Nekromanti Bossencounter [Megaspoiler: Mina spelare]

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Usch, det är så svårt att bygga roliga encounters. Hjälp mig. Jag vill ha ett bossencounter centrerat runt en Beholder Gauth lvl 5 som rular över en massa kobolds i en gruva. Han ska också dock ha nån form av mäktigare underhuggare som hjälper honom att hålla kobolderna i schack, och som är hans primära champions när rollpersonerna slutligen ska battla honom - här har jag tänkt på tex duergar eller warforged eller elementals, men i princip vad som helst kunde funka här. Encountret som jag designat det ser ut så här för 4 LVL 3-rollisar, men jag är inte nöjd, så jag är öppen för alla förslag på förbättringar:

Azydelme’s boss battle (Lvl 6 for 4 PC’s)
Azydelme, beholder gauth (lvl 5 elite brute)
1 warforged resounder (lvl 4 artillery)
1 warforged soldier (lvl 4 soldier)
1 kobold dragonshield (lvl 2 soldier)
5 kobold minions (lvl 1 minion)
= 1000 xp

Koboldesen är obligatoriska men deras specifika typer och mixen av dem kan ändras hursomhelst, warfoged däremot kan jag tänka mig att byta ut mot precis vad som helst - det enda kravet är att det ska vara antingen nån form av mercenaries som en pseudo-Hansa kan ha anställt (beholdern jobbar för dem), eller saker som beholdern frammannat/allierat sig med när han väl inrättade sin maktbas nere i gruvan. Föreslå nåt som vore intressant och koolt.

Jag är också intresserad av förslag på terräng - beholderns telekinesi verkar rolig, men att använda den för att knuffa ner rollisarna i spikgropar och sånt verkar lite väl plumpt, bättre då att han använder den för att tex isolera rollisar så att en hord av minions kan kasta sig över dem från alla håll. Har jag tänkt då, I might be wrong ofkårs. Nån form av terräng med gropar eller lavaflöden eller nåt hade dock också låtit beholderns flygförmåga komma till sin rätt, det vore förstås koolt.

Och vore det overkill att ha en controller utöver beholdern? En gauth klassas ju som Artillery, men han har en massa krafter som fuckar rollisarnas placering - telekinesi, immobilize, slow, och shite.

Ja, tips på hur jag sedan kan -spela- monstren är också välkommet. Allt, helt enkelt, jag är ny på D&d som bekant.

- Ymir, öppen för förslag
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Ser väl bra ut.

Möjligen lite finlir: erfarenheten säger att soldier-monster över spelarnas level är lite väl svårträffade och drar ut på striden. Dragonshielden är alltså OK, men kanske inte Warforgeden? (Den är ju bara en level högre, så ingen biggie)

Jag vet ju inte vad som kommit före denna strid, men jag skulle kasta in en kobold-controller, som kan hjälpa kobolderna uppnå maximal kobold-stämning och koboldig irritation!

Vad sägs om:

Azydelme, beholder gauth (lvl 5 elite brute)
1 deathjump spider (level 4 skirmisher)
1 kobold wyrmpriest (lvl 3 artillery, leader) eller "beholderpriest" i detta sammanhang: byt gärna ut "dragon breath" mot en beholdrig strålattack.
1 kobold dragonshield (lvl 2 soldier) - "beholderprästens" livvakt, som inte lämnar dennes sida.
Tre vågor med 3/4/3 kobold minions vardera (lvl 1 minion), anländer som förstärkningar i runda 2, 3 och 4.
= 1000 xp (här har jag räknat kobold minions som 15 XP)

Lade in spindeln mest för att den är ett roligt monster att spelleda! :gremsmile:
 
Top