Jag gillar Jeff Smiths "Bone" något helt enormt. Jag har länge funderat på att spelleda, om inte just "Bone" så någonting med samma stuk och känsla.
Så nu sitter jag och funderar på vilket jäkla spel som skulle funka bäst.
Strider är snabba och våldsamma, men det är jäkligt svårt att dö. Folk blir knockade kors och tvärs men dör nästan aldrig.
Magin är, tja... vette fan egentligen. Svårgreppbar. Kanske mest en plot device än något rollperoner kan pyssla med.
Asså, egentligen handlar det mer om känsla än om reger. Men regler, har jag märkt, är jäkligt viktiga för att få fram rätt känsla. Jordnära, men ändå mycket saga, plus lite slapstick.
Det skulle t.ex. aldrig gå att göra Bone D&D. Kanske skulle det funka med Trudvang. Eller Västmark, om man gör skadesystemet lite mindre blodigt. Shadows of Yesterday? Var för länge seda jag läste igen om det för att riktigt kunna avgöra.
Så nu sitter jag och funderar på vilket jäkla spel som skulle funka bäst.
Strider är snabba och våldsamma, men det är jäkligt svårt att dö. Folk blir knockade kors och tvärs men dör nästan aldrig.
Magin är, tja... vette fan egentligen. Svårgreppbar. Kanske mest en plot device än något rollperoner kan pyssla med.
Asså, egentligen handlar det mer om känsla än om reger. Men regler, har jag märkt, är jäkligt viktiga för att få fram rätt känsla. Jordnära, men ändå mycket saga, plus lite slapstick.
Det skulle t.ex. aldrig gå att göra Bone D&D. Kanske skulle det funka med Trudvang. Eller Västmark, om man gör skadesystemet lite mindre blodigt. Shadows of Yesterday? Var för länge seda jag läste igen om det för att riktigt kunna avgöra.