Nekromanti Book of Vile Darkness

Storuggla

Champion
Re: man HALLÅ

Vill man trots allt ha en kampanj som dryper av ondska så rekommenderar jag Kult och framförallt SLA Industries. det ondaste elakaste rollspel som gjorts.

Om det bara inte varit för att SLA Industries var ospelbart i längden då man aldrig får reda på vad hemligheten med stort H är, alltså? ^_-
Eller är det just det som är det onda måntro?

Storuggla, rugguggla

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Försämrad?

Det får stå för dig. Själv tycker jag att det blev bättre. Och det finns många som håller med mig. Det finns många som inte håller med mig. Men visst är jag skyldig. Delskyldig i alla fall. Men alltså, är det ingen som läser creditlistorna i sina spel numera? /M

Johan Granberg

Swordsman
Re: Fast det är ju inte...

Nej, jag har funnit det extremt svårt att bli upprörd över någonting efter Piff och Puff.
Att bli utpekad som del av en övergripande ondskefull konspiration har lämnat djupa sår, och jag kommer förmodligen aldrig komma över den fuktansvärda chocken över att bli upptäckt.

Vi måste jobba tillsammans för att bearbeta denna traumatiska upplevelse. Egentligen borde en speciell terapigrupp startas här på sidan enbart för de olyckliga själar som fallit offer för detta fasansfulla öde.

/images/icons/sad.gif

chrull

Stockholm Kartell
Re: man HALLÅ

hemligheten med stort H finns ju med i grundboken...

det är ju att SLA är onda och förkastliga och styr världen på sätt de säger att de inte gör... mediamanupilation för att nämna något...

sen ingår det ju självklart massa hemliga expriment som de slänger ut i kannibalsektorerna...

Har du fler böcker än grundboken förresten? är de bra? vill du sälja? :gremlaugh:

chrull

Stockholm Kartell
Re: Försämrad?

Jag menar att första upplagan räcker att läsa en gång för att förstå. andra upplagan känns klippt på ett osmidigt sätt...
Dessutom verkar det inte finnas med något nytt i andra upplagan. det bara saknas saker...

jag snackar på svenska nu förresten... :D

Såklart man läser creditlistorna.. men när man inte rört spelet på fyra år så....

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tvärtom, tycker jag

Det största problemet med ettan var att kunderna inte förstod vad den handlade om, eftersom den var jobbigt formaterad och redigerad. En spelledare lästa allt och fattade kanske och ville spela. Spelarna läste kanske karaktärsgenereringen, och sen var det upp till spelledaren att övertyga dem om att det var coolt att spela, utan stöd av resten av spelet, för det fick ingen annan läsa. Kult var/är ett väldigt svårt spel att komma in i, för de flesta av spelarna i alla fall (självklart finns undantag). Tvåan klipptes om enligt standarden först lite om världen, sen karaktärsgenerering, sen strid, monster och slutligen fördjupning. Skulle göra likadant idag om jag fick uppdraget igen. /M

chrull

Stockholm Kartell
Re: Tvärtom, tycker jag

det var inte kapitel följden jag menade.. men nåja.. det var ett tag sedan jag tog i spelet...

chrull

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Tvärtom, tycker jag

har själv Kult första utgåvan (boxen) och även den engelska 2nd Edition. Magisystemet i 2nd Ed. tyckte jag var skönt (mycket bättre än ritualerna där man har sex med brödrostar i första utgåvan...). Layoutmässigt så skiljer dom sig väldigt mycket, men innehållsmässigt är dom väldigt lika. Lite skillnader i strids-/rustningssystemet dock (där det i 2nd Ed. är totalt omöjligt att döda en normal människa med en 9mm kula - även om man får en perfekt träff).

Men det känns som det nästan är skit samma vilken upplaga man köper. Dom har väl sina fördelar båda två tycker jag.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja, kapitelföljden...

...var bland det som ändrades. Innuti kapiteln gjordes inga större ändringar. Visst föll det bort lite saker, men annars höll kapitlen samma struktur som innan. Vad jag minns i alla fall, det var ju en stund sen nu. /M

chrull

Stockholm Kartell
Re: Tja, kapitelföljden...

det kan nog stämma.. tror det är det som desorienterar mig i läsningen. termer och sådant som i första versionen redan är förklarade i ett kapitel hamnar efter samma kapitel i andra upplagan.. om du förstår vad jag menar..

nåja. det är ju fortfarande en av mina favorit kampanjvärldar :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo, och det finns ju... (OT)

en hel del missar vi gjorde också. Ett monster med vingar av glass till exempel. :) /M