Nekromanti Borderline Testplayer Draft

entomophobiac

Low Prep High Play
Ok. Länken är kass - man måste kopiera och klistra in den direkt i adressfältet på browsern. Annars funkar det inte. Av någon anledning gillar inte Brinkster direktlänkar.

Just det. Men som titeln antyder (draft), så är det inte komplett på något sätt, så se det inte som en representation av hela Borderline projektet.

Men visst, essensen av det hela är vad G.A.T.E kommer gå ut på.

Nu hoppas jag att alla rollspelare där ute kastar sig över dokumentet och testspelar till dess de är blåa, så att nästa dokument kan ha ett välbeprövat och komplett regelverk, förutom all information som ska implementeras.

Länken är www16.brinkster.com/darkspire/borderline/Testplay.pdf

Tyvärr har sidan en bandviddsgräns på 500mb, vilket innebär att den förmodligen kommer säga ifrån efter ett par tittar. Tyvär. Filen i sig är typ 800k, 13 sidor.

Kommentera gärna layout, bildval och så vidare. Allt behöver synas i sömmarna. Sen kan ni ju jämföra det med 2200 som jag postade här tidigare :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Klistra in adressen i adressfältet på browsern

Jo. Av någon anledning förbjuder Brinkster direktlänkar, så man måste klistra in adressen direkt i browsern.

Snyggt.

Utan något speltest ska jag häva ur mig några första reaktioner.

Kul. Jag gillar upplägget, realtid och att det är enkelt. Fin idé med att spelarna själva slår sina slag och Sl behöver bara säga till om det är något speciellt. Det kommer verkligen gå fort. Har du satt gränsen för lyckat till 6 av någon speciell anledning? Antar att det är lagom...
Om jag har 4 i stamina så får jag alltså slå 4 tärningar för att lyckas? Om jag då slår 10, 6, 8 och 2 får jag 4 i effekt, right?

Annars...varför får man lika mycket i Stamina som den högsta grundegenskapen? Det gör det väldigt viktigt att ha högt i en enda sak (alla kommer jämt lägga sina poäng på en enda egenskap). Då har jag hellre ett medelvärde som kanske modifieras av grundegenskaper beroende på vad man gör...men då blev det krångligare, o det ville du ju inte..hmm, svårt det här! :gremsmile:
Frågan kvarstår, varför räkna ut stamina på det viset?

Annars gillar jag det, vill genast samla ihop mina vänner o spela lite Borderline!

entomophobiac

Low Prep High Play
Experimentera gärna med andra Stamina lösningar. Att ta det högsta attributet var en nödlösning, kan jag säga. Man skulle kunna göra det till ett separat attribut, så att det tar poäng från övrig karaktärsgenerering. Annars vet jag faktiskt inte.

Men det är prio, helt klart. Måste finnas någon jäkla lösning på det. Det är dock något som andra påpekat också, så, tja, folk kanske rent av kräver en förändring... vem vet.

Varför gränsen för att lyckas är 6 trodde jag var uppenbart. Av tio möjliga resultat innebär 6,7,8,9 och 10 fem - mao hälften. Detta innebär att en enda tärning innebär femtio procent chans att lyckas, om du inte har några vettiga färdigheter.

Ditt exempel för Effekt är korrekt. 10 är två, 6 och 8 är en vardera.

Då säger jag det redan nu: det funkar inte att använda det högsta värdet för stamina. Du förstår det själv. (man ska inte sluta förrän man älskar varenda regel :gremlaugh:)

Om det blir en egen egenskap så är den för viktig jämfört med de andra, man skulle verkligen kunna säga att det var den viktigaste.. :gremwink:

Så hur? Jag föreslår ett standardvärde (3? 4?), som i stridssituationer modifieras av ett värde för stridsvana. Eftersom det är framförallt strid spelet handlar om, det ser ut som iaf, en del diplomati oxå antar jag, så blir då värdet för stridsvana viktigt, men det tycker jag verkligen att det ska vara. Hur det räknas ut, föreslår jag har med bakgrunden att göra. Riktigt hur den ska modifiera stamina...säg att istället att standardvärdet för stamina är 2, så får man plus varje värde i stridsvana...hmmm, det blir ju en helt annan sak. Då får man använda stamina + charisma eller så när man ska övertala nån...och så vidare. Vad tror du? Känns inte helt snyggt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag säger huvudet på spiken. Grundegenskaperna används just nu bara till Routine Assessment, men de borde ju spela in på Stamina också.

Om man helt enkelt använder sig av ett konstant värde, säg 1, och sedan lägger till Stamina beroende på vad man egentligen gör. Springer man lägger man till Momentum, snackar man lägger man till Charisma och så vidare. And there it goes. Då har man egentligen inte något separat värde för Stamina.

Problemet blir skada och dylikt. Tärningsslagen - visst - men Stamina påverkar också när du biter i gräset.

Så, för skada kan Stamina vara 1 + Högsta attribut, men för tärningsslagen Stamina + relevant attribut. Det enda problemet är att SL kan börja lipa över vissa slag, vilket gör att poängen med ett fast Stamina värde frångås. Hmmm. (Känner att jag diskuterar mina egna teorier med mig själv...)

Jag vet inte. Systemet kräver speltest... konstaterade det i samma ögonblick som jag fick idén.

"Så, för skada kan Stamina vara 1 + Högsta attribut"

Jag har minsann 4 i charisma! Jag däckar aldrig!! :gremlaugh:

Problemet är att Sl o spelare kanske inte alltid är överens om vilken egenskap som ska användas (fast det borde man kunna komma överens om, de är ju bara 4 o vitt skiljda)...så det är nog inget problem.

Jag säger så här om skada: Varje skada drar precis som alldeles nyss av en tärning på allt man försöker göra, man sänker inte något värde, man tar ett i skada. Andra faktorer som skulle sänkt stamina får man komma i håg, men man borde inte glömma bort att man är skiträdd/blev skjuten på jättemycket. Hur mycket man tål innan man däcker baserar man på vigour, men då får inte den egenskapen vara så viktig i resten av spelet, för då blir den för bra. Man räknar så här: Vigour+1 tål man. Tar du så mycket skada ligger du där o hostar blod...det negativa med det systemet är att man måste i stort sett ha 2 i vigour för att inte dö så fort man blir skjuten, och att det är så stor skillnad från person till person hur mycket man tål...dammit! Inte heller helt bra. Måste speltesta en del nu. Får se när i veckan nån har lust att göra det.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag har minsann 4 i charisma! Jag däckar aldrig!!
Hur tror du egentligen James Bond överlevde mer än de första tio filmerna?

Faktum är att Stamina är ett dilemma. Själva konceptet är ganska centralt för systemet, men det är svårt att balansera det på ett sådant sätt att det också blir konsekvent. Fasen. Det blir bara mer frustrerande ju mer man tänker på det.

Just nu tror jag nästan den bästa lösningen är att man får skaffa poäng i Stamina på samma sätt som för attributen. Det kanske kan börja lite högre än 1, däremot.