Jag har lurat långt och länge på det här med bakgrundsmusik. Förr körde jag med det hela tiden, tills det att jag gjorde en upptäckt...
Det är skit med bakgrundsmusik! (Enligt mig alltså).
För det första så får man leta ihjäl sig för att finna låtar man tror skall passa. Sedan, när 5-6 timmar av kvällen gått, och man kanske har halva äventyret kvar att lira har man redan hört det mesta av den valvalda låtlistan. Tröttsamt!
Som om inte det vore nog, man upptäcker också att låtarna inte alls passar till de olika momenten, det liksom ligger i bakgrunden och stör istället. Säg att man lirar fantasy, det utbryter en strid - men - simsalabim, så spelar datorn en ballad av Blackmores Night i bakgrunden, vilket terrar stridskänslan totalt.
Som... Om... Inte... Det... Vore... Nog... Så faller det sig så att när många timmar av spelkvällen lidit så märker man att man glömt bort musiken totalt, man har inte ens märkt av den undermedvetet (vad man spontant kan säga), för ingen kan säga om det påverkade spelkänslan eller ej. Så har man slösat bort en massa tid på att rigga "bra bakgrundsmusik" som de senare timmarna ändå ignorerats.
OCH, om det inte ignoreras får det motsatt effekt, då någon kring bordet ständigt tänker på musiken och utbrister "Åh, jag blir galen, det är femte gången den där spelas nu. Byt låt!"
... Och, och, och... Bakgrundsmusiken kan istället för att uppsvinga spelkänslan bromsa den gravt. Säg tillexempel att rollspelpersonerna (spelar ingen roll vilket typ av rollspel) ger sig in på en bar, en pub, en krog eller dylikt och SL beskriver musik och ljudet där inne. Direkt, då spelarna visualiserar detta börjar de bli medvetna om ljud, och musiken som spelas i bakgrunden i rummet blir första prio för sinnet, och om musiken då inte alls stämmer med det ljud man föreställt sig i spelet bromsas spelkänslan och ingame-medvetenheten, och det är ju inte bra.
Så, det är vad jag har att säga om bakgrundsmusik. Kunde inte hålla mig, för jag har väntat länge på att få göra detta utlägg, speciellt, eftersom jag förr ofta drog upp det här med tips på bra bakgrundsmusik.
Danke!
P. S. Ja, man kan vara en hängiven SL och sitta med en laptop och byta låt efter vad som händer i spelet. Det skapar dock störande avbrott, och man kommer att börja lägga märke till varje låtbyte och uppmärksamheten faller på det. SL blir säkerligen frånvarande vid flertalet av dessa tillfällen etc.
Prontobello, jag har bara dålig erfarenhet av detta, allt eftersom åren lidit. Ett tyst rum tycker jag är det bästa faktiskt. Så, tänkt noga på effekterna innan du väljer dem, testa dem noga. Säger jag, i alla fall. Bara för att det verkar häftigt behöver det absolut inte vara det. Väldigt olika från person till person just hur ens sinnen reagerar också. Vissa tar till sig sådant direkt, medan andra störs otroligt... Bör man också tänka på. D. S.