Nekromanti Borde inte...

Jag kommenterar inte.......för då skulle jag antingen påpeka att svärdmagiker är värdelösa i DoD6 eller också påpeka att om man vill spela det konceptet så ska man spela en bladesinger i D&D 3:ed eller en elven fighter/wizard med longsword. Eller också skulle jag säga något annat irrelevant, så jag kommenterar inte...........

Man Mountainman

Storsvagåret
Jovisst, det tycker jag definitivt. Jag tycker vidare att alla magiker, ovasett typ, bör kunna ha vilka sorters rustningar och vapen de vill, precis som medlemmar av alla andra yrken i DoD6.

Men det är ju bara min alldeles egna och högst personliga åsikt.

Jorge

Veteran
Om du är spelledare: En spelledare behöver inte alltid följa reglerna punkt och prickat det är även bra om man gör om eller uppfinner regler som är bättre!

Om du är spelare: Då kan du ju fråga SL hans motivering till att trollkarlar inte ska ha bra rustning!
Enligt gammall upplaga som jag läst (1985 någonting) så störde järnrustning magins energi på något sätt!
Om du jämmför med Vittner som är ren energi så kan nog metal rustningar störa till ordentligt!

Hasse

Hero
visst

"svärdsmagiker kunna ha bättre rustning än tjockt tyg?"

Visst får han det om du så vill. Nedan följer vad Riotminds själva tycker hur man skall tolka de rustningsrestriktioner som finns.

Restriktionerna för de olika yrkena ska ses som begränsningar för yrket snarare än logiska begränsningar för att vissa yrken inte kan komma i kontakt med järn eller liknande. Det finns inga sådana regler för att t ex trollkarlar inte får ha järn på kroppen på grund av att det stör magin eller något liknande.

Regeln finns till därför att man skolas i sitt yrke från mycket tidig ålder och sociala faktorer avgör i väldigt stor utsträckning vad man väljer för yrke. En blivande krigare är med största sannolikhet ett av de barnen som springer omkring med träsvärd och träsköld på gårdsplanen vid mycket tidig ålder. Liksom den som ung (frivilligt eller under tvång) ägnar sin tid i biblioteket, eller som skickas till klostret för att läras upp av munkarna formas till lärd man eller kanske en trollkarl. På så sätt formas de olika yrkena vid tidig ålder och krigaren lär sig hantera sina vapen och sina rustningar och det känns inte främmande för honom att dra på sig en helrustning. En trollkarl däremot kanske aldrig har haft ens en läderrustning på sin kropp eftersom han tillbringat all sin tid i sin mästares kammare och känner vare sig komfortabel eller speciellt bekväm med ett tvåhandssvärd eller en helrustning.

Restriktionerna finns enbart till för den som vill strama åt de olika yrkena och som tror på principen att det finns ett klart samband mellan varför man valt sitt yrke och hur man spelar det. Givetvis står det alla spelledare fritt att både ändra och justera, eller helt enkelt strunta i de olika restriktionerna.

RiotMinds rekommenderar dock mindre erfarna spelare att använda sig av restriktionerna eftersom de fungerar som en extra yrkesbeskrivning som får spelarna att lättare förstå de olika yrken och hur de spelas.
Citatet är hämtat från regeltolkningar på Riotminds hemsida.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nu är inte jag särskilt insatt i DoD6 (inte alls snarare) men finns det ine magier som gör så att man får bättre AC, skydd vad det nu heter...?

Nelwyn

Veteran
Nu är inte jag särskilt insatt i DoD6 (inte alls snarare) men finns det ine magier som gör så att man får bättre AC, skydd vad det nu heter...?

// Martin Ackerfors "When this land is wasted, where will we go?"

Jo men dessa varar inte längre än SPIxMIN vilket oftast inte blir några längre stunder

/Nelwyn