Nekromanti Brännskador

Zadrith

Hero
Här följer mina regler på brännskador som jag skulle vilja ha synpunkter på. Är de korrekt indelade? Ska jag ha med någonting mer eller stryka någonting?

Andra gradens brännskador
Dessa skador karaktäriseras av en blåsbildning och ett läckage och vätskebildning Om blåsorna brustit ser man en ljusröd, fuktig mycket smärtsam såryta. Runt omkring dessa skador finns vanligen alltid en begränsad zon av första gradens brännskada. Vid denna typ av brännskador är smärtnerverna vanligen oskadade, vilket medför att de är ytterst smärtsamma. Svårighetsgraden för alla handlingar som kräver att rollpersonen rör sig så att en kroppsdel med en andra gradens brännskada påverkas ökar med 1T6.
Andra gradens brännskador läker av sig själv på ett par veckor. Om man inte hanterar skadan varsamt kan dock blåsorna spricka och detta medför i sin tur stor infektionsrisk.

Tredje gradens brännskador
Dessa skador förstör huden helt och hållet och kan även skada underliggande vävnad. Eftersom även nerverna förstörs är denna typ av brännskador mindre smärtsamma än andra gradens brännskador och rollpersonen får därför bara 1T6 i avdrag för handlingar som involverar den skadade kroppsdelen direkt. Skadan kan dock inte läka genom återbildning av hud underifrån utan självläker genom skrumpning och invandring av hud från sidorna. Det kan ta ett år eller mer innan en sådan skada har självläkt och den kommer alltid att lämna ett rejält ärr.

Fjärde gradens brännskador
Dessa brännskador förstör inte bara huden utan även muskulatur, organ och skelett. En kroppsdel som drabbas av denna typ av brännskada är helt förstörd och kommer aldrig att bli återställd på naturlig väg. Om det rör sig om en vital kroppsdel, det vill säga, huvud, bröstkorg eller mage avlider rollpersonen omedelbart eller inom några dagar.

:gremconfused:

Krille

Super Moderator
"Är de korrekt indelade?"

Nej. Förr i tiden delade man in brännskador i tre grader. Första graden är drabbar enbart överhuden. Andra graden går ner till läderhuden, och tredje graden går igenom huden helt. Skulle den dessutom gå ner och skada ben och muskulatur så användes ibland (men inte alltid) termen "fjärde gradens brännskada".

Nu för tiden talar man om djupindelning och utbredning. Indelningen sker i överhudsskada, ytlig delhudsbrännskada, djup delhudsbrännskada samt underhudsbrännskada. Utbredningen mäts i procent.

Läs mer.

Vindhand

Myrmidon
Är de korrekt indelade?

Jag förstår inte vad "korrekt" skall betyda i det sammanhanget. Vad skulle vara en felaktig indelning i ett generellt spel? Man kan ju ge sig på att medeltidspastorn som tar hand om den stackars pigan som brände sig på grytan inte kommer börja babbla om vilken grad av skada hon har, eller djupgrad/utbredningsprocent (som krille mummlar om) för den delen.

Finns det någon anledning att hantera brännskador annorlunda? Duger inte de olika skadenivåer som finns i systemet i övrigt (vanlig/allvarlig/kritisk)?

Zadrith

Hero
Jag förstår inte vad "korrekt" skall betyda i det sammanhanget. Vad skulle vara en felaktig indelning i ett generellt spel? Man kan ju ge sig på att medeltidspastorn som tar hand om den stackars pigan som brände sig på grytan inte kommer börja babbla om vilken grad av skada hon har, eller djupgrad/utbredningsprocent (som krille mummlar om) för den delen.
Jag skulle nog ha använt uttrycket vettig indelning i stället.
Brännskador av andra, tredje och fjärde graden är resultat av allvarliga eller kritiska brännskador på samma sätt som exempelvis ett benbrott skulle kunna vara resultatet av en allvarlig krosskada eller en punkterad lunga kan vara resultatet av en allvarlig stickskada

Vindhand

Myrmidon
Brännskador av andra, tredje och fjärde graden är resultat av allvarliga eller kritiska brännskador på samma sätt som exempelvis ett benbrott skulle kunna vara resultatet av en allvarlig krosskada eller en punkterad lunga kan vara resultatet av en allvarlig stickskada

Du kan göra det lätt för dig och bara strunta att kalla dem vid gradnamn och nöja dig med att beskriva vad brännskador av de olika allvarligheterna kan innebära. Det är generellare i.a.f. :gremsmile:

Zadrith

Hero
Nej. Förr i tiden delade man in brännskador i tre grader. Första graden är drabbar enbart överhuden. Andra graden går ner till läderhuden, och tredje graden går igenom huden helt. Skulle den dessutom gå ner och skada ben och muskulatur så användes ibland (men inte alltid) termen "fjärde gradens brännskada".

Nu för tiden talar man om djupindelning och utbredning. Indelningen sker i överhudsskada, ytlig delhudsbrännskada, djup delhudsbrännskada samt underhudsbrännskada. Utbredningen mäts i procent.
Jag skulle ha skrivigt vettig indelning och syftade mer på om den var regelmässigt vettig.
Faktum är att jag hämtat min information från precis den sidan som du föreslog att jag skulle titta på (vilket du nog kan ana om du jämför texten). Jag valde den äldre indelningen eftersom jag tror att den säger de flesta mer och för att tre nivåer av brännskador passar mitt system bättre.

Zadrith

Hero
Om jag inte missupfattat hur du menar så tror jag inte att det skulle passa in riktigt i upplägget av mitt system. Om du vill kan jag maila över skadekapitlet till dig så du kan läsa det (Tacksam för alla synpunkter jag kan få).