Nekromanti [Brädspel/Rollspel] Tidigt klur

Vimes

Sillkung
Hallå,

jag har gått och grunnat på en idé sedan nyår ungefär. Den rör sig någonstans i gränslandet mellan rollspel och brädspel. Utan att egentligen veta speciellt mycket om OSR tror jag att den har vissa likheter med en del av grejerna man sysslar med där (spec. hexcrawl). Jag ska försöka vara så tydlig som möjligt här. Spelet är inte ett regelverk för rollspel i första hand, utan ett scenario+regler för detta scenario.

Såhär, spelarnas rollpersoner (i någon vag fantasy-miljö) lider skeppsbrott och spolas i land på en okänd ö. Utforskandet och interagerandet med ön är själva spelet.

Vad gör man?
- utforskar ön (detta sköts via ett fiffigt system där bit för bit av kartan läggs fram)
- resurshanterar (med ganska hög abstaktionsnivå - tänk cube pushing)
- utmaningar (strider, förhandlingar, flykt, farliga klättringar) sköts via speliga subsystem, där spelledaren agerar motspelare. Subsystemen är inte detaljerade och simulatoriska utan tämligen abstrakta "mini-brädpel".
- upptäcker öns bakgrundshistoria (detta är det mest rollspeliga inslaget tror jag - och inget som sköts via regelsystem)
- spelarna vinner spelet om de lyckas ta sig ifrån ön, spelledaren vinner om de inte lyckas

Detta innebär alltså att allt är rätt hårt scriptat. Vad som finns i varje del av ön, hur olika fraktioner förhåller sig till varandra, hur rollpersonernas handlingar påverkar öns inre balans och så vidare är alltså inte upp till spelledaren (eller spelaren). Fokus är player skill utan spelledargodtycke.

Som "produkt" (om vi nu ska fundera på sådant) tänker jag mig det såhär:
- du behöver ha tärningar, kortlek och resursmarkörer (pokerchips, träkuber etc)
- "äventyr" och regler är en bok
- kartor, spelplaner och annat som PDF:er att printa ut

----------------------------

Så, vad är obegripligt?
Vilka liknande produkter finns?
Verkar det intressant?
Vilka problem finns?

Så, vad är obegripligt?
Hänger med på det mesta, tror dock det är bra om det finns likheter mellan de olika subsystemen så att spelet blir lätt att förstå sig på.

Mansions of madness har ett liknande upplägg. Nya spelet har dock en app som sköter SL tror jag.

Verkar det intressant?
Absolut, men jag tror för att kunna sälja det bör du försöka knyta det en redan etablerad fantasymiljö, är sjuk hög konkurrens på brädspelsmarknaden,

Vilka problem finns?
De vanliga omspelbarhet och speltid.

Frågor:
Tänker du att det kommer flera scenarion i "boxen"?

Hur ser du till att speltiden håller sig till en kväll, eller om det inte gör det har du ett system, för att man ska minnas var man är?

Basenanji

Postd20modernist
Så som du beskriver projektet fungerar mina äventyr idealt. Jag är för det mesta helt ointresserad av regelmekaniker, regelsystem mm, men däremot asintresserad av att scenariot/äventyret har en röd tråd som spelarna undersöker och tar sig an + att bakgrundshistorien är intressant och motiverar spelarna att fortsätta spela. För att det ska bli spännansde och inte bara en rälig gissningslek så behövs lite speliga mekaniker. Men inte så mycket att de tar över. D20 passar mig bra.

Nu börjar jag undra om du och jag (okejrå, mest du kanske) håller på att uppfinna/etablera ett nytt sorts rollspel? Eller ett nytt sätt att spela rollspel på?

Så, vad är obegripligt?
Inte obegripligt, men jag blir nyfiken på detaljerna. Vad är ett "fiffigt system där bit för bit av kartan läggs fram"? Hur fungerar det? är det Playerskill eller Characterskill som avgör om man lyckas?
Vad är ett "speligt subsystem" och vad avgränsar det till ett "sub"-system och inte en del av "systemet"?

Törs inte svara. Men tänker lite på de här mordgåtorna som några rollspelare tagit fram som ett sorts bräd/rollspel "Mord till middag" eller vad de heter... Eller kolla här: http://www.mordmysterium.se/

Alla som diggar mysterier, spel, undersökande mm bör förstås ha koll på Kutulu som krank snart släpper. Där finns minimalistiska och eleganta regler som jag rekommenderar till alla möjliga sammanhang där vi vill att reglerna ska vara funktionella utan att ta uppmärksamheten från annat.

Verkar det intressant?
Ja. JA! JA!!!!

Vilka problem finns?
De jag stött på är att vanliga rollspelare inte blir tillräckligt stimulerade av att de som spelare sk lista ut gåtor mm. De vill plugga regler, settings och sedan spela sin "hjältar" på ett för dem intressant sätt. Jag tycker också att det är få som verkligen gillar "hårt scriptade händelsekedjor", inte för att de är kritiska till scriptat i sig, utan för att de själva vill scripta vad som händer, kan hända och ska hända.
Och det här sistnämnda skulle jag verkligen vilja diskutera nån gång, men utanför den här tråden. Jag tänker mig att det handlar om att spelare vill känna sig belönade av olika anledningar. Jag vill känna mig smart som lyckas fy från den här ön som i ditt exempel, medan andra vill känna att de deltar i ett starkt narrativ, att de är hjältemodiga och mäktiga, att de kan skapa en spännande story mm.