Tomatalven said:
Förstod inte helt mandatkortsidén men den verkar bra (mina kompisar kanske fattar ^^)
Ska försöka förtydliga (lite modifierat sedan tidigare):
Varje
runda är
ett år.
Vart fjärde år är det
val. Man har
fyra opinionskort liggande framme.
På
valåret så lägger man fram ett
åtgärdspaket (och kasserar sitt gamla). Detta görs genom att man spelar ett antal
åtgärdskort (så många eller få man vill). Dessa ger en
miljöpåverkan, men också
mandatpoäng baserat på
opinionskorten. Dessa
effekter sker
varje år.
Varje år så händer följande:
1. Det
äldsta opinionskortet försvinner och
ett nytt dras.
2. Spelarna har möjlighet att
påverka sitt
åtgärdspaket genom att göra något av följande:
*
Ingenting.
*
Lägga till ett
åtgärdskort.
*
Ta bort ett
åtgärdskort.
Sedan
räknar man
mandatpoäng baserat på de uppdaterade
opinionerna och de uppdaterade
åtgärdspaketen.
Har man tex satsat på något som plötsligt bli impopulärt så kan man vips tappa en hög mandatpoäng.
Vart fjärde år är det
val, och då får den som har
flest mandatpoäng regeringsställning. Sedan drar man
nya åtgärdskort (man har fortfarande kvar de som inte använts). Den som sitter i
regeringsställning får
fler åtgärdskort. Detta balanseras sedan av att den som sitter i
opposition drabbas mindre av de flesta
opionionskorten (det är lättare att snacka skit om den som gör än att faktiskt göra något).
Opinionskorten är gjorda så att de
favoriserar vissa typer av
åtgärder och
straffar andra.
Tex kan ett "Hög arbetslöshet" göra att åtgärder som sopsortering är populära, medan allt som ger dyrare energi eller gör det svårt för industrin att släppa ut utsläpp är impopulära.
Visa
åtgärdskort är rena
angreppskort, som spelas mot ett av motståndarens kort, tex "
Det kommer aldrig att funka!" eller "
Det kommer att leda till att vi inte har råd med vården!". Dessa "
höjer insatsen", dvs om kortet
ger mandatpoäng så ger det
fler, men om det
kostar mandatpoäng när man räknar samman dem, så
kostar det mer också. Till råga på allt så går dessa
mandatpoäng till/från den som
spelade kortet.
Angreppskorten kan mycket väl var
begränsade till
vissa typer av
åtgärdskort.
Angreppskort är mycket
kraftfullare att spela i
opposition än i
regeringsställning.
När jag skrivit så här långt så inser jag att man nog borde ha
åtgärderna klassade i olika
färger, tex en färg för "
Bättre teknologi", en för "
Nerdragningar" osv.
Vissa partier kan också ha
bonus på
vissa färger, tex kan ett parti ha plus för "
Bättre teknologi" och ett annat för "
Återgång till ett primitivt levnadssätt". Man har då
ytterligare fördel man spelar ett
angreppskort i
egen färg, speciellt om det är mot en
motsatt färg.
Hmm, nu blir jag nästan sugen på att göra det här spelet själv, men inte begränsat till miljöfrågor, utan där man kan spela med alla valfrågor. Då skulle man ha andra kategorier, tex skulle V ha "
Löner/fack" som kärnfråga, M ha "
Lägre skatt", SD ha "
Stoppa invandringen", KD ha "
Kristna hardcorevärderingar", MP ha "
Avskaffa teknologiska samhället" osv. Sedan skulle korten vara sådant som "
Nytt stridsflygplan", "
Fler lärare", "
Avskaffa sexualkunskapen i skolan", "
Sex timmars arbetsdag" och så vidare.
Hmm2: Man skulle kunna lägga en
kostnad på varje
åtgärd, och koppla den till en
budget, som
begränsning på vad man får
spela ut.
Hmm3: Man måste ju också ha
skandalkort, tex "
Järnrör inte min kompis", "
Snopp-tweet", "
Betalar inte TV-licens", "
Köpte Toblerone på jobbkortet". Även dessa är då
riskökarkort, som kan spelas på en annan spelare och, beroende på
opinionen ge
mer eller mindre mandat.
Hmm4: Vid närmare eftertanke, med tanke på folks minne så borde man kanske byta opinionskort en gång i minuten istället för en gång om året...