Nekromanti Bomber och granater

MovinGalt

Warrior
Tjena, tänkte bara kolla om det är någon som vet om gammeldagsa bomber, alltså sådana som innehåller salpeter, kan utlösas från andra tryckvågor? Vi hade en liten dispyt om saken, och jag undrar bara om man kan få experthjälp? Kanske en länk till någon sida?

/MovinGalt - :zeppelinare: = Big boom

Troberg

Sinister eater
Tjena, tänkte bara kolla om det är någon som vet om gammeldagsa bomber, alltså sådana som innehåller salpeter, kan utlösas från andra tryckvågor? Vi hade en liten dispyt om saken, och jag undrar bara om man kan få experthjälp? Kanske en länk till någon sida?
Jag är ingen expert på området, men överlag kan du räkna med att en explosion kan smälla av andra sprängämnen. Ju stabilare de är desto mer tryckvåg behövs, men det är tryckvågen som smäller av dem.

Krille

Super Moderator
Svartkrut är ett ineffektivt men stabilt sprängämne, eftersom det är en mekanisk blandning, inte en kemisk förening. Det är i princip omöjligt att detonera medelst slagverkan eller stötvåg. Det krävs mindre energi i ett anslag för att få värmeenergi nog att antända svartkrut, än vad det krävs för att få kinetisk energi nog att antända svartkrutet.

Troberg

Sinister eater
Svartkrut är ett ineffektivt men stabilt sprängämne, eftersom det är en mekanisk blandning, inte en kemisk förening. Det är i princip omöjligt att detonera medelst slagverkan eller stötvåg. Det krävs mindre energi i ett anslag för att få värmeenergi nog att antända svartkrut, än vad det krävs för att få kinetisk energi nog att antända svartkrutet.
Det är möjligt att jag minns fel, men om jag minns rätt så detonerar inte ens svartkrut (dvs tryckvågen rör sig långsammare än ljudhastigheten), det är bara en snabb förbränning. Det borde också påverka dess förmåga att smälla av andra saker.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det är möjligt att jag minns fel, men om jag minns rätt så detonerar inte ens svartkrut (dvs tryckvågen rör sig långsammare än ljudhastigheten), det är bara en snabb förbränning.
Du minns rätt, det detonerar inte. Det enda det är är en pulverblandning som brinner väldigt fort eftersom ett oxidationsmedel (kalisalpeter) blandats väldigt finfördelat med bränslet (svavel och kol). Ingen tryckvåg i världen lär kunna få den förbränningen att starta. Jag minns inte tändpunkten på rak arm, men den mekansika energin i en tryckvåg lär inte alstra friktionsvärme nog för att höja temperaturen dit. Klassiska sätt att avfyra svartkrutsvapen byggde alltid på en gnista eller en låga.

/Mikael

Korpen

Hero
Jag tror att senare svartkrut faktiskt var en förening, man blandade krutet blött (så att salpetern och ev också svavlet löste sig och absorberades av kolet.) och malde det sedan.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag tror att senare svartkrut faktiskt var en förening, man blandade krutet blött (så att salpetern och ev också svavlet löste sig och absorberades av kolet.) och malde det sedan.
Inte svavlet. Svavel löser sig inte i vatten.

Och tekniken innebär bara att du har blandat in oxidationsämnet bättre. Det gör det inte till en kemisk föreing - det är fortfarande bara en blandning.

Sedan kan jag ju bara hoppas att de malde det blött. Jag har provat att mala torrt, blandat krut... :gremgrin:

/Mikael - hade bättre reflexer än hjärna på den tiden

Korpen

Hero
Ok, men använde de inte sprit till att bland med? Har ingen aning om det gör någon skillnad, men i allafall...

Ulfgeir

Swashbuckler
Om jag förstått det rätt så gör inte det någon skillnad för om det är en blandning eller en förening...

Nu är jag inte kemist, men tycker mig komma ihåg från skolans kemi att en förening är när molekylerna reagerar med varandra och bildar en ny molekyl, en blandning så stannar de som separata molekyler.

Med reservation för att jag kan ha fel här... =^_^=

/Ulfgeir

Krille

Super Moderator
Kemi 101: blandning, lösning och förening

En blandning är helt enkelt två eller flera ämnen som blandats med varandra. De fortsätter att vara separata ämnen, även om det inte kan synas för blotta ögat. Mekaniskt blandad svartkrut är ett bra exempel: du har små korn av svavel, salpeter och kol, och med ett mikroskop, en pincett och hejjans med tålamod så kan du stapla de olika kornen i separata högar.

En lösning definineras som en homogen blandning. Med det menas att man inte kan urskilja beståndsdelarna. Många vätskor är lösningar (saltvatten), men det finns även gasformiga lösningar (luft) och fasta lösningar (kolpulver mättat med salpeter, eller vätskeblandat krut). Även om ämnena är fint blandade med varandra så har de inte reagerat med varandra och en kemisk förening har inte bildats. Varje mättad kolpartikel består helt enkelt av små grafitkorn med lite kalisalpeter emellan dem. Helt enkelt, vi har kol och salpeter väldigt tätt packade.

En kemisk förening är när två eller fler ämnen har reagerat och bildat en eller flera nya ämnen. I det här sammanhanget är vad som händer när svartkrutet brinner ett bra exempel. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur formeln ser ut, men principen är att kol plus salpeter plus svavel plus lite energi i form av värme ger koldioxid, vatten och någon ball svavelförening (kaliumsulfid?) som resultat, plus en hejjans massa mer energi i form av värme. Just den reaktionen brukar inte stå i skolornas kemiböcker, av någon underlig anledning.

Poängen är dock att innan man tillsätter den där gnuttan värme så har man kol, salpeter och svavel, om än väldigt fint blandat. Förmodligen kan du separera dem igen, emedan svavel och salpeter är lätta att lösa medan kol inte är det. Först när tändstickan tillsätts så inträffar en kemisk reaktion som gör att man får en kemisk förening. Innan dess vill du inte ha någon kemisk reaktion alls, eftersom en kemisk reaktion som sätter igång gärna vill släppa ifrån sig så mycket energi som den kan (termodynamiken spökar här - lägsta oordnade energitillstånd). Den kommer alltså inte sluta förrän vi har det där slutresultatet koldioxid, vatten, svavelföreningen och en klase värme. En sådan kemisk reaktion kommer att ge värme som sätter igång förbränningen. Det vill säga kaboom i förtid, och det vill du inte ha. Åtskilliga sprängolyckor har orsakats av att reaktionen orsakats i förtid.

Så för att för att sammanfatta: svartkrut är en blandning eller en lösning. De flesta moderna sprängmedel är kemiska föreningar som är mer eller mindre stabila och väntar på en liten gnutta energi för att kunna falla till ännu lägre energi tillstånd = släppa ifrån sig hejdundrans massa energi. Exempel på dessa är amatol, trotyl, trinitrotoluen med flera. Några moderna sprängmedel är lösningar, till exempel den syre-propanblandning som används i Fuel-Air Explosive-bomber. Och de flesta sprängmedel är blandningar av andra sprängmedel, till exempel octol, för att få en lagom avpassad sprängverkan.

Just octol är en ganska ball blandning. Den består av två sprängmedel, ett som brinner läbbans snabbt med som inte har så hög gasutveckling (dvs säger inte så mycket booom utan mer pang) och ett som brinner något långsammare med med en väldigt hög gasutveckling (dvs säger mer booom istället för pang). Resultatet är ett sprängmedel som säger booom och pang! Det snabba sprängmedlet sprider sprängverkan genom hela laddningen och "tänder" mer eller mindre det långsamma sprängmedlet. Resultatet är helt enkelt more bang for your bucks! Ett kilo semtex och ett kilo RDX (de två sprängmedlen som ingår i octol) smäller helt enkelt mindre än två kilo octol, trots att det är lika mycket sprängmedel i båda fallen.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Kemi 101: blandning, lösning och förening

En bra genomgång. Det enda jag kunde anmärka på var:
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur formeln ser ut, men principen är att kol plus salpeter plus svavel plus lite energi i form av värme ger koldioxid, vatten och någon ball svavelförening (kaliumsulfid?) som resultat, plus en hejjans massa mer energi i form av värme.
Inget vatten. Det ingår inget väte i ingredienserna. Reaktionsprodukterna är istället koldioxid, kvävgas och kaliumsulfid.

Men det var ganska nära... :gremtongue:

/Mikael

Krille

Super Moderator
Re: Kemi 101: blandning, lösning och förening

Tankefel från min sida: det är vattenånga som gör att svartkrutsrök är så häftigt vit, men den kondenseras ju från luftfuktigheten.

Troberg

Sinister eater
Du minns rätt, det detonerar inte. Det enda det är är en pulverblandning som brinner väldigt fort eftersom ett oxidationsmedel (kalisalpeter) blandats väldigt finfördelat med bränslet (svavel och kol).
Låter som ett bra pulsjetbränsle (kan man köra på kolpulver och till och med kolslurry så borde det vara nog)!

Ingen tryckvåg i världen lär kunna få den förbränningen att starta.
Inte ens en atombomb? Inte för att lite krut gör någon större skillnad i det stora hela, men ändå...

Jag minns inte tändpunkten på rak arm
Eftersom du verkar vara insatt i ämnet så försöker jag med en aningen OT-fråga. Jag har en flaska T-röd som jag funderade på om man kunde använda som bränsle till en Reynst-pulsjet. På flaskan står det "Flampunkt 11 grader Celsius". Har jag totalt missförstått vad flampunkt är, eller kan det antända vid rumstemperatur???

Oldtimer

Slava Ukraini!
Inte ens en atombomb?
En atombomb har ju lite fler effekter än bara en tryckvåg. Men om vi bara tänker oss att luften i hög hastighet träffar en mängd svartkrut (och inte får den att blåsa bort) kan jag inte tänka mig att det händer något.

På flaskan står det "Flampunkt 11 grader Celsius". Har jag totalt missförstått vad flampunkt är, eller kan det antända vid rumstemperatur???
Flampunkt är den temperatur när det kan börja brinna om det utsätts för en öppen låga.
Tändpunkt är den temperatur när det börjar brinna av sig själv.

Så T-Röd självantänder inte vid rumstemperatur. Däremot kan man sätta fyr på den med en tändsticka, något som inte går om den är riktigt kall. Tändstickan värmer ju vätskan en aning, men försök få eld på en större mängd T-Röd som har stått ute mitt i vintern. Hopplöst.

/Mikael