Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Hallå,
jag har gått och grunnat på en idé sedan nyår ungefär. Den rör sig någonstans i gränslandet mellan rollspel och brädspel. Utan att egentligen veta speciellt mycket om OSR tror jag att den har vissa likheter med en del av grejerna man sysslar med där (spec. hexcrawl). Jag ska försöka vara så tydlig som möjligt här. Spelet är inte ett regelverk för rollspel i första hand, utan ett scenario+regler för detta scenario.
Såhär, spelarnas rollpersoner (i någon vag fantasy-miljö) lider skeppsbrott och spolas i land på en okänd ö. Utforskandet och interagerandet med ön är själva spelet.
Vad gör man?
- utforskar ön (detta sköts via ett fiffigt system där bit för bit av kartan läggs fram)
- resurshanterar (med ganska hög abstaktionsnivå - tänk cube pushing)
- utmaningar (strider, förhandlingar, flykt, farliga klättringar) sköts via speliga subsystem, där spelledaren agerar motspelare. Subsystemen är inte detaljerade och simulatoriska utan tämligen abstrakta "mini-brädpel".
- upptäcker öns bakgrundshistoria (detta är det mest rollspeliga inslaget tror jag - och inget som sköts via regelsystem)
- spelarna vinner spelet om de lyckas ta sig ifrån ön, spelledaren vinner om de inte lyckas
Detta innebär alltså att allt är rätt hårt scriptat. Vad som finns i varje del av ön, hur olika fraktioner förhåller sig till varandra, hur rollpersonernas handlingar påverkar öns inre balans och så vidare är alltså inte upp till spelledaren (eller spelaren). Fokus är player skill utan spelledargodtycke.
Som "produkt" (om vi nu ska fundera på sådant) tänker jag mig det såhär:
- du behöver ha tärningar, kortlek och resursmarkörer (pokerchips, träkuber etc)
- "äventyr" och regler är en bok
- kartor, spelplaner och annat som PDF:er att printa ut
----------------------------
Så, vad är obegripligt?
Vilka liknande produkter finns?
Verkar det intressant?
Vilka problem finns?
jag har gått och grunnat på en idé sedan nyår ungefär. Den rör sig någonstans i gränslandet mellan rollspel och brädspel. Utan att egentligen veta speciellt mycket om OSR tror jag att den har vissa likheter med en del av grejerna man sysslar med där (spec. hexcrawl). Jag ska försöka vara så tydlig som möjligt här. Spelet är inte ett regelverk för rollspel i första hand, utan ett scenario+regler för detta scenario.
Såhär, spelarnas rollpersoner (i någon vag fantasy-miljö) lider skeppsbrott och spolas i land på en okänd ö. Utforskandet och interagerandet med ön är själva spelet.
Vad gör man?
- utforskar ön (detta sköts via ett fiffigt system där bit för bit av kartan läggs fram)
- resurshanterar (med ganska hög abstaktionsnivå - tänk cube pushing)
- utmaningar (strider, förhandlingar, flykt, farliga klättringar) sköts via speliga subsystem, där spelledaren agerar motspelare. Subsystemen är inte detaljerade och simulatoriska utan tämligen abstrakta "mini-brädpel".
- upptäcker öns bakgrundshistoria (detta är det mest rollspeliga inslaget tror jag - och inget som sköts via regelsystem)
- spelarna vinner spelet om de lyckas ta sig ifrån ön, spelledaren vinner om de inte lyckas
Detta innebär alltså att allt är rätt hårt scriptat. Vad som finns i varje del av ön, hur olika fraktioner förhåller sig till varandra, hur rollpersonernas handlingar påverkar öns inre balans och så vidare är alltså inte upp till spelledaren (eller spelaren). Fokus är player skill utan spelledargodtycke.
Som "produkt" (om vi nu ska fundera på sådant) tänker jag mig det såhär:
- du behöver ha tärningar, kortlek och resursmarkörer (pokerchips, träkuber etc)
- "äventyr" och regler är en bok
- kartor, spelplaner och annat som PDF:er att printa ut
----------------------------
Så, vad är obegripligt?
Vilka liknande produkter finns?
Verkar det intressant?
Vilka problem finns?