Nekromanti Bra äventyr för 4 gubbar/2 kvällar

Johan R

Veteran
Hej hej,

börjar närma oss 40 och har inte spelat seriöst sen 90-talet. Nu ska vi ses en hel helg om ett par veckor och tänkte försöka spela något. Ingen har riktigt tid att skriva ihop något eget, eller det vore iaf enklare att hitta något bra färdigt som vi kan köra. Målet är dock att ses några gånger om året och spela vidare. Vi spelade nästan uteslutande Drakar och Demoner (expert) och hade väl bäst minnen av Svavelvinter och resten av kampanjen med oraklet osv.

Någon som har något förslag? Har såklart kollat runt en del och det verkar som Trudvangäventyren står högt i kurs. Vildhjarta eller Vinterskogens hemlighet kanske? Men jag hittar inget av dom...

Har kollat på Gråetid som kändes ok, men inte superduper heller. Funderade på gamla enemy within till Warhammer, men tror den världen passar oss rätt illa.

Förslag på hur jag kan hitta Vildhjarta och/eller Vinterskogens hemlighet eller andra bra äventyr som passar oss mottages tacksamt.

Mvh, Johan

Möller

Hubert Hortlax
Medusa Games har några riktigt trevliga äventyr, och några som kanske inte är tipptopp. Enkelt nerladdningsbara i menyn till vänster, så det är bara att läsa och välja. Fågelskogens Främlingar är en favorit.

Johan R

Veteran
Ok, tack. Var faktiskt precis inne och kikade lite där. Inte möjligtvis så att du orkar tipsa/varna om vilka som är bra eller dåliga? Såklart smaken som baken, men ändå.

Ska läsa om fågelskogen nu!

Mvh, J

Möller

Hubert Hortlax
Carnages återkomst är riktigt dåligt. Sagan om Ringen-kopia. Med ödlefolk istället för orker och demonträd som slumpstrid.

Utöver det handlar det rätt mycket om preferenser. Jag gillar mitt Trudvang rätt lågmält. Medusa Games drar dock gärna in rätt mycket sällsynat varelser, magi och sånt.

Men, jag ska försöka reda ut lite ändå. De nyare äventyren, i princip de till DoD:T, är mina favoriter. De första äventyren till DoD:6 är mer generiska, och jag gillar Trudvang som värld. Herr Sunes Testamente har jag dock spelat med god behållning.

Skogshäxan, den uppdaterade varianten till DoD:T, är ett rätt klassisk äventyr. Bra för nybörjare.

Vårkristallen i kampanjen (låt inte ordet hindra dig, äventyret är fristående) om de fyra årstiderna är rätt trevligt. Det är viktigt att tydligt ge ledtrådar om vad som egentligen pågår, särskilt om du har godtrogna spelare.

Vad ska jag säga mer?

Jag har inte läst alla äventyr, än mindre spelat. Jag ogillade Vargtimmen för all onödig magi, men i övrigt är det nog bra. Spöket på Tingeltangel är jättemysigt, men jag fick inte in det i mitt Trudvang.

Stenhjarta och säkert hela kampanjen om ödesprofetiorna kan vara värda att kolla in. De är skrivna i gott samarbete med foruminerta på Riotminds forum. Just Stenhjarta är dessutom något av en Vildhjarta-kopia, och är nog alltså ganska bra.

Johan R

Veteran
Tack så mycket. Fan att man ska ha jobb och familj att tänka på. :gremtired:

Ska läsa på en del, men kommer nästan garanterat inte ha tid att få tag på och läsa igenom Trudvang vilket säkert hade varit bra för att få rätt känsla. Jag kommer nog helt enkelt att få gissa och improvisera lite. Vi tar nog ett par öl samtidigt som vi spelar så förhoppningsvis behöver man inte vara för nervös...

Känner mej lite fundersam huruvida jag ska ge mej på nåt större, så att det känns som att vi påbörjar något och att spelarna blir sugna på fortsättning (med risk att det känns som ett för stort projekt) eller om man ska satsa på ett mindre fristående äventyr som eventuellt kan byggas på till vidare spelsessioner.

Ska definitivt lägga lite tid på Medusas äventyr. Har du nån koll på om man kan få tag på jorges bestiarium? Egentligen borde man ju skaffa en massa nya grejer, men som sagt...another life...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Johan R said:
Har du nån koll på om man kan få tag på jorges bestiarium? Egentligen borde man ju skaffa en massa nya grejer, men som sagt...another life...
Jag sitter på ett "nytt" exemplar av Jorges bestiarium som jag knappt bläddrat i.

Tror även jag har några till orörda DoD6 böcker.

Skicka över ett PM med ett skapligt bud så är Jorges din.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Johan R said:
Ok, tack. Var faktiskt precis inne och kikade lite där. Inte möjligtvis så att du orkar tipsa/varna om vilka som är bra eller dåliga? Såklart smaken som baken, men ändå.

Ska läsa om fågelskogen nu!

Mvh, J
Jag gillade Eremitens Hemlighet. Finns den kvar hos Medusa? Annars kan jag möjligtvis rota fram den åt dig.

Johan R

Veteran
Najs, ska fundera lite...du har inte några av dom äventyren liggande? Typ Vildhjarta eller Snösaga?

Hör av mig om Jorges...