Nekromanti "Bra för nybörjare"

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
MrG said:
Jag upplever det snarare som att det inte skrivs några (eller väldigt få) rollspel som är nybörjarvänliga, utan förustätter att man har ett intresse nog att kunna förstå grundkonceptet.
Det blir nog synnerligen svårt att skriva något nybörjarvänligt om man med "nybörjare" inte bara syftar på folk som saknar vana utan också intresse. Då går det från pedagogik till proselytism.

Wilmer

Hero
Vincent Baker har just nu den diskussionen på sin blogg (om hur man lockar till sig ointresserade spelare). Hans erfarenhet var att ordet rollspel i sig och mediet "bok" förvirrar och avskräcker folk.

http://www.lumpley.com/

2012-03-15 : Monster Mania Con
2012-03-19 : If it isn't an RPG, is it still an RPG?
2012-03-21 : Monster Mania Con: barriers to interest

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag kan säga att det helt klart INTE räckte med den texten då jag fick Drakar och Demoner 3.0 av mina föräldrar 1988 (och var 10 år gammal). Det blev liggande i två års tid innan en kusin spelledde för mig och först då klickade.

Texten gav mig en förståelse ungefär vad man gjorde, men förklarade inte hur man nådde fram till vad man gjorde. Däremot hjälpte spelexemplet som fanns med för att intressera mig för det hela och vilja uppleva. Så, ja... Det underlättar att ha en text men det krävs att viss möda läggs ned i pedagogiken i den - annars kan man gott strunta i den.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nej, givetvis måste det inte finnas. Ett skäl till varför det funnits många är ju, vill jag inbilla mig, att det är en ekonomisk fråga. Liksom, vill du tjäna pengar på rollspel vill du ju maximera vilka som kan ta åt sig av det. Du vill inte stänga ute en möjlig grupp av köpare. Du som inte ger ut spel med ekonomiska intresse kan ju göra exakt vad du vill. Vill du inte ha det, strunta idet. Jag skriver Leviathan inte som ett nybörjarrollspel, utan snarare som ett spel man plockar upp efter att testat på några andra spel innan. Visst, jag försöker att förklara och instruera hur reglerna fungerar - men att skriva "Vad är ett rollspel?"-kapitel känns inte sådär troligt att jag gör. Snarare tänker jag "Är du intresserad av det här, ja då vet du troligen vad rollspel är".

w176

Förlorad dotter
Det kanske inte är en grund för kritik, om det inte varit så att allt för stor andelen av rollspelen inte är nybörjarvänliga. Att det finns en ganska stort obalans och problem med detta överhuvudtaget.

Men oasett om man tyker det är kritikberättigat eller ej är det väl väldigt viktig information att ha med i en recension av spelet?

För att jämföra med lajvmediet (det är väl mitt trademark på forumet) så kritierars lajv som valt att inte rikta sig till nybörjare och inte är nybörjarvänliga sällan för det valet, för inom lajv råder en mer hälsosam balans mellan spel som är nybörjarvänliga och spel som inte är det.

MrG

Swashbuckler
w176 said:
För att jämföra med lajvmediet (det är väl mitt trademark på forumet) så kritierars lajv som valt att inte rikta sig till nybörjare och inte är nybörjarvänliga sällan för det valet, för inom lajv råder en mer hälsosam balans mellan spel som är nybörjarvänliga och spel som inte är det.
Smart svar, som jag skulle översätta till, är det inte nybörjarvänligt så är det risk att det är pretto :gremwink: Så frågan är vilket som du helst inte är...

-Gunnar (gammal lajvare)

w176

Förlorad dotter
MrG said:
w176 said:
Smart svar, som jag skulle översätta till, är det inte nybörjarvänligt så är det risk att det är pretto :gremwink: Så frågan är vilket som du helst inte är...

-Gunnar (gammal lajvare)
Nu går vi lite OT men jag upplever att det där är liksom,,, ett par fem år utdaterat när allt som inte var nybörjarvänligt var pretto. Den tonfallen hörs sällan längre tycker jag. Ta Krigshjärta till exempel, som inte direkt nitchat sig för att vara nybörjarvänligt, menkallas knappast pretto.

Nog finns det lajv som kallas pretto längre, men bredden på lajv som inte är nybörjarvänliga har breddats och icke nybörjarvänlig är sällan lika med pretto längre i diskussioner.

Zimith_UBBT

Warrior
Kan det inte handla lite om att att man som rollspelsförfattare helt enkelt vill undvika att begränsa sin målgrupp mer än nödvändigt? Med tanke på att den sannolikt är rätt begränsad från början :gremsmirk: