*Borg m m som tradspel?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,401
Location
Marjura
Ni som spelat Mörk, Cy-, Pirate, Frontier Scum m fl, funkar regelmotorerna i dessa även till mer traditionella äventyr, dvs inte bara till punkigt röj som är mer eller mindre impro utifrån slumptabeller? Får intrycket att det är mycket fokus på visuell yta och wacky slump - därav min fråga. Nyfiken att prova på något OSR:igt, men vill kunna köra mysterieklurande med (kortare) actioninslag/strider. Har inga problem med enkla regler, hussystemet är Barbarians of Lemuria.

Skulle man t ex kunna spela Westernscenarion med Frontier Scum, utan alltför stora bekymmer och med nedtonad wackyness?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Mer utvecklat: Spelen har ju minimalistiska traddsystem i grunden, så de är väl minst lika lämpade som andra traddspel att spela andra typer av äventyr. Wacky-elementen ligger i vissa dungeons och kanske i någon bakgrund/klass, men det är inget som genomsyrar mekaniken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Jag har bara spelat lite, men jag ser ingen anledning till varför det inte skulle funka alldeles utmärkt. Det är ju mer fokus på player skill, men det behöver inte vara fel för trad, och i längre kampanjer tycker jag det krävs att man hittar en bunt coola prylar som förstärker ens rollperson, då själva den XP-baserade karaktärsförbättringen är rätt begränsad.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,401
Location
Marjura
Tackar - mest tänkt som ett testa-på-one-off, för att se vad OSR/Borg är för något! Player skill inga problem, kört Tiny D6 och tycker det finns utrymme där för kreativitet hos spelarna.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,911
Om jag får tuta i mitt eget horn så skulle jag vilja slå ett slag för scenariot Farsoter som jag själv skrivit till Mörk Borg. Det är ett kortare scenario som fokuserar på mysterielösning men med den gritty onda stämning som hör spelet till. Scenariot finns att ladda ner gratis här:

 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,521
Ja det tror jag nog. Det punkiga röjet är ibland inbakat i vissa av reglerna, t ex "hatt-regeln" i Frontier Scum, men det går säkert köra utan den om man vill.

En annan bra grej att tänka på i de flesta av de spelen är att om en spelarkaraktär dör så bör spelaren genast rulla upp en ny och hoppa direkt in i handlingen. Så om man vill ha lite realism kanske man kan tänka på hur det på nåt vis finns andra äventyrare i närheten som vill gå med ens grupp. Men jag har märkt att oftast så behöver man inte oroa sig så mycket över detaljer, de brukar fyllas i under spelandets gång.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Nyfiken att prova på något OSR:igt, men vill kunna köra mysterieklurande med (kortare) actioninslag/strider.
Min erfarenhet är att det går fint att köra mysterieäventyr med OSR:iga regler. Jag har i och för sig inte kört sådana äventyr med just Borg-spelen, men omfamna den galna attityden - eller tona ner den om du föredrar det - så borde det funka hur bra som helst.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,401
Location
Marjura
Finns det ngn form av yrken/arketypval i Frontier Scum? Ser inget sånt i innehållsförteckningen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Finns det ngn form av yrken/arketypval i Frontier Scum? Ser inget sånt i innehållsförteckningen.
Ja, tolv Backgrounds som vardera ger två random skills och två random prylar: Carcass Trapper, Frostbit Prospector, Discharged Deputy ...
 
Top