Brädspelstips om man vill spela kampanj med coop?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vi har en grupp på fyra stadiga spelare som träffas var annan söndag för att spela spel och frossa i smakens. Varje session är ungefär 4 timmar.

Hittils har vi spelat Arkham Horror-kortspelet: https://boardgamegeek.com/boardgame/205637/arkham-horror-the-card-game

Arkham Horror har en del trevliga egenskaper.
- Det passar på fyra, vilket är så många som vi är. Även om jag tycker att nertid blir ett problem på fyra i Arkham, som spelet inte har på två.
- Det spelas i kampanjer som spänner över flera sessioner. Spännande att kunna vänta på nästa del av berättelsen mellan spelmötena.
- Det är coop. Vilket är ett skallkrav för att det skall funka med vår blandning av casual-spelare och hardcore-diton.
- Det ryms på ett vanligt köksbord, även med några fat med smaskens.
- Det har lite pyssel mellan träffarna för spelarna att uppdatera sin kortlek, men det är inget som kräver att någon sitter timtals och donar. Och hinner man inte går det att komma ikapp lite raskt när vi väl ses.

Vi har spelat i flera år och tagit oss genom flera olika kampanjer. Faktum är att vi börjar närma oss slutet på de publicerade kampanjerna nu och snacket börjar gå vilken vi skall köra ett andra varv. Eller, kanske att vi skall testa ett annat spel?

Har forumet några tips på bräd/kort-spel som skulle passa oss? Till och med figurspel hade varit tänkbart om det lyckas lösa coop-biten så att vi alla hamnar på samma lag.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Spirit Island är ett guldspel. Ni spelar andar som ska försvara er mot nybyggare. Ett omvänt Settlers rent tematiskt.

Andarna har bra tematik, spelet har ett utomordentligt kurva vad gäller spänning, det är i princip perfekt information, ni behöver diskutera, det är för mycket att tänka på för att en ska kunna styra allt (jag testade att spela ensam med flera andar och fick stryk) och det finns möjlighet att justera svårighetsgrad, spela scenarion och även mot specifika motståndare med tillhörande regler.

Jag har kört det uppåt femton gånger senaste två åren och jag vill bara spela mer.

JohanL

Champion
Frosthaven för lång kampanj, Mutant Chronicles (dock bara semi-coop) eller Hellboy för medium, Elder Scrolls för kort (typ 3 sessioner).

Spirit Island är ett guldspel. Ni spelar andar som ska försvara er mot nybyggare. Ett omvänt Settlers rent tematiskt.
Inte kampanj, men mycket bra.

cogitare

Swashbuckler
Kan bara sätta +1 på Gloomhaven (och då säkerligen även Frosthaven även om jag inte spelat det själv) samt tipsa om Descent 3 som är coop och appstyrt.

Cog.

Tant Ragnar

Gamle usling
"The crew: the quest for planet 9" respektive "the crew: mission deep sea" är båda kul coop-spel. tematiskt har spelkomponenterna väldigt lite att göra med korten, vilken kan vara en nackdel? båda är väldigt roliga spel!

spelet "the fellowship of the rings: the trick taking game" ska vara lite likt, men har ett tydligare tema. spelet har fått bra betyg, men jag har inte spelat det själv.

michael

geschtonkenflapped
Arydia: The paths we dare tread. Råmysig fantasy där ett brädspel gläntar in lite i rollspelens värld; en väldigt lyckat kombination.

Edit: eventuellt har det bara släppts till kickstarter-backare än, och jädrar, det ser inte ut att vara billigt heller. Men kanske värt att hålla utkik efter i framtiden.

RasmusL

Champion
Inte LCG men fortfarande bra kampanjer:
Vi hade mycket kul med Aon's End: Legacy. Ett av de mer joxiga Legacy-spelen i att administrera mellan uppdragen men samtidigt distinkt progression där andra Legacy-spel mest kan kännas som att en spelar samma grej om och om igen med mindre tweaks. (Pandemic var ju förvisso tidigt men otroligt repetitivt och alldeles för lätt...).
Hero Realms är aningen kort men jag tycker att det är kul och vi har spelat igenom kampanjen i grund och expansion ett antal gånger. Har en level up-mekanik som kanske är lite underväldigande men det är en solid deck builder.

LCG co-op så att ni får mecka lekar:
Bäst är helt klart FFG:s Lord of the Rings the card game, med fler bra kampanjer. Dock rätt dyrt och en del ur print.
När jag inte är i Göteborg och får spela LotR spelar vi Marvel Champions, också kul men inte riktigt lika vasst!

Last edited:

RasmusL

Champion
Kan bara sätta +1 på Gloomhaven (och då säkerligen även Frosthaven även om jag inte spelat det själv) samt tipsa om Descent 3 som är coop och appstyrt.

Cog.
Jag har nog faktiskt haft mer kul med Return to Castle Ravenloft / Wrath of Ashardalon med fan made-expansionerna som ger kortlekar för mer omväxling i utforskandet. Stress-momenten i Descent (mest spelat 2:an) och Gloomhaven är ju lite kul men fokus blir för mig mer på att hitta snabbaste sättet genom banan än att döda monster och utforska.

wilper

Det är lite mer avancerat än Castle of Ravenloft (som jag köpt från Wilper).
Mitt Castle Ravenloft står stadigt i hyllan, tillsammans med Wrath of Ashardalon som har samma kraftnivå. Jag tror du köpte Legend of Drist, som hade lite högre level på gubbarna.

Hade D&D-brädspelen haft kontinuitet i att ens gubbar hängde med mellan äventyren så hade jag nog pitchat det för gänget, speciellt med vår mod för omväxlande spelar/monster-turer så är det riktigt skoj. Men gubbarna blir nollställda mellan varje äventyr så det känns inte riktigt som sakerna man gör i ett äventyr har bäring på nästa.

cogitare

Swashbuckler
Skiljer det sig nämnvärt från 2:an?
Om jag kommer ihåg så var appstödet ditlagt i efterhand för Descent 2 och från början var det som gamla 1 ed med en Overlord som spelade mot spelarna sas.

D3 är hela kampanjen i appen. Den håller reda på saker du hittar på kartorna, vad du kan uppgradera, när du får xp osv.

En sak som jag tycker är viktigt i D3 och Gloomhaven är att man har koll på VAD som är kartans mål. Det är lätt att fastna i att ha kål på alla monster eller "rollspela" lite som inte ligger i linje med vad som är målet för kartan och det ofta är dumt ur aspekten att klara av spelet/kartan. Om det är vad du menar med stress-moment? I GH tar ju dina kort slut i takt med att du tar korta/långa vilor vilket verkar som en sorts nedräkning till när du måste ha klarat kartan annars faller din karaktär. I D3 finns inte samma grej även om en del (många?) kartor har saker som att monster spawnar in snabbare än du rimligen kan besegra dem så du måste slutföra kartans mål (objective) annars kommer du bli övermannad. Är min erfarenhet iaf.

Cog.

Christoffer

It's all pig.
Eftersom jag hatar coopspel så kommer jag inte tipsa om sådant. Men, om ni är villiga att slopa coop och gå på något annat så skulle jag säga att Oath är en självklar vinnare här. Ingången är lite att varje spelmöte är en sammandrabbning eller krig om rikets styre och hur de här sammandrabbningarna går till och utfallet av dem påverkar hur nästa spelmöte drar igång och vad som finns att förfoga över. Sättet det sker på är att man har en kort som byts ut efter omgångarna och påerkas då av vem som vinner och vem som inte vann, så det blir en organisk förändring av spelvärlden kan man säga.

wilper

Eftersom jag hatar coopspel så kommer jag inte tipsa om sådant. Men, om ni är villiga att slopa coop och gå på något annat så skulle jag säga att Oath är en självklar vinnare här. Ingången är lite att varje spelmöte är en sammandrabbning eller krig om rikets styre och hur de här sammandrabbningarna går till och utfallet av dem påverkar hur nästa spelmöte drar igång och vad som finns att förfoga över. Sättet det sker på är att man har en kort som byts ut efter omgångarna och påerkas då av vem som vinner och vem som inte vann, så det blir en organisk förändring av spelvärlden kan man säga.
Tipset är välkommet i tråden, kanske kan vara något för någon annan än mig.

(Jag testade ett sådant där PvP-spel där spelare ändrade reglerna mellan omgångarna, jag fick absolut fnatt av det och sköt ut mig med sånt besked att jag inte sett de flesta av de medspelarna sedan dess. :-D )

Christoffer

It's all pig.
(Jag testade ett sådant där PvP-spel där spelare ändrade reglerna mellan omgångarna, jag fick absolut fnatt av det och sköt ut mig med sånt besked att jag inte sett de flesta av de medspelarna sedan dess. :-D )
Här ändras kanske inte reglerna så mycket utan det är vissa kort som försvinner ur leken och vissa som dimper in i den igen. Och det roliga är väl just att vilka och hur styrs av hur spelet spelats. Finns någon sådan återberättelse om ett gäng spelmöten där de från börjar började dimpa ner i rygghugg och föräderi på olika sätt, och nu efter ett gäng spelmöten var deras värld så falsk och hemsk att de som såg tillbaks på den och skämdes... Så lite ett legacyspel som inte är rälsat som alla andra är. Finns inget riktigt "slut" utan man kan spela på och lite som i gammel d&d så är kampanjen rikets historia som spelas fram.

Men ja, för vissa kan ju "nya kort" räcka för att de ska man ska få fnatt. :)

Christoffer

It's all pig.
Åh! Men jag har ju ett coop jag gillar! Shit! Hur kunde jag glömma. Detta kanske är något faktiskt.

Space Alert! Upplägget är: Man spelar besättningen på ett rymdskepp, stöter på hemskheter och måste tillsammans överleva dessa. Man spelar genom det i två olika faser kan man säga, första är i realtid, man slår igång en cd-skiva (eller spelar via en app) och får då reda på olika hemskheter som drabbar skeppet, nedräkningar, vilka vektorer de närmar sig skeppet mot, osv. Undertiden detta sker så spelar man ut kort på en egen tidslinje, korten säger saker som gå höger, vänster, aktivera rummet jag är i just nus funktion, osv. Så man kanske säger "jag bemannar laserkanonen till höger" och flyttar sig dit och aktiverr laserkanonen. Någon annan säger "jag laddar energi till sköldarna coh kanonen" och beger sig ner under däck för att fixa det. När realtidsfasen är klar så går man sen igenom kort för kort för kort, och ser hur allt spelade ut sig. Det gäller att som föreställa sig hur olika programmeringar man gör med korten kan tänkas krocka och samverka med vad andra gör, hinner du fylla på energi till laserkanonen innan jag skjuter? Om inte skjuter jag ju utan energi och inget händer. Osv. Roligt, svårt och enda coop jag inte får komplett fnatt av!

Kampanj då: Jo, expansionen till det innehåller regler för hur man får archivements och blir bättre, så man kan börja med en lite enkel karaktär och sen låter man den växa, bli bättre och mer effektiv. Osv.

wilper

Jag har sneglat försiktigt mot Kingdom Death. Det verkar som det skulle kunna vara något, speciellt om jag hittar ett begagnat exemplar där någon redan klistrat ihop gubbarna. (Efter att ha kikat runt lite på nätet så verkar en del vara mindre entusiastiska över spelet pga alla tuttarna på gubbarna, men som jag fattat det är de tuttigaste gubbarna inte till själva spelet, utan samlargrejer för folk som gillar att måla.)

Jag har Dark Souls-brädspelet, men det var för lite kampanj i det för att jag skulle trivas. Men det kanske finns någon fan-mod som är kampanjfokuserad. Mot det talar att det blir dödens down-time mellan ens drag på fyra spelare.

Jag har Kampen om Citadellet. Jag är inte helt övertygad om den där semi-coop-aspekten av det. Vi spelade det lite kring sekelskiftet och hade ingen skurkspelare utan lät den bara ticka på med "rimliga" drag. Det var rätt skoj, men kanske är helgerån att spela det utan ryggdolkar?

Vi har Battletech på ingående, det har iofs kampanjregler så det räcker och blir över, men är inte coop.

Jag har funderat lite på Frostgrave eller Mordheim, båda har fint kampanjstöd. Men är inte coop och jag aaaaaanar att gruppen inte riktigt skulle nappa på det.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Skyrim-brädspelet stämmer typ in på det mesta som efterfrågas. Gillar en Skyrim i sig kan det nog vara värt att testa, jag har haft mycket nöje med mitt 3.

RasmusL

Champion
Legendary Encounters : Alien är också kul! Inte LCG men kompetent deckbuilder. Kommer med ett antal mindre kampanjer och ger bra speltid för pengen. Setup är lite omständligt men sen rullar det på bra!