Nekromanti Boosterfunk?

William_Besario

Warrior
Är det någon som har någon bra förklaring på denna musikstil? Jag tänker mig det som snabba, tunga basslingor och beats, mycket synth och mycket gitarr och skrik. På något sätt som en blandning mellan gammal EBM typ DAF och aggrokängpunk typ Dead Kennedys. Hur tänker ni er det? Och andra neotech msuiktsilar för den delen, hur har t.ex. synthmusiken utvecklats, kommentarer någon?

Baron Marak

Swordsman
Boosterfunk tycker jag att du och jag delar samma åsikt om vad det är.
Synthmusiken lär inehålla en massa loopar och en fet bas. Plus en massa konstiga, samplade ljud av typ soptunnelock stämda i olika toner. Det är på sin spets med andra ord. Plus att det är få som egentligen kan göra musiken i fråga. De har datorer som spyr ut musiken åt dem. Ungefär som nu alltså /images/icons/tonguea.gif
Själv undrar jag hur vår nordiska svartmetall mår. Om den gått tillbaka för att säga emot all proggression eller om den följt med? Nu finns ingen officiell info om musiken skulle jag tro. Eller det står ju vad som är populärt. Men inte så mycket mer.

William_Besario

Warrior
Det ebror på ifall du menar svartrock som i goth eller svartrock som i metall? Blackmetallen tror jag dog ut runt 2010 för ersättas/övergå i mer aggresiv storbandsmusik. Mycket, oljud, mycket snabbt, skrik, aggresioner, blod, död och våldsamheter. Gärna ett stort slagverk i metall på scenen också. Eller en drös oljetunnor som publiken får sparka fritt på ;o). En vanlig banduppsättning skulelavra typ 2 trummisar, en kille som slår på stora metallbitar 3-4 gitarrister en basist och en spgnare. möjligtvis en synthare. Och tro mig, jag ahr sett ett band med snarlik uppsättning. Dom var totaly fucking gudomliga. och dom hade ett oljefat.....

Baron Marak

Swordsman
Oljefat är ju otroliga! Men de låter inte som man kan tro sig. Inte de Jamicanska iaf.
Rent melodiska saker. Inte bara en tunna inte.

Jazz-fusionen borde ha överlevt ändå? Eller?

Baron Marak

Swordsman
Jag menade svartmetall som i kyrkobrännarmusik.
Två trummisar är nog inte nödvändigt. Se bara på hur trummisarna är nu för tiden. Och tänk dig med lite bioniska implantat i benen. Då spelar man fort /images/icons/wink.gif
Däremot är nog syntharna tvenne. Eller fler så det blir en massa ljud på scen.
Vilka instrumentföretag borde ha överlevt då? KORG borde ha klarat sig eftersom efterfrågan på synthar alltid ökat. Däremot så är nog Fender dött då säkert inte tagit fram nog brutala modeller.

nexussix

Warrior
En dator klarar ju redan nu att låta som massor av synthar samtidigt, så egentligen skulle det inte behövas någon...... Men utan instrument behövs inga musiker och utan musiker ingen Rock N' Roll, eller Boosterfunk.
När man tänker på det är musiker ett intressant yrke att spela i N2/cyberpunk, det finns massor av saker som kan hända. Konserter kan urarta, groupies kan bli våldsamma, skivbolagen kan utnyttja de stackars musikerna, gansterbossar vill ha en del av skivförsäljningen o.s.v. Har faktiskt nyligen skrivit ett äventyr på detta tema. Ska bli intressant hur mina spelare klarar sig som rockstjärnor!

Baron Marak

Swordsman
Självklart att jag vet vad en dator klarar av. Jag kommer ju ofrivilligt i kontakt med såval MTV och Z-TV som radio. Där hur man att allt är datagjort. Speciellt då trummorna. Plus en massa effekter på sången så en sångröst behövs inte.
Däremot så kan det bli intressant, precis som du säger, att spela musiker/band. Ganska farligt om man blir stora ikoner och råkar ta nåns flickvän.

Organ

Out of time, out of mind
Neotech-musik

>Och andra neotech msuiktsilar för den delen, hur har t.ex. synthmusiken utvecklats, kommentarer någon?

Jag har för mig att denna fråga varit uppe tidigare men vad fan. En sak vi inte får glömma är att Neotech utspelas 2059 (ca.) vilket borgar för att musiken är REJÄLT annorlunda mot det vi lyssnar på idag. Gå bara tillbaka i tiden lika långt och vi hamnar på 1945. Jämför sedan det som ansågs vara inne då med det som är inne nu. 1945 var det hippaste som fanns storbandsjazz, Elvis Presly var 10 år gammal och de blivande Beatles-medlemmarna var mellan 2-5. Begreppet popmusik fanns visserligen men användes inte alls som idag och "Rock n´Roll" var ett slangutryck som inte hade det minsta med musik och göra.

Så att anta att det som ligger på listorna 2059 skulle vara någon slags Techno-metal är lika troligt som att MTV idag skulle visa polka-videor. Bara idéerna om sådant som topplistor, musikvideor och musik-TV-kanaler är antagligen hopplöst förlegade. Hur musiken i framtiden skulle kunna låta och i vilken form den skulle presenteras har jag ingen aning om. Det enda vi kan vara säkra på är att den nog inte liknar nått vi hört eller sett 2002.

/Anders

Baron Marak

Swordsman
Självklart inte. Jämföra ett eltrumset med ett riktigt trumset är som att jämföra min kommunala sommarjobbslön med min eget tillhandahållna arbetsplats.
Fast analog utrustning är svår att få tag på i NeoTech. Lite synd...

Rising

Vila i frid
Om Sci-fi

"Hur musiken i framtiden skulle kunna låta och i vilken form den skulle presenteras har jag ingen aning om. Det enda vi kan vara säkra på är att den nog inte liknar nått vi hört eller sett 2002."

Du har säkert rätt, men Sci-Fi har egentligen aldrig handlat om hur det kommer vara i framtiden, utan säger betydligt mer om hur det är just nu, och vilka tendenser som formar vår samtid. Så det är nog helt rätt att man ser sig omkring som Neotechspelledare efter vad som håller på att hända i nutiden och överdriver det för att få något som känns framtid.

Ungdomar på femtiotalet som försökt klura ut hur musiken skulle låta 20 år framåt i tiden skulle nog bli mäkta förvånade om de fått höra Contact med "hon kom över mon". Det hade nog varit så rubbat att det inte känts som framtidsmusik överhuvudtaget.

Nu är det så att Neotech är sprängfyllt med "falska futurismer" -alltså sånt som säger mer om vår samtid än någon trovärdig framtid- så jag tycker man gör helt rätt i att leka kring musikstilar som påminner om det vi har nu, fast värre.

/Rising
som hoppas att framtidens musik kommer vara loungejazz i valstakt med xylofoner, klarinetter och enstaka terminsolon

DAKRilla

Hero
"Fast analog utrustning är svår att få tag på i NeoTech. Lite synd...

Det är ju inte alls så komplicerat att bygga sådan utrustning om man är lite händig inom elektronik. Fast det är ju sant att det är mer klass med att han en äkta analog synth från 80-talets början. Eller nå.

nomardiculdacar

Warrior
Re: Neotech-musik

Neotech utspelas 2059 (ca.) vilket borgar för att musiken är REJÄLT annorlunda mot det vi lyssnar på idagDet tror jag inte...Någon forskare förutspådde ju för ett tag sedan att alla melodier skulle vara slut en bit in på 2000-talet... Jag tror honom (lyssna bara på en hipp radiokanal/images/icons/tonguea.gif).Så om man inte kommit på några revolutionerande musikinstrument,så tror jag att den moderna musiken gått in i en återvändsgränd.

PAX

Jordisk Äventyrare

Har inte den moderna musiken redan gått in i en återvändsgränd / recycling era.

Organ

Out of time, out of mind

>Någon forskare förutspådde ju för ett tag sedan att alla melodier skulle vara slut en bit in på 2000-talet...

Om detta skulle stämma skulle väl det om något vara en garant för att musiken skulle förändras. Att det blir svårare att hitta på nya melodier betyder inte att att man i framtiden kommer att nöja sig med att lyssna på samma musik om och om igen. Det kommer snarare betyda musiker och kompositörer blir tvungna att hitta nya vägar. Människans kreativitet är en så stark kraft att den av sig själv kommer att hitta vägar ut ur återvändsgränden. Om det blir svårt att hitta på nyskapande melodier kanske man såsmåningom kommer att överge melodieformen för att istället skapa musik som endast består av rytmer i olika styrkor och tonlägen. Sådana experiment har redan gjorts och har redan börjat sippra in i mainstream-musiken.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Om Sci-fi

>Du har säkert rätt, men Sci-Fi har egentligen aldrig handlat >om hur det kommer vara i framtiden, utan säger betydligt >mer om hur det är just nu, och vilka tendenser som formar >vår samtid....Nu är det så att Neotech är sprängfyllt >med "falska futurismer" -alltså sånt som säger mer om vår >samtid än någon trovärdig framtid- så jag tycker man gör >helt rätt i att leka kring musikstilar som påminner om det vi >har nu, fast värre.

Det stämmer det du säger. Det handlar inte av att korrekt återge hur musik kan låta i framtiden utan att skapa en stämningsfull och spännande värld att spela rollspel i. Så därför funkar Matrix-soundtracket alldeles utmärkt till Neotechbakgrundsmusik utan att för den delen ha med futuristisk musik att göra. Det räcker med att den för våra nutida öron låter 2050-tal.

>Ungdomar på femtiotalet som försökt klura ut hur musiken >skulle låta 20 år framåt i tiden skulle nog bli mäkta >förvånade om de fått höra Contact med "hon kom över mon". >Det hade nog varit så rubbat att det inte känts som >framtidsmusik överhuvudtaget.

Precis. För dem skulle det nog snarare låtit som en tripp tillbaka i tiden istället. Det finns många exempel på musik som är så långt från den den gängse uppfattningen att det inte riktigt kan betraktas som tillhörandes samma konstform.
Karl-Heinz Stockhausen (som inte för så länge sedan fick ta emot polarpriset för sin livsgärning) är en sådan vars "musik" snarare är att betrakta som någon sorts ljudkollage. Ändå är hans betydelse för den moderna musiken oöverskattbar då den utan honom inte skulle använt några inslag av elekronika (eller det skulle den kanske visst göra men hur som helst inte på samma sätt).

/Anders

nomardiculdacar

Warrior

Du har en poäng, men de enda instrumenten som nämns i grundboken är cyberaxe, som beskrivs som "ett elgitarrliknande instrument, men det kan lika gärna vara ett trumset, keyboard eller något annat instrument" och om de skulle låta som en elektronisk version av dylika instrument, så finns det redan idag synthar som kan låta som gitarrer och elektriska trummor.