalds böcker om Lew Archer jag vill peka en strålkastare på.

(Slutligen för att vara så där obligatoriskt obskyr så upptäckte jag häromveckan en färsk favorit i form av Hiroshi Moris Sôhei&Moe-böcker (som utspelar sig i akademisk miljö med fantastiska karaktärsporträtt man som universitetsslym kan grina igenkännande åt), men jag har ingen aning kring huruvida de finns översatta.)

Mr White

Veteran
Instämmer med Storuggla: Även jag får då och då för mig att plöja en deckare men blir (nästan) alltid besviken. Leahane är dock undantaget. Notera dock att hans böcker med deckarparet Kenzie och Gennaro inte är lika bra som de två fristående böcker han har skrivit. Jag rekommenderar således "Mystic River" (Rött regn) samt "Shutter Island" (Patient 67). Både finns på pocket på svenska och kostar dig därför inte skjortan.

Storuggla

Champion
Tydligen var jag full igår - Gone Baby Gone ingår i boksviten om Kenzie och Gennaro. Ignorera. Bra bok dock, sämre som film.

Storuggla, i övrigt menar jag att allt är någon annans fel

solvebring

Superhero
Nyskrivet... Äsch... :gremwink: Allt med Agatha Christie är såklart läsvärt. Enda deckarna jag läser för tillfället - då jag älskar den gamla engelska deckarstilen. Kommer nog bli Holmes för min del sedan också och dylika. Myspysiga engelskdeckare är så trevligt. Det svenska med tråkiga poliser och taskig miljö tilltalar mig inte alls. Men så läser jag kan en deckare per 2-3 år också, annars är det fantasy som gäller...