Brädspelstips om man vill spela kampanj med coop?

RasmusL

Champion
Alien har dock ingen progression.

Det är min favoritgenre, co-op med kampanj och progression men det finns få titlar :(

zonk

muterad
+1 för Descent 3, appstyrningen är mkt behaglig o gubbarna progressar lite lagom. Inte lirat något tidigare Descent, så kan inte uttala mig om hur det står sig mot dessa.

JohanL

Champion
+1 för Descent 3, appstyrningen är mkt behaglig o gubbarna progressar lite lagom. Inte lirat något tidigare Descent, så kan inte uttala mig om hur det står sig mot dessa.
Mitt intryck är att det är mycket snällare mot spelarna än den helt skoningslösa kampanjen i Descent 2 (som hade Overlord vilket jag gärna spelade). Ingen grupp kom förbi andra våningen (av tre) när vi spelade.

Descent har varit min favorit och den vi spelat mest. Har mest spelat 1 & 2 och enbart nosat på 3.

Gloomhaven började vi men gav upp rätt snart. Vi tyckte det var lite för "tungt". Problemet var nog att vi inte spelade tillräckligt ofta, det hade nog varit roligt om vi hade haft högre frekvens.

Dark Souls spelade vi och tyckte det var kul, men det kändes inte som något vi vill spela en andra gång så jag sålde det vidare.

Vampire Masquerade : Chapters håller vi på med. Inte så bra rent spelmässigt, men väldigt ambitiöst. Mycket spelmaterial och enormt med story. Vi är dock tveksamma till det och har frågat oss flera gånger om vi ska avsluta och börja på något annat i stället. Nu har vi dock kommit så pass långt att vi antagligen spelar till slutet.

Kan inte komma på något annat vi skulle spelat som har riktiga kampanjregler.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Har spelat ett antal kampanjer i Journeys in Middle-Earth, rekommenderas om man vill ha mer överskådliga kampanjer på typ 10-15 tillfällen.

Gloomhaven är ju redan nämnt, men det är ju betydligt mastigare i speltid - alternativ eller smakprov är då bättre börja med: Jaws of the Lion. Välj sedan Frosthaven eller invänta 2ed av Gloomhaven som bör vara på g.

Själv spelar jag just nu igenom Oathsworn, rekommenderat :)

Last edited:

THZ

Warrior
Sleeping Gods upplever vi är bra in min grupp.

Vi har dock inte spelat så många sessioner ännu. Men det verkar ha "stämning"

Man är en besättning på en båt från Hong Kong till New York, som hamnar i ett främmande land och man skall försöka ta sig hem.
Man har begränsade resurser i form av material, manskap och information av vad som händer.

Det finns en app som läser upp händelserna. Jag tycker den tillför stämning.

En bra detalj är att man kan lätt ändra antalet spelare under spel. Så man kan börja med två som kommer tidigt...gå över till tre fyra spelare under spelets gång för att sedan gå ner till två spelare igen när några går hem.
Man bara delar upp besättningen mellan sig.

Legal disclaimer
Alla påståenden att vi fegade ur en strid och skickade en demon på en oskyldig by är rent och skärt förtal
Eventuella rökpelare som steg från byn efteråt är enbart en optisk illusion

Last edited: