Spinner vidare på det här tror jag (halvlång)...
Det finns tre, kanske fyra, städer på deras öar. I övrigt bor de flesta i små byar som består av en tre till tolv familjer.
Den äldsta staden var ursprungligen en mänskligkoloni där Reptomännen levde i slaveri. När det mänskliga riket som kontrollerade staden råkade i krig med ett stort rike där hemma så kallades en del av garnisionen tillbaka till hemlandet. Strax efteråt gjorde reptomännen uppror (de männskliga herrarna var ungefär 1/3 så många) och döda/fördrev människorna. De fick sina kunskaper om båtbygge från sina forna herrar då många av slavarna arbetade i varvt/varven. De hade vissa kunskaper innom "murarkonsten" sedan tidigare efter som de byggde sin tempel av sten.
De tillber Stormhärskaren (en nyckfull gudomlighet som även är deras "lyckogud" och handelsmännens beskyddare) och Havens härskarinna (mkt viktigt att vara på god fot med henne eftersom hon är deras beskyddare av jägare och pärlfiskare). Det finns även en del mindre gudomligheter, men de är inte viktiga just nu.
Byggnadskonsten i byarna är låg och likaså kulturen (hyddor och stenverktyg/liten mängd bronsverktyg). I städerna bygger de i trä och sten, och använder Bronsvapen samt järnverktyg.
Tempel byggs alltid av sten även av de primitiva stammarna och funkar som fredliga mötesplatser mellan "klaner".
De har tre "kast" Pärldykarna, Jägarna och Krigarna (inga utanför städerna). De baseras på den längd en vuxen individ har uppnått (korta blir pärldykare, medellånga blir jägare och långa blir krigare). Honor är något kortare än hanar och kan inte bli något annat än pärldykare (med få undantag). Jägare och Krigare som överlevt länge/uppnått högre erfarenhet fungerar som lagmän, präster, handelsmän osv.
Deras krigare är experter på att göra överaskningsanfall på dåligt befästa kuststäder/byar. De skickar först iväg en attackstyrka som simmar iland och gör ett anfall, sedan landsätts resten för att avsluta anfallet och därefter påbörja plundring.
Kanske fortsätter på det här senare...