Nekromanti Brädspel för barn?

Björn den gode

Swashbuckler
Julklappstider och jag känner att mitt ansvar för syskonbarnen är att se till att de blir tillräckligt nördiga. Både deras far och mor är förövrigt roll och brädspelare så de har något att brås på.

Men, jag känner också att jag inte riktigt hänger med i vad det finns för bra spel för barn numera (6 och 8 år), det ska ju helst vara roliga spel men som inte bara är slå tärning utan att det kan uppskattas av föräldrarna också.

Just nu har jag kollat på "King of Tokyo" (kanske för svårt? har aldrig spelat själv), "Pandemic" (även om jag själv inte är ett fan av coop-game som inte har smarta lösningar så kanske det ändå är något som går bra att spela med just barn?) och "Eläinpyramidi"(tier auf tier, animals upon animals) vilket både har vunnit priser och verkligen verkar vara ett schysst barnspel med djup, men som har nackdelen att det inte verkar gå att få tag på fast Eläinpyramidi enligt uppgift ska vara en svensk/finsk utgåva.

Men jag är säker på att det finns en massa spelande föräldrar här. Vad är era tips?

RasmusL

Champion
Jag spelar samma spel som jag tycker om med mina barn men oftast medför det att de inte klarar att spela på egen hand (regler på engelska, etc). Jungle Jam är dock ett gött textlöst spel med twitch-skill resolution :)

RasmusL

Champion
Story Cubes är ju heller inte att förglömma, troligen vårt mest "spelade spel" ("lekta lek" kanske är en bättre beskrivning).

Jocke

Man med skägg
Jag tror att king of tokyo kommer att funka, grundmekaniken är ju enkel och sådär. Det finns i och för sig eventkort, så du får se till att köpa den svenska upplagan.
Pandemic känns för svårt.
jag är värdigt förtjust i ett litet, men genialt spel som heter Diamant.( http://boardgamegeek.com/boardgame/15512/diamant ) där det ena spelmomentet är att dölja huruvida man har en liten figur i handen eller ej, det andra är väldigt lätt riskbedömning. det är snabbt, enkelt och smart. Jag tänker mig att barn som är bra på kalaha kan slå sina föräldrar i det.

Vimes

Sillkung
Jocke: Diamant verkar asbra!

Min sjuåring gillar Love Letter (och jag tycker det är ett jättetrevligt spel också). Pandemic tror jag är för pillrigt för 6 och 8-åringar, men Forbidden Island (som ju är typ samma spel) är lite mer lätthanterligt.

CamelUp kanske? Alla gillar ju betting och kameler, tänker jag.