DoD Borgar och realism i DoD?

Du har helt rätt, jag tänkte faktiskt inte så långt. Var så inställt när jag skrev kapitlet på att ”detta kommer historiepuristerna gå i taket för” men det är nog snarare sällsynt än orealistiskt.
Beror på vilken rollspelsvärld. Jag menar den stereotypa DnD rollspelsvärlden är i praktiken vilda västern med svärd istället för pickadoller och orcher istället för rånarligor så i den typen av värld borde inte bibliotek vara något konstigt.
 
Beror på vilken rollspelsvärld. Jag menar den stereotypa DnD rollspelsvärlden är i praktiken vilda västern med svärd istället för pickadoller och orcher istället för rånarligor så i den typen av värld borde inte bibliotek vara något konstigt.
I och med att det är Drakar och Demoner vi talar om så utgår jag från att du menar DoD? I så fall, precis detta var min tanke från början, att settingen i det spelet är inte en setting som jag föreställer mig i första hand strävar efter en slags känsla av historisk realism.
 
Jag gillar dessa borgar. Men hoppas de har hissanordningar för det känns som många trappor annars
Det är ju för att man måste ta sig upp nivå för nivå till bossen som väntar längs upp 🙂
 
Ja fast jag tänker mest på dem som bor där.

Man håller sig i sina domäner. Trälarna i källaren, markpersonal på de första våningarna, sedan kammarfolk i stigande status ju högre upp man kommer. Herrefolket kommer med grip, pegas, zepelond eller flygödla, beroende på hur goda eller onda de är.
 
Sen har vi ju Draculas slott i Castlevania. Helt vansinnigt, men väldigt kul att spela igenom 😁

IMG_0916.png
 
Man håller sig i sina domäner. Trälarna i källaren, markpersonal på de första våningarna, sedan kammarfolk i stigande status ju högre upp man kommer. Herrefolket kommer med grip, pegas, zepelond eller flygödla, beroende på hur goda eller onda de är.
Det är jag med på men om jag är bossen och jag blir sugen på kapun vill jag inte vänta i en evighet på min rätt utan hoppas på en liten mathiss som drivs av en sur dvärg i ett ekorrhjul
 
Coola "overkliga" borgar som jag gärna ser i DoD, av Egerkrans:
View attachment 15219
Verkligen och framför allt om det kombineras med hur kartor görs i t ex Svärdets sång och mutant, när man på själva "utsidan" markerar viktiga platser, snarare än att försöka göra kompletta kartor över hela insidan (de blir så jädra stora då). Förvisso mäktigt med stora borgar, men de måste bli bra också i så fall så att det inte bara blir ett kalt Ysetur.
 
Tja, med en spelvärld som är flera tusen år gammal så kan det ju funnits en mening med en jätteborg mitt ute i ingenstans nån gång i tiden, sen har väl ett antal nekromantiker bosatt sig i den under årens lopp och slottsflippat det vidare.
 
Jag tänker mig att borgar utvecklas liksom fraktalt, som snöstjärnor eller kristaller. Långsamt växer nya torn och tinnar fram under århundradena…
 
själva verket är borgen bara en stor magisk mechasuit åt draken, som när som helst kan aktivera dess kontroller. Den blir såklart en jättestor stendrake vars horn är torn och där munnen är gallret vid vindbryggan.
OK, det här var ju sjukt coolt. Önskar jag kunde få till den stämningen på ett spelmöte så att detta skulle funka.
 
OK, det här var ju sjukt coolt. Önskar jag kunde få till den stämningen på ett spelmöte så att detta skulle funka.

Jag tänker att det är en sån grej som egentligen funkar bättre om den inte faktiskt händer. Typ.

Såhär skulle man kunna göra: Hela gruppen är överens om att det finns en drake längst ner i borgen. De vill åt skatten. De försöker spana i förväg, och ett av sätten de gör det på är att genomföra något slags vision quest, där de ska få drömma borgens innanmäte och få en tydlig bild av hur allt funkar och sådär. Problemet är bara att de alla får olika visioner. Varsin karta, och varsin variant av kopplingen drake/borg och så vidare. Nu gäller det att undersöka den faktiska borgen och se vilka visioner som stämmer, och hoppas att det inte är den där mardröms-apokalyps-varianten med draken med borg som mechasuit… (Och vad fan gör man då egentligen?)
 
Back
Top