Anders är kanske lite partisk eftersom det är hans spel.
Tyvärr är jag också partisk eftersom det är mitt nuvarande favoritspel, men jag kan ju lägga ut texten lite.
Fördelar (+) och nackdelar (-) med Gondica:
+Systemet för att skapa karaktärer är föredömligt flexibelt. Det finns riktlinjer för yrken etc., men man behöver på intet vis följa dem slaviskt. Det går alltså att skapa nästan vad som helst, men om man är ovan vid världen får man veta vad som är rimligast.
-Det finns tyvärr en grej med färdighetssystemet som gör att det framförallt första gången tar för lång tid att skapa karaktärer. Det finns en mycket bra tabell som gör detta mycket lättare med i boken, men med en liten modd av reglerna hade detta kunnat göras lite enklare så man inte behövde tabellen så mycket.
+Gondicas grundsystem - det sätt att slå tärningar etc som man använder för att avgöra hur saker går - består av att man slår ett antal vanliga sexsidiga tärninar och slår så högt som möjligt. Det finns inga andra sätt att avgöra grejer, även om man kan avläsa slaget på fyra olika sätt - Svårighet, Tävling, Kunskap och Kvalitet - beroende på vad som man gör. Detta gör det extra lätt att lära sig systemet. En spelare förstår det på ca 1 minut, och SL - som behöver vara lite mer insatt - har lärt sig mönstret efter ett par spelmöten och behöver aldrig titta i boken egentligen. Detta är en av de saker som gör spelet så lättspelat. Man får detaljerade resultat utan krångliga regler!
- En del tycker inte om att slå mer än en tärning. Det tar faktiskt sin tid att räkna ihop resultatet av fem T6...
+Gondicas stridssystemt är utformat för att ge samma stämning som i de böcker, filmer etc. som inspirerat det - action-fyllda värjdueller som med Errol Flynn! Detta sker framförallt genom det ultrasuveräna initiativ- och handlingssystemet, som avgör hur mycket man kan göra och när. Snabbt att lära sig, lätt att implementera. Man råkar aldrig ut för att inte få göra det man vill eftersom man använt sin "handling" etc. Jag har kopierat det och använt det till flera olika spel!
- Skadesystemet löper tyvärr på en något annorlunda skala
än det annars väldigt generella regelsystemet, och antingen dör folk alldeles för snabbt, eller så kör man med den heroiska variant som finns med, och då kan man stå upp med fyra muskötkulor i kroppen. För det mesta funkar det bra, men...
+Gondicas värld är väldigt annorlunda från standard-fantasy-världar. Här finns inga alver som bara är spetsörade miljöpartister som är bra på pilbåge (personligt hatobjekt!) inga struthattade Gandalf-kloner till trollkarlar vars främsta roll är att agera luftartilleri och inga raser av onda-av-naturen monster vars enda uppgift är att bli brutalt slaktade av spelare med gott samvete.
Förebilden för krigartyper är Zorro, Kapten Blod och de tre musketörerna, inte Ivanhoe, Aragorn och Conan barbaren. Förebilden för trollkarlar/vetenskapsmän (både ond och god magi i Gondica liknar mer weird science än traditionell magi) är inte Gandalf, Raistlin och Belgarath, utan Leonarod Da Vinci, kloka gummor, Paracelsus och Kapten Nemo.
- Om man är en sucker för traditionell fantasys klichéer/arketyper kan man bli besviken på Gondica. Jag föreslår att pröva - innan man upplevt vad det är att avlossa sina coola flintlåspistoler (tänk Cutthroat Island - ös!) skall man inte förutsätta att 1600-talets vapenteknik "förstör fantasykänslan" eller något sådant mystiskt. Och minotauriska legosoldater med stora hillebarder klår dvärgar med dubbelyxor varje dag!
+Du behöver bara regelboken, som är fullständigt späckad med information. Vill du ha mer, finns det mycket material alldeles jättegratis på Rävspels hemsida,
www.rollspel.com, och mer kommer ständit och regelbundet!
-Ibland är regelboken tyvärr så späckad att den är svårläst - och handen på hjärtat, det finns inget skönare än doften av trycksvärta från ett rollspelsupplement i pappersform! Det skalla dock ordna sig - distributörsfrågan hänger fortfarande i luften, och den dag småblixtarna kommer på dagis får pappa Blixt tid igen... och då jeflar!
Nightowl, som gärna besvarar detaljfrågor, vill veta vad du annars spelar för rollspel, osv. Om du inte vill snacka om det här får du gärna skriva privatbrev!!!
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!