Nekromanti Boromir

Storuggla

Champion
Är jag den ende som alltid tänkt mig Boromir som n karl med.. eh... pondus? Alltså, jag har ända sedan jag läst böckerna tänkt mig en karl i gröna hosor, brun tunika och en mantel med päls i kanterna. Och så en kagge. Han är inte tjock a la Jabba utan mer som.. John Goodman, ungefär.

Är det bara jag?

Storuggla, dont get me started on Eddard Stark

Rosen

Myrmidon
Är jag den ende som alltid tänkt mig Boromir som n karl med.. eh... pondus? // John Goodman, ungefär.

Inte jag... Jag har nog tänkt mig Boromir med mer hår i ansiktet än Sean Beans småfjun - en ordentlig skäggbuske eller rejäl saxisk mustasch - men hans kroppsbyggnad i mitt huvud var ungefär som i filmerna.

--
Åke

Cohen

Swordsman
Är jag den ende som alltid tänkt mig Boromir som n karl med.. eh... pondus? Alltså, jag har ända sedan jag läst böckerna tänkt mig en karl i gröna hosor, brun tunika och en mantel med päls i kanterna. Och så en kagge. Han är inte tjock a la Jabba utan mer som.. John Goodman, ungefär.

Själv tänkte mig honom som en stor och skäggig man. Ungefär så här, fast utan hjälmen och yxan.
John Howes version av ansiktet stämmer rätt bra överens med min.

Arfert

Facit
jag tycker filmens Boromir var rätt OK enligt min uppfattning, passar även bra med Gondors kultur...

...däremot kan man ju undra vad sjutton de tänkte på när de gjorde Boromir till den tecknade filmen! en viking/barbar?

Cohen

Swordsman

...däremot kan man ju undra vad sjutton de tänkte på när de gjorde Boromir till den tecknade filmen!

Vikingar? :gremgrin:

jag tycker filmens Boromir var rätt OK enligt min uppfattning, passar även bra med Gondors kultur...

Men ljushårig. Han ska ju vara mörkhårig. Och med mer skägg.
Lite mer så här.

Hjalle

Swashbuckler
Filmens Boromir ägde. Helt rätt utrustning, helt rätt kroppsbyggnad, hållning, ansiktsdrag, helt rätt gestaltning, psyke... Hårfärgen var kanske inte helt rätt, men annars var Boromir kanske den i brödraskapet som stämde bäst in med min egen föreställning innan jag såg filmen.

-Hjalle, gillar Sean Bean.

Ceram

Hero
ryss

Alltså, jag har ända sedan jag läst böckerna tänkt mig en karl i gröna hosor, brun tunika och en mantel med päls i kanterna. Och så en kagge.
Självklart har Boromir en kagge, Dessutom har du rätt med pälsdetaljerna där, dessutom har han likt alla andra ryssar ett helskägg och en utmärkande brytning. Att hoberna och de andra fattar tycke för Boromir och blir förvånade när han försöker ta ringen är konstigt, ryssarna brukar ju vara skurkar. Speciellt de rika ryssarna...

/Ceram, svamlar

Nightowl

Champion
Re: ryss

Dessutom har du rätt med pälsdetaljerna där, dessutom har han likt alla andra ryssar ett helskägg och en utmärkande brytning. Att hoberna och de andra fattar tycke för Boromir och blir förvånade när han försöker ta ringen är konstigt, ryssarna brukar ju vara skurkar. Speciellt de rika ryssarna...
Nu fick jag en märklig vision i huvvet: Lucky Luke-albumet Storfursten överfört till Midgårda miljö, med Aragorn som utbygdsjägaren som drar snabbare än sin egen skugga... :gremgrin:

Erik

Saxifrage

Hero
Min store tjocke far

Jag tyckte att Boromir i filmen var påtagligt lik Rolf Lassgård i någon av hans mer nerdekade roller. Det störde mig så mycket att det var en ren lättnad när Boromir strök med...

Egentligen har ju Boromir en ganska otacksam roll i storyn: han finns mest med för att illustrera hur en stark person kan falla för Ringens makt, och allt kraftfullt han gör längs vägen är således bara till för att befästa honom som en potent person och därmed förstärka effekten av hans fall. Rätt trist roll.

Hur som helst, det gamla Sagan om Ringen-rollspelet från Äventyrsspel hade en fin omslagsbild som föreställde nyckelpersoner ur sagan. Uteslutningsmetoden gav att en av personerna på bilden måste vara Boromir. På den bilden såg han ut som en korsning mellan Village People och engelsk koloniofficer, med pottfrilla och vaxade mustascher. Kanske inte så mycket bättre än Gunvald Larsson. Trickig figur, den där Big B.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Min store tjocke far

Hur som helst, det gamla Sagan om Ringen-rollspelet från Äventyrsspel hade en fin omslagsbild som föreställde nyckelpersoner ur sagan. Uteslutningsmetoden gav att en av personerna på bilden måste vara Boromir. På den bilden såg han ut som en korsning mellan Village People och engelsk koloniofficer, med pottfrilla och vaxade mustascher.
När jag läste vad du skrev blev jag tvungen att plocka fram mitt gamla ex och kolla och du har helt rätt; han ser för risig ut. Jag tycker han mest ser ut som han var en av medlemmarna i Black Sabbath anno 1973 eller nått. :gremgrin:

/Anders

Cohen

Swordsman
Re: Boromir IS John Howe

Hö, det där är John Howes eget ansikte. Jämför med den här bilden.

Därför tycker jag att John Howe borde ha spelat Boromir, istället för bönan.
Lite gammal och mager kanske, men det går fixa.