Nekromanti Bra eller dålig affär?

Foggmock

Myrmidon
Var nere i Skåne nu över helgen, och hade svarat på en annons på Sveroks forum om ett gäng begagnade rollspel. Hamnade så småningom i snubbens lägenhet och såg över vad han ville sälja. Allt var i gott skick, lite kantstötta sådär men inga hundöron eller så, och fint inplastat.

I mitt rum står nu alltså en kasse rollspel, och det är inte en Krillesk kasse utan en fysisk i papper från IKEA. I den ligger:

Kult, Andra utgåvan, omslaget ytterst lite slitet, inlagan mint.

World of Synnibarr, Second edition från 1993 (femte revideringen eller nått stod det i efterskrifterna). Framsidan sliten och med en vikning i ena hörnet. Inlagan i bruksskick.

Fading Suns från 1995, antar att det är en förstautgåva och att den inte är inne på någon revidering eller så. Ytterst lite slitet omslag, inlagan mint.

Street Fighter the storytelling Game, regelbok, spelledarskärm, Players guide och ett äventyr, "Secrets of Shadoloo", allt i mint eller near mint.

Talislanta, Third edition, i bättre skick än min Västmarksbok som är ett och ett halvt år gammal. Lite kantstötta hörn

Lost souls, Second edition, mint förutom märken efter en prislapp på omslaget.

Shadowrun Second edition, mint förutom ytterst lite slitna kanter på omslaget.

Nu konsulterar jag alltså forumets experter, vad är allt det här värt? Jag köpte ungefär allt utan att bry mig om ifall det kommer att användas eller inte, utan enbart för kuriosavärdet. Särskilt då World of Synnibarr. Ögnade det på tåget... gode gud.

Nå, jag gav iallafall följande summa för det: <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] 350:- </font></td></tr></table>

Duddmannen

Hero
Få se...

Med priset utslaget per pryl du fick skulle jag säga att det var en hyfsat BRA affär. Några av grejorna (Fading Suns och Talislanta) har jag sett gå på auktion för typ 20 spänn styck. Det tyckte jag var rena rånet! Ditt pris känns därmed helt OK.

Själv skulle jag nog lugnt ha gjort samma deal som du om jag haft stålarna på mig. Man kan aldrig ha för många rollspel! :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bra!

Med tanke på hur mycket du fick för det som du betalade så måste jag nog klassa det hela som en hyfsad affär. Jag har betalt bra mycket mer för rollspelsprylar som jag antagligen aldrig kommer att använda. Dessutom verkar det vara lite mer sällsynta rollspel. Skulle du ändå vara missnöjd så är chansen rätt god att du kan sälja allting för bra mycket mer än vad du själv gav. Enbart Kult kostar säkert lika mycket om du skulle köpa det på säg Tradera.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Grattis!

Ett inte särskilt rakt svar: jag hade inte sålt de spelen för det priset, men om någon sålde TILL mig skulle jag inte tacka nej :)

Säljer du den där Kult-boken?

Zap

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ha-ha-ha! Jävla skrytinlägg ...

Hörru Foggmock-danne, erkänn att du gjorde det där inlägget bara för att skryta med vilken bra affär du gjort. :gremelak:

Enbart World of Synnibar är värt 350 spänn (inte för att spelet är så bra utan för att det är så … så obra).

Sluta skryta nu och ge mig i stället WoS i förskottsfödelsedagspresent så kan vi spela det på nästa DanCon.

Foggmock

Myrmidon
Re: Ha-ha-ha! Jävla skrytinlägg ...

Tja, jag insåg mer eller mindre att det antagligen var en tämligen god affär, men jag var mest nyfiken på vad som betingar en tjugolapp på Traditions junkauktioner och vad som är värt en femhundring om man slänger ut det på Tradera.

Jag trodde till exempel att Talislanta skulle vara värt mer, men sen såg jag vilket företag som gjort det...

Foggmock - känner sig smutsig efter att ha köpt saker både från WW och WotC på samma gång

Johan K

Gammal & dryg
Urf !!

Det där är vad man kan kalla ett bra kap !
Så det är ju bara att grattulera till det hela !!

/ Johan K, något avundsjuk på detta !

alovesupreme

Veteran
Don't check me wit' nuh lightweight stuff!

Jag är ganska intresserad av att få en beskrivning på Street Fighter. Har hört ganska mycket gott om spelet och det ska dessutom vara OERHÖRT svårhittat.

I get up in the morning slaving for bread sir,
so that every mouth can be fed,
Poor me, Israelites.

Mi wife an' ma kids they pack up an'a leave me,
"darling" she said "I was yours to recieve",
Poor me, Israelites.

Cho! shirt dem a tear-up, trousers a go,
I don' wan' to end up like Bonny and Clyde,
Poor me, Israelites.

After a storm there mus' be a calming,
you catch me in your palm, you sound your alarm,
Poor me, Israelites.

Foggmock

Myrmidon
Re: Don't check me wit' nuh lightweight stuff!

Eh, tja, det är baserat runt WW's Storytellersystem (som i likhet med d20 funkar apbra om man vill ha överdrivna karaktärer som gör balla saker) och är tryckt riktigt glassigt i fyrfärg(?).

Det finns ett gäng med klasser - kallade koncept - nämligen:
Dilettant
Drifter
Underhållare
Ex-fånge
Undersökare
Unge
Utböling
Gängmedlem
Soldat
Arbetare

och till detta väljer man en kampkonst (tyvärr verkar inte Vegas Spanska Ninjutsu finnas med) och sätter ut sina duttar. Då har man ett "team" som består av rollpersonerna. Varje team är en del av ett "stall" av Street Fighters, och de flesta verkar ha som mål att besegra M. Bisons organisation Shadoloo.

Sen ägnas ett helt kapitel åt de sexton mest kända Street Fightersarna, "World Warriors" och vi får se deras stats och läsa lite om hur de blev Street Fighters och så. Jag kände iallafall igen de flesta från det jag spelat av alla de olika spelen.

Sen kommer kapitlet om Specialmanövrar. Verkar lite krångligt, man ska köpa duttar i det här och det här för att få tillgång till den här och så får man någon 2+ eller 4+ bonus på att till exempel soaka skada eller kasta folk.

Efter det har vi kapitlet som förklarar allt. Strid alltså. Man kladdar ner sina manövrar på Combat cards, och i strid så daskar man fram ett kort per runda, och man ska visst ha mellan nio och femton kort i sin kortlek. De flesta av dem ska vara grundmanövrar och resten specialmanövrar.

På detta läggs till sist ett halvdant äventyr.

Nu mer än innan tror jag att detta kommer bli ett spel jag ställer i hyllan och skryter med. Inte spela. Visst, en välgjord ganska solid produkt, men oj, vad den inte är min stil. :gremsmile: