Nekromanti bomber och flaggor - vem började?

Hej forumet!

Sitter och regelkladdar lite och vill skriva ett stycke där begreppen bomber och flaggor används. Och då vill jag ange deras ursprung. Varifrån kommer de termerna? Vem använde dem först (i rollspelssammanhang)? Tror att jag läst det nånstans, men minns inte längre.

Ett alternativ vore att hitta andra termer, gärna sådana som passar bättre med settingen (Trakorien). Men jag vill inte bli otydlig i onödan. Idéer?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tråkigt nog har jag inget svar på din fråga, men att "bomba flaggor" låter astöntigt. Jag hoppas du hittar bättre termer till Trakorien (En fotnot om metodernas ursprung är väl vettigt dock.).

Sodivra

Champion
Bomb kan även kallas kris. Ett ögonblick som kräver att man agerar (där även att inte agera är ett ställningstagande) och där framtiden avgörs. Många förknippar kris med något negativt, men det behöver inte en bomb/kris vara.

Flagga tycker jag är en skitbra term, egentligen. Jag ser det mer som något som händer på rollformuläret än i fiktionen, eftersom det är ett sätt att visa vad som gör både rollpersonen och spelaren engagerad.

"Livsfråga" är ett ord jag brukar använda på min blogg, och det är precis vad jag tycker att flaggor ska vara: De modeller för livet som rollpersonen har kommit fram till, idéer som driver henne, vägleder henne, och kanske ger henne smärta också... Livsfrågor är de stora svåra saker man måste ta ställning till, det som livet är. Ett svar på livsfrågan "Kan jag lita på andra människor?" kan vara "Människor kommer överge mig, så jag kan inte komma för nära någon".

Men framförallt så måste det finnas en osäkerhet i dem också. Den som har en inre modell som säger att hon inte kan komma för nära andra har ändå en längtan efter närhet, kanske till och med förnekar sin inre modell, och kan faktiskt förändras i kris. (Mera här)

Tycker du också att det är en bra utgångspunkt för att skriva flaggor, så kan du kalla dem "Livsfrågor".

Nässe

Myrmidon
Kan det här vara det första med flaggor?

Jag tror det i alla fall...

Sen kan man väl prata om flaggor och sådant långt tidigare.

Karaktärsdragen i drakar och demoner expert till exempel- om de faktiskt användes för att väva äventyr.

Nässe

Myrmidon
Nu är jag en konservativ jävel men jag tycker inte att Livsfråga riktigt säger vad det handlar om. Inte heller riktigt kris istället för bomb. En bomb kan vara att vinna tio miljoner på lotto. Visst är det också troligtvis en kris- men, njae.

Livsfråga är liksom subjektivt. Att jag vill bli grym på Svärd- är det en livsfråga?

Jag tror att om man bara spelar med Livsfrågor och kriser så blir det lätt ett rätt uppstyltat pretto spel... sen får jag återkomma för bättre förslag..

Ska det användas till trakorien så ta ord därifrån- visst finns det en grundtanke med vävar och tyger och sådant, ta ord från stickningar och trådar som möts och så vidare vetja- eller leta efter trakoriens egna ord för kriser och problem och sådant. Hur ser ödesmyten ut i trakorien?

Mogger

Hipsteranka
Harold said:
Hej forumet!

Sitter och regelkladdar lite och vill skriva ett stycke där begreppen bomber och flaggor används. Och då vill jag ange deras ursprung. Varifrån kommer de termerna? Vem använde dem först (i rollspelssammanhang)? Tror att jag läst det nånstans, men minns inte längre.
Chris Chin (från bloggen Deeper in the Game) var den första att använda "flag framing" som term, så vitt jag vet. Fast bloggen hette då Deep in the Game och idag har Chris tagit bort artikeln och tycker nog inte att den är 100% bra, eller nått. Jag vet inte. Här är den iaf:
http://web.archive.org/web/20060513200737/http://bankuei.blogspot.com/2006/02/flag-framing_03.html

Kickers och Bangs kommer från Sorcerer, alltså Ron Edwards.

Idag tycker jag inte man behöver nämna eller ens förklara termerna i ett spel. Noir gjorde ett försök (och det var dessutom bra) men jag tror inte att det nådde ut som det var tänkt. Berätta istället hur Trakorien funkar och hur det ska användas. Det är mycket bättre.

Tack! Ypperliga svar och bra förslag.

Håller med om att "bomba flaggor" inte känns särskilt kul rent språkligt, men det är svårt att hitta andra ord som riktigt fångar innebörden. Funderar på "konfliktyta" i stället för flagga och "riktad händelse" i stället för bomb. Ska klura vidare. Detta är egentligen inte centrala termer i regelverket, de nämns bara i en del av ramverket för kampanjskapande.

Måns, visst har du rätt. Spelets system för kampanjskapande kommer att bli eget och stå på egna ben.

/Tomas

Rising

Vila i frid
Jag gillar verkligen "livsfråga". Precis som du säger så sätter det fokus på vikten av osäkerhet kring dem.

Om man bara har "livsmål" så dikterar det ofta hur man skall agera med sin rollperson - liksom, om jag har livsmålet "lag & ordning" så blir det lätt så att jag pekar på detta livsmål för att rättfärdiga vissa handlingar som min rollperson kan göra utan att behöva grubbla eller problematisera kring idealet. När ens rollperson agerar efter starka principer så blir det därför ofta platt och skriptat.

Om man istället formulerar dem som livsfrågor så sätter man istället ljus på just detta; "det här är en sådan där sak som min rollperson inte är säker över. Om du utmanar min livsfråga så kommer du att försätta mig i en situation där jag inte riktigt kommer att veta hur min rollperson kommer att agera. Då ställer du min rollperson inför ett meningsfullt vägskäl."

Det var en väldigt bra poäng, anser jag. Annars har flaggor en tendens att bli mer av tematiska önskemål; "min rollperson hatar orcher, så det vore bra om skurkarna i nästa äventyr kunde vara just orcher" vilket inte är närmelsevis lika intressant.

Jag personligen tycker inte heller att ordet "livsfråga" var pretentiöst, utan kan helt klart tänka mig applicera det på lättsammare saker såsom Spindelmannens aversion mot att använda övervåld eller hur han måste försöka jonglera sitt superhjältande ihop med sitt privatliv.

Good stuff, helt klart.

Bomber/Kickers behöver inget ord, anser jag. Det är ju något man som spelledare gör helt naturligt så fort som spelarna har flaggat för något. Överladda inte spelet med onödiga termer.

Sodivra

Champion
Rising said:
Good stuff, helt klart.
Tack, Rising!

NilsH: Ja, det stämmer nog att jag överladdade ordet lite. Man behöver ju inte vara ett psykologi-pretto i sitt rollspelande för att spela med "livsfrågor". Jag tycker definitivt att strävan efter att bli grym på svärd är en livsfråga, men jag förstår vad du menar med att ordet är mer subjektivt än flagga.

Simon

Swashbuckler
Rising said:
Bomber/Kickers behöver inget ord, anser jag. Det är ju något man som spelledare gör helt naturligt så fort som spelarna har flaggat för något. Överladda inte spelet med onödiga termer.
Jag håller särskilt med om det här sista. Om jag skrev, och ville ha med spelledarinstruktioner om typ bomber, så skulle jag nog diskutera hur man sätter starka situationer, i betydelsen scener som har en stark start och höga insatser men med obestämd fortsättning.

Alltså, jag skulle föreslå, diskutera saken men undvik termer.

Kan instämma i mycket här. Gillar termen livsfråga, kruxet är bara att det kanske inte riktigt matchar den funktion jag är ute efter. I den betydelse jag tänker mig med "flaggor" ger de dramatiskt bränsle till livsfrågor, men de är inte frågor i sig. (Livs)frågan uppstår först när flaggan sätts på prov eller utmanas på något vis (alltså av en "bomb"). Eller?
I mitt utkast identifierar jag ett tiotal olika typer av flaggor - stora grejer som karaktärens övertygelse, en befallning från hans skuggmakt, viktiga SLP och händelser ur hans förflutna, men även platser eller ägodelar av särskild betydelse.
Lutar just nu åt termen "berättelsekrok", helt enkelt något att hänga upp storyn på.

Simon said:
Rising said:
Jag håller särskilt med om det här sista. Om jag skrev, och ville ha med spelledarinstruktioner om typ bomber, så skulle jag nog diskutera hur man sätter starka situationer, i betydelsen scener som har en stark start och höga insatser men med obestämd fortsättning.

Intressant. Får man fråga varför? Att överlasta ett spel med termer är förstås aldrig bra, men varför undvika en term för just "bomber"? Skillnaden, som jag har uppfattat den, mellan en "bomb" och en stark situation i allmänhet är att bomben är riktad mot en specifik flagga.
Jag skulle kanske inte använda bomb/flagga-systemet till vilken setting som helst, men till Trakorien tror jag att det funkar rätt bra att lyfta fram karaktärernas särdrag så starkt och spela på dem. Vad tror ni?

För övrigt lutar jag nu åt att kalla mina "bomber" för "prövningar". Om de nu ska heta nåt alls, då :gremsmile:

Ramverket för kampanjskapande innehåller en massa annat också - profetior, en strategisk metanivå för spelet, växande ödestyngd för karaktärer osv. Det jag är ute efter här är att formulera några enkla och konkreta verktyg för SL att skapa drama i spelet på karaktärsnivå.
Fler synpunkter är välkomna!

Simon

Swashbuckler
Harold said:
Simon said:

Intressant. Får man fråga varför? Att överlasta ett spel med termer är förstås aldrig bra, men varför undvika en term för just "bomber"? Skillnaden, som jag har uppfattat den, mellan en "bomb" och en stark situation i allmänhet är att bomben är riktad mot en specifik flagga.
Hmm. Well, för att det är min uppfattning att starka situationer är the shit, och att bomber, som ett specifikt stycke spelledartech, hade sitt allra största värde i att uppmärksamma många av oss på vilka kvaliteter som gör situationer spännande och bra och gör att de sätter skjuts framåt i dramat. Att lägga ner arbete och textutrymme i att instruera i bombtech känns väl helt enkelt lite överflödigt. Jag skulle alltså istället instruera i vad bombgrejen har lärt oss. Exempelvis finns det ju starka kvaliteter i situationer som inte tekniskt sett är bomber, men som fyller samma syfte som bomber, det vill säga lockar spelaren att sitta på framkanten av stolen och hoppa upp och ner i iver att säga vad hon vill göra härnäst, eller slå handen för pannan över vad som ligger framför henne i spel.

Också för att termer riskerar att leda läsaren till att lägga ner sin energi på att grokka termen istället för dess poäng

Big Marco

Läskig
På svenska tror jag att Noir (2006) var först med begreppen i ett kommersiellt tryckt spel. Mycket inspiration hämtades av Ron Edwards teorier men jag vet inte vilket år som gäller då.