Nekromanti bra bakgrundsmusik?

Unfair

Hero
jag vet att det finns många spelledare som tillbringar mycket tid för att leta äfter bra bakgrundsmusik/stämningsmusik till sina senarion & äventyr, och för att göra det enklare för varandra så skulle det vara bra om ni ladde upp litte tips eller länkar som kan undärlätta arbetet för varandra, det kan vara både musik till sience-fiction såsom till nutid, vardagsliv, fantasy eller skräck kampanjer eller möjligt vis något annat, det viktiga är att ni tycker att det ni tipsar till skulle kunna hjälpa, eller att det är material som ni skälva skulle kunna tänka er att använda.

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, det här ämnet har tagits upp fruktansvärt många gånger redan. Sök på forumet, så kommer du hitta massor och åter massor av trådar fulla med musiktips.

- Ymir, föreslår

Eksem

Champion
Mitt senaste favoritband som rollspelsbakgrundsmusik är Kroke. Jag har använt dem en del förr också, men de gör sig verkligen i rollspelssammanhang.

Överraskande nog är flera spår på Dan Lissviks senaste 7trx + Intermission väldigt rollspelsvänliga.

Ett nyare soundtrack som gör sig mycket bra till fantasy är från filmen 300.

solvebring

Superhero
Jag har lurat långt och länge på det här med bakgrundsmusik. Förr körde jag med det hela tiden, tills det att jag gjorde en upptäckt...
Det är skit med bakgrundsmusik! (Enligt mig alltså).

För det första så får man leta ihjäl sig för att finna låtar man tror skall passa. Sedan, när 5-6 timmar av kvällen gått, och man kanske har halva äventyret kvar att lira har man redan hört det mesta av den valvalda låtlistan. Tröttsamt!

Som om inte det vore nog, man upptäcker också att låtarna inte alls passar till de olika momenten, det liksom ligger i bakgrunden och stör istället. Säg att man lirar fantasy, det utbryter en strid - men - simsalabim, så spelar datorn en ballad av Blackmores Night i bakgrunden, vilket terrar stridskänslan totalt.

Som... Om... Inte... Det... Vore... Nog... Så faller det sig så att när många timmar av spelkvällen lidit så märker man att man glömt bort musiken totalt, man har inte ens märkt av den undermedvetet (vad man spontant kan säga), för ingen kan säga om det påverkade spelkänslan eller ej. Så har man slösat bort en massa tid på att rigga "bra bakgrundsmusik" som de senare timmarna ändå ignorerats.
OCH, om det inte ignoreras får det motsatt effekt, då någon kring bordet ständigt tänker på musiken och utbrister "Åh, jag blir galen, det är femte gången den där spelas nu. Byt låt!"

... Och, och, och... Bakgrundsmusiken kan istället för att uppsvinga spelkänslan bromsa den gravt. Säg tillexempel att rollspelpersonerna (spelar ingen roll vilket typ av rollspel) ger sig in på en bar, en pub, en krog eller dylikt och SL beskriver musik och ljudet där inne. Direkt, då spelarna visualiserar detta börjar de bli medvetna om ljud, och musiken som spelas i bakgrunden i rummet blir första prio för sinnet, och om musiken då inte alls stämmer med det ljud man föreställt sig i spelet bromsas spelkänslan och ingame-medvetenheten, och det är ju inte bra.

Så, det är vad jag har att säga om bakgrundsmusik. Kunde inte hålla mig, för jag har väntat länge på att få göra detta utlägg, speciellt, eftersom jag förr ofta drog upp det här med tips på bra bakgrundsmusik.
Danke! :gremwink:

P. S. Ja, man kan vara en hängiven SL och sitta med en laptop och byta låt efter vad som händer i spelet. Det skapar dock störande avbrott, och man kommer att börja lägga märke till varje låtbyte och uppmärksamheten faller på det. SL blir säkerligen frånvarande vid flertalet av dessa tillfällen etc.
Prontobello, jag har bara dålig erfarenhet av detta, allt eftersom åren lidit. Ett tyst rum tycker jag är det bästa faktiskt. Så, tänkt noga på effekterna innan du väljer dem, testa dem noga. Säger jag, i alla fall. Bara för att det verkar häftigt behöver det absolut inte vara det. Väldigt olika från person till person just hur ens sinnen reagerar också. Vissa tar till sig sådant direkt, medan andra störs otroligt... Bör man också tänka på. D. S.

Eksem

Champion
Det är väldigt svårt att spela med bakgrundsmusik, det håller jag med om. Det kräver övning, och man kommer att helt fucka upp saker på vägen. Jag är inte ens säker på att belöningen är värd arbetet. Men jag tycker att det är roligt, så jag gör det, och nu sen mp3-spelarna kom så är det faktiskt busenkelt att undvika stolpskott som ballader till stridsscener. Den stora lagringsmöjligheten på mp3-spelare innebär också att man slipper eventuella problem med låtar som märks på fel sätt eller upprepas för ofta.

Pom

Swashbuckler
Jag håller med om att fel musik kan förstöra, men det beror ju på att musik påverkar. Rätt musik kan därför förhöja upplevelsen, helst både för spelare och SL, men om så bara SL blir inspirerad är mycket vunnet (en inspirerad SL är en bra SL). Därför gäller det att ordna sammanhängande sjok av musik med enhetlig stämning. Spellistor går väl an, men jag föredrar att mixa ihop musik i ljudbehandlingsprogram. Då blir skarvarna mellan styckena inte så störande och man kan lätt ta bort korta avsnitt med fel vibbar som brukar finnas särskilt i film- och TV-seriemusik. De flesta av mina tematiska mixar är en halvtimme till en dryg timme långa. Med tiden har jag gradvis skaffat mig en rätt stor samling, strid för olika känslolägen och olika kulturer i kampanjvärldarna, spänning för olika områden, allmän bakgrund för olika sorters vildmark eller tätorter i olika kulturer, sorg/vemod för när det inte går så bra, teman för särskilt prominenta SLP. Det är en del av mitt världsbyggande och precis som Eksem finner jag det mycket roligt.

Däremot har jag inget emot att musiken är så i bakgrunden att folk inte medvetet tänker på den. I själva verket är det så musiken funkar bäst! Som bakgrund, inte som fokus.

Tips på bra musik? Svårt, men jag tror det är viktigt att ha en vision för varje kampanj. Vilket sound vill man ha?

Min nuvarande Xenakampanj utgår (förstås) från musiken i den TV-serien, men jag plockar in musik från alla möjliga håll, givet att den har etnovibbar, gärna mycket trummor, färgstarka melodier, fart och intensitet. Här finns mängder av gratis amatörmusik att botanisera bland. Där har jag hittat överraskande mycket som passar specifika kulturområden. Sedan är det rätt vanligt med mellanösternvibbar i mycket filmmusik sedan en del år, även i filmer som inte alls är antikenfantasy.

Min förra mörkt episka och högmagiska kampanj behövde istället långsammare symfonisk musik, ofta med välskolade körer eller klassiska vokalister (där man inte hör och/eller förstår vad de sjunger ;-) ). En kultur hade mycket kammarmusik och lite gothsaker och annan populärmusik, en annan satsade på mycket mässingsblåsinstrument och bombasmer, en tredje hade manskörer och mollsymfonier från nittonhundratalet. Lite filmmusik slank med här och där.

Exempel på kompositörer i den kampanjen:
Richard Strauss
Jean Sibelius
William Walton
Henry Purcell
Danny Elfman
Benjamin Britten
Bela Bartok
Arvo Pärt
Joseph LoDuca
Dmitri Shostakovich
Lisa Gerrard
Siouxie & the Banshees
Enya

solvebring

Superhero
Det är väldigt svårt att spela med bakgrundsmusik, det håller jag med om. Det kräver övning, och man kommer att helt fucka upp saker på vägen. Jag är inte ens säker på att belöningen är värd arbetet. Men jag tycker att det är roligt, så jag gör det,
Jo, det var ju därför jag gjorde det också, förr. Och det är väl egentligen det som tjänar nöjet - att slita hårt för att hitta passande låtar - det är faktiskt ganska utmanande. Hur väl det egentligen fungerar i praktiken, under spelsessionen, är något helt annat.

och nu sen mp3-spelarna kom så är det faktiskt busenkelt att undvika stolpskott som ballader till stridsscener. Den stora lagringsmöjligheten på mp3-spelare innebär också att man slipper eventuella problem med låtar som märks på fel sätt eller upprepas för ofta.
Som jag lagt till i mitt inlägg är det just den värre plågan. Låtbytande för att hela tiden försöka anpassa det till spelet. Det blir kort och gott fullt med störande låtbyten och en SL som hellre bör kalla sig för DJ.

solvebring

Superhero
Jag håller med om att fel musik kan förstöra, men det beror ju på att musik påverkar. Rätt musik kan därför förhöja upplevelsen, helst både för spelare och SL, men om så bara SL blir inspirerad är mycket vunnet (en inspirerad SL är en bra SL). Därför gäller det att ordna sammanhängande sjok av musik med enhetlig stämning. Spellistor går väl an, men jag föredrar att mixa ihop musik i ljudbehandlingsprogram. Då blir skarvarna mellan styckena inte så störande och man kan lätt ta bort korta avsnitt med fel vibbar som brukar finnas särskilt i film- och TV-seriemusik. De flesta av mina tematiska mixar är en halvtimme till en dryg timme långa. Med tiden har jag gradvis skaffat mig en rätt stor samling, strid för olika känslolägen och olika kulturer i kampanjvärldarna, spänning för olika områden, allmän bakgrund för olika sorters vildmark eller tätorter i olika kulturer, sorg/vemod för när det inte går så bra, teman för särskilt prominenta SLP. Det är en del av mitt världsbyggande och precis som Eksem finner jag det mycket roligt.
Först och främst låter jag mig erkänna mig imponerad av ditt hårda arbete inför detta, och det låter som du är skicklig på den här punkten. Dock vill jag tillägga att det finns fler sätt att inspirera sig som spelledare, så man lider ju ingen nöd utan musik. Inte gör jag det i alla fall.

Däremot har jag inget emot att musiken är så i bakgrunden att folk inte medvetet tänker på den. I själva verket är det så musiken funkar bäst! Som bakgrund, inte som fokus.
Kan du och dina spelare då fullt ärligt säga att det inspirerar och ger er positiv uppsving etc?
Det är just det, varken jag eller mina spelare kan påstå detta när vi diskuterat det och musiken blir bara ett extra arbete som - vad vi kan säga - ändå inte spelar oss någon roll.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Det är skit med bakgrundsmusik! (Enligt mig alltså).
Bah!

solvebring said:
För det första så får man leta ihjäl sig för att finna låtar man tror skall passa. Sedan, när 5-6 timmar av kvällen gått, och man kanske har halva äventyret kvar att lira har man redan hört det mesta av den valvalda låtlistan. Tröttsamt!
Själv har jag inget emot att spendera ett par dagar med att fixa en bra spellista. Däremot kan man ju inte göra en så begränsad som du verkar ha - man väljer bakgrundsmusik, inte vanlig musik. Man väljer musik som diskret påverkar stämningen, inte som man sitter och trallar med. Spelarna ska helst inte ens tänka på bakgrundsmusiken, än mindre lägga märke till när varje låt börjar/slutar/loopas. Du har använt för dålig musik, helt enkelt.

solvebring said:
Som om inte det vore nog, man upptäcker också att låtarna inte alls passar till de olika momenten, det liksom ligger i bakgrunden och stör istället. Säg att man lirar fantasy, det utbryter en strid - men - simsalabim, så spelar datorn en ballad av Blackmores Night i bakgrunden, vilket terrar stridskänslan totalt.
Då har du använt ett för dåligt program för att styra musiken. Du fattar väl själv att man inte bara kan låta en spellista gå, men måste tajma och välja musik manuellt. Säg, genom att använda Tempest (vars nästa version börjar närma sig klar). "OK, nu är vi på plats Y och träffar person X, då kör vi låt Z", liksom. med Tempest (eller, har jag hört, ett snyggt AppleScriptat Itunes) kan man med enkla knapptryck på ett tangentbord som diskret vilar bredvid SL beställa musik som passar.

solvebring said:
Som... Om... Inte... Det... Vore... Nog... Så faller det sig så att när många timmar av spelkvällen lidit så märker man att man glömt bort musiken totalt, man har inte ens märkt av den undermedvetet (vad man spontant kan säga), för ingen kan säga om det påverkade spelkänslan eller ej. Så har man slösat bort en massa tid på att rigga "bra bakgrundsmusik" som de senare timmarna ändå ignorerats.
Bra bakgrundsmusik märks inte, utan påverkar spelarna subtilt. Det är därför det är så noga med vilken musik man har vid vilket tillfälle, och det är därför man väljer den så noga. Om alla spelare ignorerar bakgrundsmusiken så har man lyckats; då påverkar musiken subliminalt istället. Fast den effekten är viktigare, och mer påtaglig, i skräckgenren.

solvebring said:
... Och, och, och... Bakgrundsmusiken kan istället för att uppsvinga spelkänslan bromsa den gravt. Säg tillexempel att rollspelpersonerna (spelar ingen roll vilket typ av rollspel) ger sig in på en bar, en pub, en krog eller dylikt och SL beskriver musik och ljudet där inne. Direkt, då spelarna visualiserar detta börjar de bli medvetna om ljud, och musiken som spelas i bakgrunden i rummet blir första prio för sinnet, och om musiken då inte alls stämmer med det ljud man föreställt sig i spelet bromsas spelkänslan och ingame-medvetenheten, och det är ju inte bra.
Sluta använd dålig bakgrundsmusik då. SLuta försöka simulera ljud som finns kring rollpersonerna, använd den för att skapa stämning istället. Använd musiken som ett komplement för att skapa en känsla som är den rollpersonerna borde ha. Musik är ett subtilt verktyg. Du har slagit i spik med en skalpell.

solvebring said:
P. S. Ja, man kan vara en hängiven SL och sitta med en laptop och byta låt efter vad som händer i spelet. Det skapar dock störande avbrott, och man kommer att börja lägga märke till varje låtbyte och uppmärksamheten faller på det. SL blir säkerligen frånvarande vid flertalet av dessa tillfällen etc.
Hur mycket uppmärksamhet krävs det för att trycka F11 och sedan 5? På ett tangentbord som är till större delen dolt för spelarna? Inte mycket. På dig låter det som att du försökt sitta och använda typ Winamp, och då är det väl klart det blir keck. Winamp är ju ett keckprogram, och framförallt är det inte alls bra på just sånt här.

Pom

Swashbuckler
solvebring said:
Kan du och dina spelare då fullt ärligt säga att det inspirerar och ger er positiv uppsving etc?
Det är just det, varken jag eller mina spelare kan påstå detta när vi diskuterat det och musiken blir bara ett extra arbete som - vad vi kan säga - ändå inte spelar oss någon roll.
För egen del förhöjer musik upplevelsen mycket, både när jag spelleder och när jag spelar. Mina spelare bör nog tala för sig själva. Jag vet åtminstone ibland att tematisk musik för en viss typ av återkommande hotfull händelse har upplevts som en hotfull stämningshöjare. Jag vet också att en del kampanjers "signaturmelodier" har upplevts positivt.

Men din slutsats är mycket viktig och jag håller helt med i princip: extraarbete skall bara utföras om man tjänar något på det och jag vet att man kan ha utmärkta rollspelsupplevelser utan musik.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tycker att bakgrundsmusik är skoj. "Förhöjer spelupplevelsen" låter så högtravande. När vi lirade Mutant i söndags så började vi med en arkebuseringsscen. Jag tryckte på marschmusik från andra världskriget med ett leende. Det var helfestligt. Den musiken dök upp varje gång rollpersonerna mötte generaler och oberstar.

Det hade smugit sig med en glad låt i noir-spellistan, vilket var jätteskoj. Rollpersonerna höll på med ett hårdkokt förhör av en brottsling, när glada pianotoner plötsligt strömmade ur högtalaren. Vi började skratta allihop; det var jättelyckat.

Big Marco

Läskig
Jag kan numera knappt spela rollspel utan musik till.

När jag spelleder så försöker jag också styra äventyren efter musiken - då det oftast är improvisation/samberättande som gäller - så har jag också märkt att jag har blivit duktig på att föra in musikens effekter i spel. Skulle det plötsligt bli överraskande toner eller något mycket hemskt så sker också något i scenen. Oftare än inte så lyckas det klockrent och mycket effektfullt.

Eksem

Champion
"Det blir kort och gott fullt med störande låtbyten och en SL som hellre bör kalla sig för DJ."

Bara om man är dålig på det :gremsmile:

solvebring

Superhero
man väljer bakgrundsmusik, inte vanlig musik. Man väljer musik som diskret påverkar stämningen, inte som man sitter och trallar med
Jag är helt införstådd med begreppet ja. Dock finns det väl en hel del "vanlig" musik som fungerar "bra" som bakgrundsmusik beroende på vad det är för sorts låt?

Spelarna ska helst inte ens tänka på bakgrundsmusiken, än mindre lägga märke till när varje låt börjar/slutar/loopas. Du har använt för dålig musik, helt enkelt.
Jag förstår inte det där med att inte lägga märkte till musiken alls och att senare kunna säga att det gjorde skillnad...
Vad det kommer till att jag personligen är kass på att sköta det kan jag inte säga. Mycket möjligt att jag är det.

Då har du använt ett för dåligt program för att styra musiken. Du fattar väl själv att man inte bara kan låta en spellista gå
Nej, det fattar jag inte alls, faktiskt. Trodde inte att det skulle behöva krånglas om musiken var välanpassad som bakgrundsmusik...

Då har du använt ett för dåligt program för att styra musiken. Du fattar väl själv att man inte bara kan låta en spellista gå, men måste tajma och välja musik manuellt. Säg, genom att använda Tempest (vars nästa version börjar närma sig klar). "OK, nu är vi på plats Y och träffar person X, då kör vi låt Z", liksom. med Tempest (eller, har jag hört, ett snyggt AppleScriptat Itunes) kan man med enkla knapptryck på ett tangentbord som diskret vilar bredvid SL beställa musik som passar.
Är det inte just det där som gör det så förbaskat omständigt och lägger mer fokus på musik än faktisk koncentration på spelet?... Vilket det gör enligt min uppfattning, men missförstå mig inte, jag frågar artigt om din åsikt just för detta.

Bra bakgrundsmusik märks inte, utan påverkar spelarna subtilt. Det är därför det är så noga med vilken musik man har vid vilket tillfälle, och det är därför man väljer den så noga. Om alla spelare ignorerar bakgrundsmusiken så har man lyckats; då påverkar musiken subliminalt istället. Fast den effekten är viktigare, och mer påtaglig, i skräckgenren.
Det är just det. Ignorera musiken helt, känn inte dess inverkan överhuvudtaget... Hur vet man då att den fungerar och uppsvingar. Ja, skräckgenren är en helt annan sak. Det som gör skräckfilmen är musiken enligt mig. Ta bort eller lägg på någon lustig musik och filmen blir med ens kass. Men fortfarande, jag är medveten om att den finns där, och jag är medveten om dess effekt på mig och kan därför säga att den påverkar min upplevelse. Att helt tappa fokus på musiken, eller att vara undermedvetet medveten om den är skillnad tycker jag. Dock är det mer eller mindre olika tolkningar eller ordbajserier, men jag vill förklara för dig vad jag menar, krank, så att du förstår vad det var jag ville säga.

Sluta använd dålig bakgrundsmusik då. SLuta försöka simulera ljud som finns kring rollpersonerna, använd den för att skapa stämning istället. Använd musiken som ett komplement för att skapa en känsla som är den rollpersonerna borde ha. Musik är ett subtilt verktyg. Du har slagit i spik med en skalpell.
Du menar alltså: Sluta leverera ljud genom beskrivning - överhuvudtaget - och lär dig konsten att konstruera dessa ljud så att du kan spela upp dem istället?
... Det är inte en liten utmaning, och jag vill de den SL som fixar att lägga upp det spelmötet... Om det nu var så du menade?

Hur mycket uppmärksamhet krävs det för att trycka F11 och sedan 5? På ett tangentbord som är till större delen dolt för spelarna? Inte mycket. På dig låter det som att du försökt sitta och använda typ Winamp, och då är det väl klart det blir keck. Winamp är ju ett keckprogram, och framförallt är det inte alls bra på just sånt här.
Hahahahaha! :gremlaugh: Ja, just Winamp. Men som jag erkänner ovan, jag är mycket möjligt urkass på detta. Men som jag också sade, så har jag alltid trott att program och skötsel inte skall behöva spela någon vidare roll så länge som musiken är välanpassad som bakgrundsmusik att kunna leverera en hel spelsession, vilket jag personligen aldrig lyckats med eller upplevt - varför jag kommit att rata bakgrundsmusik.

... Dock skall du ha en eloge för det arbete det låter som du lägger ned. Det verkar helt klart som du, tillskillnad från en annan, har lärt dig denna konstart och därför kan få ut något vettigt av det. Du har ingen cool mix eller så att länka till. Vore skoj, och inte minst intressant att få höra lite?

solvebring

Superhero
Men din slutsats är mycket viktig och jag håller helt med i princip: extraarbete skall bara utföras om man tjänar något på det och jag vet att man kan ha utmärkta rollspelsupplevelser utan musik.
Det verkar som du förstod mig mening precis.
Jag förstår också din mening, men jag har aldrig fått uppleva den själv, vilket är varför jag ser det som en väldigt svår sak, och därför var tvungen att andas ut min teori om varför det så ofta inte fungerar eller är värt det; vilket är varför det är rena skräpet att eftersträva enligt mig.

solvebring

Superhero
Jag kan numera knappt spela rollspel utan musik till.

När jag spelleder så försöker jag också styra äventyren efter musiken - då det oftast är improvisation/samberättande som gäller - så har jag också märkt att jag har blivit duktig på att föra in musikens effekter i spel. Skulle det plötsligt bli överraskande toner eller något mycket hemskt så sker också något i scenen. Oftare än inte så lyckas det klockrent och mycket effektfullt.
Marco, du imponerar på mig och gör mig retfullt nyfiken. Ja, det är det bästa argumentet mot vartenda ord jag hittills sagt i den här tråden. Snälla, berätta mer om hur du gör det, styr det, binder det etc.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Jag är helt införstådd med begreppet ja. Dock finns det väl en hel del "vanlig" musik som fungerar "bra" som bakgrundsmusik beroende på vad det är för sorts låt?
Inte mycket. Den mesta "vanliga" musiken har nämligen begriplig sång, och det är nåt jag undviker in i det sista. Det gör nämligen att spelarna anstränger sig för att höra vad som sjungs, och ökar risken för igenkänning när låten loopas. Jag vill helst ha låtar som är ganska jämna, och det är det ytterst få vanliga låtar som är.

solvebring said:
Jag förstår inte det där med att inte lägga märkte till musiken alls och att senare kunna säga att det gjorde skillnad...
Spelarna kanske inte själva tycker att det gjorde skillnad, men som SL kan man fortfarande observera effekten.

solvebring said:
Nej, det fattar jag inte alls, faktiskt. Trodde inte att det skulle behöva krånglas om musiken var välanpassad som bakgrundsmusik...
Om vi nu ska jämföra med film... Jag ogillar vanligtvis den jämförelsen eftersom jag inte tycker att rollspel är film (eller teater, eller litteratur) utan just rollspel, men här funkar jämförelsen hyfsat;

Det är skillnad på bakgrundsmusik och bakgrundsmusik. Varje låt bär med sig en särskilld känsla eller stämning, som påverkar spelarnas känsla för spelvärlden subliminalt. I en film är soundtracket planerat in i minsta detalj. Det är ingen filmskapare som tror att det bara är att slänga in en schysst spellista i bakgrunden...

solvebring said:
Är det inte just det där som gör det så förbaskat omständigt och lägger mer fokus på musik än faktisk koncentration på spelet?...
Omständigt? Nä. Jag noterar "OK, nu ska det vara uppbyggande-spännande, alltså spellista F1 och låt 5, då trycker jag F1 och 5 på tangentbordet". Klick, klick. Klart. Det tar nästan ingen uppmärksamhet alls.

solvebring said:
Det är just det. Ignorera musiken helt, känn inte dess inverkan överhuvudtaget... Hur vet man då att den fungerar och uppsvingar.
Spelledaren är inte en spelare. Det är spelarna som ska ignorera musiken. Det spelar ingen roll huruvida spelarna vet att de påverkats, så länge SL faktiskt kan se att de påverkats. SL bör ju vara medveten om sin musik hela tiden, på samma sätt som SL är medveten om sina handouts, sina miljöbeskrivningar och relationerna mellan sina SLP:er...

solvebring said:
Ja, skräckgenren är en helt annan sak. Det som gör skräckfilmen är musiken enligt mig. Ta bort eller lägg på någon lustig musik och filmen blir med ens kass. Men fortfarande, jag är medveten om att den finns där, och jag är medveten om dess effekt på mig och kan därför säga att den påverkar min upplevelse. Att helt tappa fokus på musiken, eller att vara undermedvetet medveten om den är skillnad tycker jag. Dock är det mer eller mindre olika tolkningar eller ordbajserier, men jag vill förklara för dig vad jag menar, krank, så att du förstår vad det var jag ville säga.
Jag tycker ganska illa om nästan alla skräckfilm, för att den är för osubtil. Blod och splatt, och "bu" är liksom inte skräck i mina ögon. SKräck ska vara obehaglig. De få gånger jag upplevt detta i film så har soundtracket varit såpass subtilt att jag inte alls tänkt på det förrän möjligen i efterhand.

solvebring said:
Du menar alltså: Sluta leverera ljud genom beskrivning - överhuvudtaget - och lär dig konsten att konstruera dessa ljud så att du kan spela upp dem istället?
Nejnej, tvärtom: Sluta försöka använda ljud som finns i berättelsen. När grabbarna går in på en taverna, skit i den musik som faktiskt spelas, låt bli folkvimmelljudspåret. De är irrelevanta. Hitta ett musikspår som ger ungefär den känsla du är ute efter att spelarna får istället, och spela den på såpass låg volym att den inte drar uppmärksamheten till sig.

solvebring said:
Men som jag också sade, så har jag alltid trott att program och skötsel inte skall behöva spela någon vidare roll så länge som musiken är välanpassad som bakgrundsmusik att kunna leverera en hel spelsession, vilket jag personligen aldrig lyckats med eller upplevt - varför jag kommit att rata bakgrundsmusik.
Program och skötsel är A och O, anser jag. Jag använder aldrig bakgrundsmusik om jag inte har tillgång till ett vettigt program och möjlighet att sköta det diskret.

solvebring said:
Du har ingen cool mix eller så att länka till. Vore skoj, och inte minst intressant att få höra lite?
Jag gör sällan mixar. Mest använder jag mig i skräckrollspel helt enkelt av delar av soundtracksen till t.ex Silent Hill-spelen, de är ljuvliga och ofta uniformt diskreta och tillverkade för att verka subliminalt. För action skulle jag nog plocka fram Chaos Legion-soundtracket.

Överlag är soundtracks till spel bättre än de till filmer. I film är ofta bakgrundsmusiken gjorde för att öka och minska i intensitet inom samma stycke - i datorspel är de tillverkade för att kunna loopas om och om och om igen utan att spelaren tröttnar.

Sodivra

Champion
krank said:
Omständigt? Nä. Jag noterar "OK, nu ska det vara uppbyggande-spännande, alltså spellista F1 och låt 5, då trycker jag F1 och 5 på tangentbordet". Klick, klick. Klart. Det tar nästan ingen uppmärksamhet alls.
Och då har du också tangentbordet vid spelbordet, så att du inte behöver vända dig till datorn/fälla upp en bärbar på spelbordet, eller hur?