OK! Riktiga regler från eget system.
Bomber och Granater
Här följer hur explosioner orsakar skador.
Skador
För varje vapen finns två skadetyper. Spräng- och splitterskada. Sprängskadan avser skada mot fasta objekt som vapnet träffar vid explosionen. Splitterskadan avser den splitterverkan som vapnet gör kring själva explosionen. För spräng- och splitterskada finns en konstant utskriven för granaten eller sprängmedlet.
Sprängskada: 3T10 x konstanten för sprängskada.
Splitterskada: (3T10 x konstanten för splitterskada x Basradien) / Avstånd från explosion eller basradien vid närmare än denna.)
Basradie
Inom basradien gånger 2 meter så kastas personer och dylika föremål automatiskt till marken av explosionens tryckvåg. I trånga utrymmen dubblas detta avstånd.
De flesta vapnen orsakar splitterskador och har därmed ett värde för basradien. Basradien gånger 4 ger maximala radien från explosionen där splitter kan ge skada.
Basradien ger också radien för tårgas- och rökgranater. Tiden för att uppnå denna basradie är sex sekunder utom för explosiva tårgas- och rökgranater vilka uppnår basradien på två sekunder. Maximala radien beror sedan på vindriktningen för samtliga.
Antal Splitter
För de flesta vapentyperna finns det en tärningskombination för hur många splitter som kan träffa ett objekt inom basradien. För varje ytterliggare basradie så minskar antalet splitter med två. Dock finns det alltid minst en chans att träffas av splitter.
Chans att träffas av splitter
När man vet hur många splitter som kan träffa en person så slår man 1T10 för varje splitter mot träffchanserna enligt nedan.
Stående person: 1-4
Sittande på huk/mark: 1-2
Liggande person: 1
Exempel:
En person står 3 meter från en explosion.
Basradien för explosionen är 2 meter. Konstanten för splitter är 2,5. Antalet splitterchanser slås och blir 5.
Det första man kan konstatera är att personen kastas omkull av själva explosionen. Personen står inom Basradien x2. Någon direkt Sprängskada orsakar inte explosionen men Splitterskada.
Splitterskadan blir (3T10 x 2,5 x 2) / 3 = 3T10 x 1,5
Taget från mitt eget system och kan säkert användas i Neotech med lite ändringar.
/Patrik