Kan instämma i mycket här. Gillar termen
livsfråga, kruxet är bara att det kanske inte riktigt matchar den funktion jag är ute efter. I den betydelse jag tänker mig med "flaggor" ger de dramatiskt bränsle till livsfrågor, men de är inte frågor i sig. (Livs)frågan uppstår först när flaggan sätts på prov eller utmanas på något vis (alltså av en "bomb"). Eller?
I mitt utkast identifierar jag ett tiotal olika typer av flaggor - stora grejer som karaktärens övertygelse, en befallning från hans skuggmakt, viktiga SLP och händelser ur hans förflutna, men även platser eller ägodelar av särskild betydelse.
Lutar just nu åt termen "berättelsekrok", helt enkelt något att hänga upp storyn på.
Simon said:
Rising said:
Bomber/Kickers behöver inget ord, anser jag. Det är ju något man som spelledare gör helt naturligt så fort som spelarna har flaggat för något. Överladda inte spelet med onödiga termer.
Jag håller särskilt med om det här sista. Om jag skrev, och ville ha med spelledarinstruktioner om typ bomber, så skulle jag nog diskutera hur man sätter starka situationer, i betydelsen scener som har en stark start och höga insatser men med obestämd fortsättning.
Alltså, jag skulle föreslå, diskutera saken men undvik termer.
Intressant. Får man fråga varför? Att överlasta ett spel med termer är förstås aldrig bra, men varför undvika en term för just "bomber"? Skillnaden, som jag har uppfattat den, mellan en "bomb" och en stark situation i allmänhet är att bomben är riktad mot en specifik flagga.
Jag skulle kanske inte använda bomb/flagga-systemet till vilken setting som helst, men till Trakorien tror jag att det funkar rätt bra att lyfta fram karaktärernas särdrag så starkt och spela på dem. Vad tror ni?
För övrigt lutar jag nu åt att kalla mina "bomber" för "prövningar". Om de nu ska heta nåt alls, då
Ramverket för kampanjskapande innehåller en massa annat också - profetior, en strategisk metanivå för spelet, växande ödestyngd för karaktärer osv. Det jag är ute efter här är att formulera några enkla och konkreta verktyg för SL att skapa drama i spelet på karaktärsnivå.
Fler synpunkter är välkomna!