Där mår rollspel bäst.
"Kan man som spelledare lämna detta och gå bortom logisk konsekvens och enkla samband där det passar, eller blir det bara förvirrande?"
Det beror ju på om man lirar ett spel med övernaturliga inslag eller inte.
Om handlingen är som i Road to Hell så passar det styrda och orealistiska helt perfekt..
Här finns en stor skillnad mellan rollspel som Chock (som har tydliga regler för spelets övernaturliga inslag) och Kult (som undviker att försöka beskriva sådant i regeltermer).
---
Men visst, när jag lirat Pulp Fiction-aktiga äventyr så har jag tweakat ganska mycket på trovärdigheten, just för att få till rätt typ av maxxad stämning. Liksom, när rollpersonen sitter i baksätet på väg till bossen så får han en syraflashback (i sämsta möjliga tidpunkt) och blir alltmer nojig. Skall de avrätta honom? Är mötet bara bluff? Kör de ut i skogen för att släcka honom och sedan gräva ner liket? Till slut blir han så skev att han skjuter föraren och bilen kör av vägen med en ordentlig kullerbytta som följd. Senare stoppar han första bästa bil och strax därpå kommer förstås en polisbil. Efter en massa hallaballou så har rollpersonen skjutit både snuten och den andra föraren och vill fly i dennes bil, men sätter sig förstås i polisbilen. Osv, osv, osv... Om jag kan fucka upp läget så gör jag det, oavsett om det trotsar alla sannolikhetskalkyler eller inte. Det hör nämligen till genren.
Det är häftigt med situationer som att något pulver tömmer sitt magasin på rollpersonerna utan att träffa ett skit. Det är häftigt att man bara råkar träffa en snubbe som satts i vittnesskyddsprogrammet (som man har varit på jakt efter i flera år) när man egentligen skall hålla låg profil, varpå man förstås skjuter honom ändå bara för att man fått chansen... Likaså är det häftigt när du bjuder bossens nioåriga dotter på de hembakade kakorna som du hittat hos klubbägaren du just mulat, innan du begriper att klubbägarens flickvän är värsta hardcorepsykonauten och att det förstås är cannabis i kakorna... Och bossen ringer förstås och vill träffa sin dotter snarast, precis när den lilla kickan har börjat bli rätt jollrig... Vad skall du göra?
Troligt? njaeee... Kul? Jäppz! :^)
Att spela den här sortens äventyr med logiska och trovärdiga regler skulle inte bli så kul. Hela poängen är ju att det skall hända otroliga och oväntade saker.
/Rising
som förvisso tror att han har missförstått inlägget