Jag är tråkig och säger som flera andra redan: Vildhjarta. Jag har länge tyckt att det var ett sånt där ok spela-engång-äventyr-och-sedan-klart när jag kört det som spelare. Men det är sjukt kul att laborera med som SL och är ett riktigt sandlådeäventyr även om det kanske inte är avsett från början för det. Det finns en hel del möten, platser SLP´s osv som man kan bygga flera äventyr av. Som senast vi körde och första gången jag SL:ade Vildhjarta så hade jag aldrig fattat meningen med dvärgföljet på omslagsbilden förutom ett kort möte utan särskilt mycket förklaring som spelare(bara en kort och till synes meningslös anekdot), men som SL när man fattade hur allt hängde ihop och att finns av en annan historia i äventyret som aldrig egentligen kommit i spel så lät jag spelarna den här gången få dubbelspela dessa dvärgar vilket ledde till en del intressanta förvecklingar och ett väldigt oväntat och lustigt slut på det hela historien och för att reda ut det hela så får jag nog skriva ett helt nytt äventyr. Sedan så är Vildhjarta då Riotminds verkligen levererade med första DoD6: En John Bauer-aktig fantasyvärld med lite fornnordisk inspiration med mycket sagolull. Något man pratade om i förordet till regelboken men egentligen saknades.
Sedan vill jag också nämna Vildhjartas föregångare Vinterskogens Hemlighet som endast släpptes på pdf. Har rätt mycket av samma mysfaktor. Finns på gamla Riotminds hemsidan fortfarande att ladda ner
http://www.riotminds.com/material.asp .
Not* Om någon Vildhjarta-nostalgiker missat kanske borde slänga ett getöga på är Likstorm till DoD Trudvang där RP återigen hamnar i skogen och avslutar serien (delarna i serien är så pass fristående att de inte är oumbärliga). Gratis äventyret Fjälldåd (finns på sidan ovan) anknyter också starkt till Vildhjartas äldre historia och kan nog kallas prolog hundratals år bakåt i tiden och förtäljer historien om draken Elmtunga, drakriddaren Grunfeid osv. (om det var så namnen var?)
Andra grejer:
I dessa tider då Mutant:UA äventyr har ett ganska smärtsamt tradera-pris (kanske förändrat lite nu?) så hade Järnringen en guldgruva av gratis äventyr. Tror allt gammalt gratismateiral från Mutant:UA ligger ute på nätet via andra källor.
Dom Sju Mutanterna till Mutant:UA är ett trevligt mysigt väldigt "mutantigt": Nybyggarbygd, Musközonen, strålsjuka, detektivarbete, våld, mutantbanditer, rost, strålsjuka potatisar och möjlighet till en del intressanta förvecklingar och utmärkt sandlåda. Den fristående andra delen Döden på Hertz Kanal är utan att orda allt för mycket också kul på sås sätt att det tar upp Mutants tema väldigt tydligt: konspirationer och massa detektivande, industrialisering, dom politiska dimensionerna i Mutantskandinavien, entreprenör anda och den bisarra/svarta humorn. Den fristående tredje delen Midnattsvatten har jag dock aldrig lirat.
Gazahlis Sista Färd till Coriolis har jag bara läst men ännu inte spelat. Verkar det vara ett väldigt intressant äventyr med tydligt desperat överlevandstema i en stort rymdskepp med massa moraliska förvecklingar (vem får leva vem för dö, kan man rädda alla lullull, vad döljer alla skummisar som vill dra nytta av rp i nödsituationen och flera sidor att spela ut, good stuff). Annars är det rätt det i det stora hela ett ok dungeoncrawl i rymden. Tyckte det i alla fall förtjänar att nämnas.
The Armitage Files till Trail of Cthulhu har ju hypats en del på sistone. Äger boken, inte spelat eller läst igenom hela men verkar redan ha blivit mycket omhuldad som en är extremt bra och innovativ kampanj av att döma på recensioner och forumfolk här och där. Själv tycker jag handoutsen borde ha varit mer läsvänliga då äventyret bygger på just handouts och mycket improvisation.
Annars hade det också varit trevligt med hela Konfluxsviten i bokhyllan. Gillar Svavelvinter romanen och gillar gamla EDD boken Trakorien men aldrig spelat äventyrsserien från ÄS. Av att döma verkar serien anses som en omhuldad klassiker av svenska rollspelsäventyr så känns rätt nämnvärd.