Nekromanti Bra Anime för vuxna?

Ond bråd död

Swashbuckler
Finns det nåt att rekomendera som är så bra att t o m ickenördar skulle uppskatta det? Helst nåt realistiskt, med vuxna människor (inte college/high school eftersom japanska kvinnor i den åldern tydligen är gravt efterblivna), gärna romantik/drama.

Eksem

Champion
Perfect Blue är en psykologisk thriller om en sångerska som när karriären dalar börjar som skådespelerska i en muppig TV-serie. Snart börjar hon tappa greppet om verkligheten, och händelserna i TV-serien flyter ihop med hennes liv.

Extremt bra film, som egentligen bara lider av att den är producerad med TV-budget.

Storuggla

Champion
Tokyo Godfathers, en film om tre uteliggare som hittar en bäbis en juldagsmorgon. Fin film, lite feelgood och med coola opening credits. Vid närmre eftertanke är den jävligt underskattad.

Castle of Cagliostro - Miyazaki regisserar Lupin III, kan det bli bättre? En mästertjuv som vill åt en stor skatt men finner sig räddandes en prinsessa och bekämpandes slemma skurkar i fula hattar! Äventyr! Bra stuff!

Storuggla, låter någon annan tipsa om miyazakis andra verk

Ond bråd död

Swashbuckler
Tackar.

Några bra serier? Min erfarenhet är att de tenderar dra ut för länge på storyn i anime serier, men vad vet jag ,jag är ju en noob.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle rekommendera Serial Experiments Lain, men den är ju mest skum och har ju ändå ungdomar i huvdrollerna.

Annars får jag apa efter och säga att Perfect Blue är riktigt, riktigt bra.

//krank, som mest kollar på mechaanime

Storuggla

Champion
Mobile Police Patlabor, på ytan en serie om jätterobotar, men visar sig snabbt handla om människors liv och leverne, uppblandat med diverse knasiga uppdrag. Har man väl sett lite av denna är sedan filmerna riktigt bra (då man förstår vad fanken Babylon Project och det betyder när filmens klimax uppnås).

Storuggla, kanske mer men tomaten ropar

Krille

Super Moderator
Realism är inte min starka sida, direkt. Jag har redan en massa verklighet att omge mig med. Jag behöver inte mer av den varan.

Så här är mina icke-realistiska favoriter.

Last Exile: En söt steampunkig historia, om Claus och Lavie som är kurirflygare och blir indragna i en tämligen världsomspännande historia.

Sentou Yousei Yukikaze: Någon gång inom en inte allt för avlägsen framtid öppnar en utomjordisk ras kallad JAM en portal i Antarktis och anfaller Jorden. Jorden samlas och slår tillbaka och tar sig till deras hemvärld genom portalen, där kriget inte går lika bra. Ett triangeldrama mellan en stridspilot, en divisionschef och ett semiintelligen jaktflygplan.

Planetes: En serie om skräpsamlare i rymden. Det är inte ett populärt jobb och det har varken hög status eller lön, men någon måste göra det.

Spice and wolf: När en liten by inte längre behöver sin gamla pakt med andevargen Holo, då kyrkan och tekniska landvinningar gör att man inte längre behöver sådana pakter, så vill Holo hem till norden där hon kommer ifrån. Hon tar formen av en kvinna och sluter en pakt med köpmannen Lawrence om att hjälpa honom så länge som han tar henne hem igen.

Ghost in the Shell: Stand Alone Complex: Om Public Security section 9, som gör sitt för att bekämpa terrorism och otäckheter i en inte allt för avlägsen och rätt cyberpunkig framtid.

Marukusu

Hero
Om du tonar ner lite på "realism" så rekommenderar jag Samurai Champloo och Cowboy Beebop. Enormt underhållande, speciellt Cowboy Beebop-filmen är helt jävla suverän.

G

Guest

Guest
Relationsmässig och storymässig realism, någorlunda teknisk realism (medeltid istället för fantasy eller ganska hård sf) eller totalrealism (endast 150 år bakåt till nutid)?

/Zorbeltuss som inte vet vilken realism som menas

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Wings of Honneamise (Royal Space Force)

En misslyckad astronaut blir kär i en säregen kvinna samtidigt som hans land blir indraget i krig. Filmen har intressanta vuxna personer och en halvtragisk handling. Missa för tusan inte eftertexterna. De är jätteviktiga.

kefka

Hero
Jin-Roh The wolf brigade, är en spionhistoria i ett alternativt historiskt Japan pà 50-talet. Filmen ger mig lite samma känsla som "Spionen som kom in fràn kylan", mycket sevärd.

solvebring

Superhero
Fullmetal Alchemist är alltid det bästa!
Dramatik, sorg, lycka, ödesnycker, spänning, misslyckanden, livets bittra sanning, samvetet hårdhet och allt sådant. Jag kan säga att jag inte är den blödiga killen, men ibland känner jag till och med sorgen i FMA bita på mig, och man följer verkligen med i de andra känslorna. Man blir förbannat, upprörd, glad, sorgsen, förundrad, bitter osv. när känslan löper som detta genom karaktärerna. Den bästa animen jag sett, och detta träcker sig år tillbaka, och det är än idag den bästa jag sett och kommer så förbli. 52 episoder och en OVA.

...Gäller mig iaf.

Christoffer

It's all pig.
Grave of the Fireflies har jag för mig en heter som är rätt fin. Dock inte vuxna, barn, men krig och förödelse och väldigt allvarlig. Den är rätt fin. Sen Last Exile som redan nämnts.

Men lita inte på mig, för jag gillar inte Anime. :gremsmirk:

kibolt

Veteran
många ghiblifilmer skulle jag rekomendera, vill du inte ha så himla mycket fantasy och sånt rekomenderar jag Whisper of the heart och only yesterday, men även princess mononoke känns ganska så vuxen

andra bra serier är haibane renmei (underlig, mystisk serie av de som gjort serial experiment lain) och OVA serien Samurai X trust and betrayal (vad som hände innan Rurouni Kenshin men som är mycket mer välgjord och sorglig och kan ses för sig)

Re: Wings of Honneamise (Royal Space Force)

Efter att ha kollat på den här animen så kan jag bara hålla med:) Det var riktigt bra film^^ En av de bästa animefilmerna jag sett på ett ganska långt tag faktiskt.

(Tack för att du tipsade om filmen förresten^^)