Nu tänkte jag skriva om ett spel som inte direkt är nytt, men som jag börjat spela i år och som är min bästa bekantskap i brädspelsvärlden det här året. Lewis & Clark: The Expedition (Asmodee, 2013) är ett franskt euro som, tycker jag, har en helt egen känsla i spelmekaniken. Storyn är att man leder en expedition tvärs över den nordamerikanska kontinenten i början av 1800-talet. Först ut till västkusten och Stilla havet vinner. Det här är alltså ett racingspel, inga abstrakta victory points, utan den som först lyckas slå läger längs västkusten vinner. Någon (på BGG tror jag) har elakt sagt att det är världens långsammaste racingspel. Det ligger en hel del sanning i det, men det är inget dåligt i mina ögon, tvärt om. Spelet rör sig i sitt eget tempo och det är ren glädje när man sätter ett smart, snyggt och optimalt drag (som det ska vara i alla bra spel).
Själva racet går över två terrängtyper, flod och berg. Flod är ganska lätt att ta sig vidare på, medan bergen är en utmaning. Längs "banan" man racar på förfyllar varje spelare två spelpjäser: dels sin spejare och dels sitt läger. Alla actions som förflyttar en, förflyttar spejaren framåt, lägert är kvar i Saint Louis tills man väljer att slå läger. Då flyttas lägret fram till spejarens position. Men! För alla resurser och expeditionsmedlemmar som är oanvända förflyttar både läger och spejare bakåt. Så det gäller att planera sina rundor rätt. Eller rundor och rundor, förresten. Det finns ingen reset eller liknande, spelare turas om att göra actions, välja att slå läger kan man göra när man vill. Spelet flyter på i den takt varje expedition själv sätter.
Actions kan antingen göras med indianer (som först måste rekryteras), detta fungerar som en hyfsat straight forward worker placement. Workers som är använda är inte längre dina och kan rekryteras av någon annan. Dessa spelas som kort, det grundläggande är att samla resurser eller förflytta spejaren framåt. När du slår läger samlar du upp dina använda kort och börjar igen. Förflyttningen av spejaren kostar förstås resurser. Varje kort har dels en färg (som motsvarar någon av de fyra grundresurserna: hudar, verktyg, mat och trä) och en styrka (1-3). När ett kort spelas, exempelvis trädhuggargubbe, måste ett annat kort läggas under det kortet, så att bara färgen och styrkan syns. Spelar du din trädhuggare med ett kort under på styrka 2 får du göra trädhuggarens action två gånger. Spelar du förflyttningsgubben med styrka tre får du göra förflyttningen tre gånger (förutsatt att du kan betala resurserna som krävs förstås). Många av resurssamlarkorten fungerar så att du, per action, plockar in lika mycket trä som det finns kort ute (allas kort) som har rätt färg. I rätt läge och med rätt kort under är det inget problem att fylla kanoter och bådar med resurser alltså. Till detta kan du rekrytera nya medlemmar (nya kort med mer fancy förmågor än de du börjar med) och bygga nya kanoter. Du kan förstås också göra dig av med sämre expeditionsmedlemmar. Här finns ett intressant strategiskt val: vill du hålla din expedition liten och lätt (få kantoer och få medlemmar och slå läger ofta) eller stor och kraftfull (många kort och många kantorer och slå läger sällan)? Jag har, på de partier jag spelat, testat båda varianterna och inte direkt funnit att den ena vägen är bättre än den andra, förutsatt att du utför strategin rätt. Du kan också välja hur hårt du vill satsa på indian-actions och hur mycket di vill klara dig med dina kort. Till detta finns ett tydligt taktiskt och opportunistiskt drag: beroende på vad dina motspelare gör (om de ställer ut många indianer kan det vara dags att rekrytera, de kanske har spelat många kort med matfärg så att du kan fylla på förråden) behöver du ändra dina planer.
Det låter kanske ganska torrt. Men jag älskar det här spelet, att hitta en bra set up för expeditionen, att lyckas med ett stort drag där man flyttar många steg och slipper backa för att man optimerat, att rekrytera just det där kortet som passar perfekt i ens expedition, att se sina motspelare köpa sig långsamt över bergen när man själv hittat precis rätt kombo av kort och resurser för att vara över på andra sidan, att få in rytmen i att slå läger och spela kort så att man kan sno åt sig det man behöver eller snuva motspelaren på en stor resursinsamling. Mekaniskt är det här spelet en ren fröjd. Därtill är det utseendemässigt väldigt trevligt, väldesignad spelplan och fina, stämningsfulla illustrationer, REJÄLA TRÄBITAR och snygga player boards. Därtill kommer historisk information om alla personer på korten (typ att nån jeppe ansågs vara "A man with no particular merit" i Lewis dagbok. OH SNAP!). Den enda invändingen jag har är möjligtvis att symboldesignen kunde varit mer lättillgänglig, även in i fjärde partiet händer det att vi har varit tvugna att slå upp i regelboken vad ett visst kort gör. Men det är en småsak, det här är ett underbart spel.
En sak till: spelet tar 1-5 spelare. Jag vet inte vad det är för kufar som sitter och spelar brädspel själva nu i kompjutteråldern, men jag har spelat det på två och tre spelare. Jag kan tänka mig att ett spel på fem spelare kan bli segt då varje drag tar en del tankekraft.