Satt och slösurfade och kom över den gamla Conan filmen med Arnold, intromusiken till den filmen är en av mina favoriter just för sin storsvulstiga kännsla men jag tänkte i mitt stilla sinn att det borde finnas fler stycken som skapar bilder av bombastisk makt.
Planeterna var fanimej fantastisk, Mars känns nästan som om man satt i sin Fokker Dr.I med monokeln inklämd över ögat och med konjakskupan i ena handen medans man susar fram över ingemansland.
Något annat som är helt sjukt bombastiskt är alla typer av symfonisk metal/power metal med körer, typ Avantasia, Blind Guardian, Therion, Nightwish:
Det naturliga steget vidare från detta är att söka efter metal-varianter på alla episka låtars moder, det vill säga O fortuna. Therion har en version men den är inte superepisk jämfört med andra av deras låtar, den här är ganska fet dock:
(jag kan dock inte släppa hur jävla bisarrt det är att verk av Ärkepoeten idag framförallt identifieras med världshistoriens mest bombastiska musik).
Anime och japanska datorspel har en lång historia av vansinnigt bombastiska låtar, men jag skulle vilja slå ett slag för något som inte är riktigt den nivån av epik, men fortfarande står ut bland den bästa animemusiken någonsin, dvs det oproportionerligt bombastiska soundtracket till mediokra animen Noir:
10 000 koreaner som sjunger 'Ode to joy' är inte så pjåkigt heller, as bombastik goes. Ode to joy är ju kanske lite för soft för att vara bombastisk egentligen, men på grund av Shiroh Sagisu associerar jag den bara med gigantiska undergångsdödsmördarrobotar/cthulhu-änglar som sliter varandra i bitar, så det funkar somehow.
Sen finns massor av mer eller mindre mediokra låtar, remixer och projekt på youtube som typ bara existerar för att vara bombastiska. Ett av dessa bräcker det mesta, men jag vägrar länka till det eftersom det är rasistiskt som fan.
Ymir said:
märker vi för övrigt en tendens att nästan all riktigt bombastisk musik är på antingen tyska, ryska eller, i synnerhet, latin? Det säger något att latinska sånger som liksom handlar om jungfrur som skuttar runt på blomsterängar eller Ärkepoeten och hans kompisar som krökar anses tillhöra nån slags episk-bombastisk körmusik-kanon idag.
Tycker den känns mest obehagligt nationalromantisk, på gränsen till "Hördudu din jäveljävel, snart kommer vi och invaderar skiten ur dig!". På tal om vilken, undrar om Nordkorea har någa guldkn p lager?
Vissa av dessa är kanske inte helt bombastiska... men nära nog. XD
Queen - Live at Wembly 1986. En av mina favorit band, och som band var dom nog ur min mening rätt bombastiska. Några år innan jag verkligen blev intresserad av musik, så "mjukstartade" jag med Queen under väldigt sent 80-tal. Först efter ha sätt Highlander (där jag utryckt mitt gillande för Queens musik till min mor), och julen 89 när jag fick ett dubbel kassettband med hela denna konsären på!
Dream Evil - The Chosen Ones
Apocalyptica - Hall of the Mountain King
Final Countdown! Click it! I dare you!
JAM Project - Gong
Monty Norman eller John Barry (beroende på vem man tror på) - James Bond theme song
Mmm!
Ichiro Mizuki - Shin Getter Robo opening theme #1
Ichiro Mizuki är en av få människor som i nutid och framtid kan, och har rättighet att, bära mantel... utan att bli utskrattad! Han är ju awesome! XD
Här är en annan av dessa få människor som har samma rättighet!
Ymir said:
'Final Countdown' är utan någon som helst tvekan den mest bombastiska av alla mainstream-låtar ävårz, men tycker du verkligen att den där bleksiktiga stråk-versionen är mäktigare än det fucking hardcore originalet?
Det är kanske det, ju mer jag lyssnar desto mer tror jag den överträffar även latinska körer. Versionen du länkade nu var fet, men jag tycker fan originalet är ännu mer bombastiskt fortfarande - riktig bombastik behöver vocals, och inget är så svulstigt som en elbas.
Heh... nää... jag tycker ju orginalet är mycket bättre, men jag tog med denna versionen mest för att den var ju mer orkestral, för att knyta in det till vad många har lagt upp än så länge.
Europes Final Countdown ÄR en episk låt, jag har varit ett fan sedan 80-talet!
Till och med dåliga coves av låten är episka ju! XD
'Hellfire' är ju Disney i awesomeland, rock-versionen av Hellfire är Hellfire i bombasticland:
Ett lite bortglömt bombastiskt språk är ju hebreiska, en lite bortglömd bombastisk film är Prinsen av Egypten, hence this:
och, den värdigaste Eurovision-vinnaren någonsin:
En sak jag dock tycker är värd att ta upp i den här tråden - med ordet 'bombastisk' tänker jag på musik som är tung, svulstig, pampig och mäktig, och det är nog därför det finns så lite kvinnliga vocals i låtar som typisk uppfattas som bombastiska (jag hittade flera metal-covers på Nattens drottning-arian, men ingen kändes bombastisk nog, sången är helt enkelt för soft). Detta menar jag bör särskiljas från begreppet -episk- musik, vilket är den mesta slentrianmässiga orkester-filmmusiken, dvs dramatiska låtar a'la Lux Aeterna och Baba Yetu, som är svulstiga -eller- pampiga, men inte båda (Lux Aeterna är svulstig, Baba Yetu är pampig). Jag är dock öppen för att jag kan prata i nattmössan här och att bombastiskt och episkt är synonymer, men vill isåfall invända att 'The Final Countdown' definitivt är bombastisk men inte episk ('epic' verkar nästan uteslutande avse orkestral musik).
Mundo said:
Bombastisk musik ska inte bara vara episk, den ska på också vara på gränsen till arrogant i sitt självberättigande om inte direkt konfliktsökande med alla som är dess "motståndare". Det är därför Sovjetunionens nationalsång är det bästa exemplet tillsammans med Die Wacht am Rhein.
Jag bara känner att jag måste lägga upp den nu. Alla låtar där man sjunger om ett en flod aldrig ska tillhöra frankrike måste ju gå under bombastisk musik?
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.