Efter att ha spelat igenom Conan (PS3) så har jag ett fantastiskt fantasysug - liret som sådant var härligt brutalt och icke-PC, med blod, avhuggna lemmar, nakna kvinnor, sex och demoner. Jävligt skön känsla i striderna också. Mumma!
Men en sak som förekommer där (och i andra spel, och i film) är det som Krille kallar för "ooommmph" (ett bättre ord efterfrågas). Det vill säga att man inte bara traskar in med hjälten och hackar bossen till Stroganoff, utan att det kräver lite list, mod och tur för att knäcka den där legendariska besten det oftast rör sig om. På samma sätt måste besten ha ett handlingsutrymme och inte bara banka hit points på hjältarna. Ofta ingår en tidsräknare också.
Är det bra att försöka bygga ett strids-/konfrontationssystem baserat på dessa premisser? Är det något som rollspel behöver? Blir de bättre av det?
(jag håller just på med att göra ett fantasyrollspel så frågan är extra intressant för mig av den orsaken dessutom)
Men en sak som förekommer där (och i andra spel, och i film) är det som Krille kallar för "ooommmph" (ett bättre ord efterfrågas). Det vill säga att man inte bara traskar in med hjälten och hackar bossen till Stroganoff, utan att det kräver lite list, mod och tur för att knäcka den där legendariska besten det oftast rör sig om. På samma sätt måste besten ha ett handlingsutrymme och inte bara banka hit points på hjältarna. Ofta ingår en tidsräknare också.
Är det bra att försöka bygga ett strids-/konfrontationssystem baserat på dessa premisser? Är det något som rollspel behöver? Blir de bättre av det?
(jag håller just på med att göra ett fantasyrollspel så frågan är extra intressant för mig av den orsaken dessutom)