Nekromanti Bra fantasy rollspel

Unfair

Hero
Hej
Jag söker ett bra och väl fungerande rollspel i fantasy miljö och runt medeltid att köra några kampanjer med. Andledningen för att jag frågar är inte det att det inte finns några bra sådanna (för det finns det gott om) utan problemet är att när man vill ha alla tillägg till spelet så kostar det ca 4000+ kr. Och allt vill man ju ha,,, även om det kan bli dyrt. Extra moduler är ju underbara, men problemet är att man vill ju ha ALLA (jag ialla fall).

Har ni då några tipps på bra spel som passar in under ca 4000+ kr, själv vet jag en del så det jag är mest ute efter är att få reda på VARFÖR ni stödjer just ett/flera specielt/speciela.

Nu vill jag inte bara höra Eon eller D&D m.m. för det är ju precis dem som blir svindyra (för att vara rollspel alltså), jag vill heller inte höra några små saker som 200kr för allt till det spelet.

OM det enda bra ni kan tänka på är utanför ramarna så säg att jag är en snål idiot då.

DesertRain

Hero
Saga kanske skulle vara någonting för dig? Själv har jag aldrig spelat det men det är billigt och utspelar sig i en värld inspirerad av 1100-talet om jag inte minns fel.
Annars är ju Eon lämpligt men det ville du inte ha.

Johan K

Gammal & dryg
Har du spanat in Saga ??
Där har du en medeltida low-fantasy som är redigt bra. Anledningen att jag gillar Saga är att det inte är så mycket av highfantasy-fluffet som det finns i t. ex D&D..
Sedan så har vi ju alltid DoDT som jag åxå gillar skarpt! likt Saga så är det nervridet med highfantasyn, skillnaden mellan DoDT & Saga är att just DoDT känns mer "sago-inspirerat" medans Saga är mer på riktigt, så att säga..

/ Johan K, som nu är klar inför helgens hajk.

PimPim

Veteran
Själv är jag rätt svag för Ars Magica, sen har vi Warhammer Fantasy Rollplaying i sin relativt nya utgåva signerad Fantsy Flight Games.
Earth Dawn är ett trevlig rollspel, med en rätt skön värld.

Ögat

Hero
Några förslag

Eftersom du skriver att problemet är att du vill ha alla tillägg, men inte vill betala en massa pengar är de tre logiska lösningarna att
a) köpa ett begagnat spel, till exempel på en konventsauktion
b) köpa ett nytt/okänt spel (till exempel Grimm) eftersom det inte finns några moduler eller extraböcker utgivna till det.
c) rösta på piratpartiet

o

Botulf

Hero
De spel som jag ser som mest uppenbara har redan nämnts: Saga och DoD Trudvang(vill här även flika in DoD6 Expert). Dessa stödjer jag dels för att jag gillar konceptet, kampanjvärlden och reglerna till båda, samt att jag stödjer hellre svenska spel på marknaden.

Det finns ju en hel del fantasyspel som kan vara allt från helt generiska till nichade inom någon liten twistad subgenre, så det beror ju lite på vad du letar efter ur det perspektivet.
Här är några som jag kommer att tänka på:

Stormbringer. Ett BRP spel från Chaosium som är starkt besläktat med Drakar och Demoner (DoD föddes i arla urtid samma system) och är ganska dark fantasy och som jag fattat det baserat på Elric böckernas värld. Tror inte det finns särskillt mycket tilläg. Finns dock en d20 version.

Drakar och Demoner 91 ligger mig varmt om hjärtat och anser detta vara ett skitbra spel(trotts massa fel och brister) som är generiskt nog att göra vad som helst med. Egentligen behövs inte mer än bara grundlådan.

Conan 2ed (d20) är helt enkelt äventyrande i Hyborien och som jag anser vara bland de bästa inkarnation av d20 men det är mest kampanjvärlden och fluffet som är helt underbart (80-tals nostalgiker som man är).

Du nämnde att D&D inte behövde nämnas. Men jag vill ändå säga D&D classic eller det som kallas BECMI-serien som börjar med röda basci lådan och fortsätter uppåt. Det enda man någonsin behöver till det är grundspelet som är samlat i fyra boxar: Basic, Expert, Companion och Master (immortal är egentligen ganska överflödig). Alla finns dock samlade i D&D Rules Cyclopeida men BECMI-boxarna är lättare att få tag på. Alla regler man egentligen behöver för fantasyspelande finns samlade i grundreglerna och har ett bra och väl avvägt system som är mycket generellt. Fältslag, tornerspel, brottningsmatcher, dungeon-hack, sjöstrid, tonvis med magiska grejer och artefakter, arketypiska rollpersoner, massor av möjlighet till regelvariationer och valfrihet regelmixtrande eller improvisation, fullt med monster att använda, resande till andra plan... allt nödvändigt för klassikt high fantasy finns med.

Castles&Crusades. En modifierad och putsad klon av classic D&D. Har tagit till sig delar av d20-systemet men behållt kärnan i klassiska D&D. Generiskt och enkelt och verkar jäkligt kul. Finns en del tillägg men det verkar kunna stå helt självt.

Sedan finns ju svenska Khelataar (eller hur det nu stavas). Folk brukar klaga på systemet som knepigt och krångligt vilket jag inte kan uttala mig om. Conan-aktig lågfantasy med betoning på olika barbarklaner och en rätt ociviliserad fantasyvärld med betoning på 80-tals Sword&Sorcery (eller verkar iaf vilja framlyftas så).

Västmark är ett svenskt spel med betoning på riddarmedeltid. Som jag fattat är det rätt likt Saga.

sedan finns ju en uppsjö av d20 tillägg som fokuserar på antingen realistisk eller fantay medeltid.
http://home.flash.net/~brenfrow/d20/lovewar.htm
http://home.flash.net/~brenfrow/d20/mvmedieval.htm
http://home.flash.net/~brenfrow/d20/nobleknights.htm
http://home.flash.net/~brenfrow/d20/mordred.htm
http://home.flash.net/~brenfrow/d20/blackmonks.htm
http://www.spiritgames.co.uk/rpgsin.php?UniqueNo=3269

Eksem

Champion
Jag undrar om du specifikt vill ha extraböcker, eller om du bara känner att du MÅSTE KÖPA ALLA om det finns extraböcker?

Tills jag vet det så tänker jag under tiden föreslå Burning Wheel. Det är ett väldigt klurigt system med mycket regler. Vissa tycker det är avtändande, andra tycker det är lysande. Många har lite problem med att läsa regelboken eftersom författaren har notoriskt svårt att förklara sina idéer, men vissa håller inte alls med om det påståendet. Det sägs att Mouse Guard, som har något av en light-version av regelsystemet, ska vara klart som en vårdag och är tydligen varmt rekommenderat av alla som äger det. Själv lyckas jag inte få tag på boken, så det gör inte mig gladare.

Storuggla

Champion
Okej, det här blev svårt nu. Å ena sidan vill jag varmt rekommendera Burning Wheel, som är underbart och i mina ögon lättläst och lättförståeligt (sa mannen som inte vågar sig på Range and Cover än) - det gör fantasy väldigt väldigt bra. Det är dock... ett annorlunda system som kräver att man ställer om sig lite när man försöker sig på det, spelledaren måste prata med sina spelare och inte bara skriva grottkräl efter grottkräl utan någon som helst hänsyn till rollpersonernas viljor och mål.
Om man vill ha ett klassiskt spel som är gediget och fungerar fint, skulle jag säga HARP. Det är Rolemaster som bantats något enormt så att det nu är spelbart, och dessutom roligt. Båda spelen skulle klocka in på 6-800 spänn om man köper hela produktlinjen skulle jag tro?

Storuggla, gudlösa björnar

Arfert

Facit
Saga har ju glädjande nog redan nämnts här i tråden... Sen vill jag rekommendera Dragon Warriors. Ett fantasy-rollspel lämpligt både för nybörjare och gamla rävar, men en j-ligt skön sagoaktig medeltidskänsla på ett brittiskt sätt.

Till det har det dessutom redan utgivits två böcker med äventyr och ett Bestiarium.

Ännu mer om spelet finns att läsa HÄR.

Och för er indie-nerdar kan jag ju namedroppa att James Wallis (The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen) är med och skriver på det nyugivna materialet.

Andy

Vila i frid
Sedan så har vi ju alltid DoDT som jag åxå gillar skarpt! likt Saga så är det nervridet med highfantasyn, skillnaden mellan DoDT & Saga är att just DoDT känns mer "sago-inspirerat" medans Saga är mer på riktigt, så att säga..
Och om du vill så kan du spela i den fantastiska världen Trudvang fast med rollspelet Sagas lätta och bra regler. Det bästa av två världar! SMILE

http://www.sagagames.com/filer/regler/saga_grundregler.pdf

http://www.sagagames.com/filer/regler/sagatrudvang.pdf

Andy

Vila i frid
Sen vill jag rekommendera Dragon Warriors.
Det ser ju helt underbart ut!

Jag känner att istället för att ta fram den gamla svarta DoD-lådan och Marsklandetboxen för att återuppleva nostalgi så kan jag köpa DW och få något nytt men klassiskt och nostalgiskt. Jippi!

Christoffer

It's all pig.
Kan bara hålla med här, Burning Wheel för fantasy om du är villig att inte köra färdiga äventyr och rälsade grottor! Du klarar dig ofantligt långt på endast grundböckerna, de är två stycken och kan köpas relativt billigt över nätet. Jag brukar beställa från Discount Games på Ebay, otroligt snabb leverans och tillmötesgående, och riktigt grymma priser. Burning Wheel för $17.95 exemepelvis.

För mer klassiska rollspel så lägger jag min röst på gamla Rolemaster eller Rolemaster Classic, alternativt Rolemaster Express. Men tja, det är nog mest av egen nostalgi än för att de är speciellt bra. :gremsmile:

Andy

Vila i frid
Har ni då några tipps på bra spel som passar in under ca 4000+ kr [...]
Ett av mina favvo-fantasy-lir är Gemini. Ett svenskt rollspel som utspelar sig i en mörk medeltid (typ 1250-1350-tal) där det finns en tydligt uttalad konflikt i världen. Reglerna påminner mycket om DoD Expert eller 91:an.

Spelet finns bara begagnat men brukar dyka upp på Blocket eller Tradera för 100-200 SEK. Det finns bara två moduler, en liten besvärjelsebok som är snygg och cool men egentligen inte så användbar samt en världsmodul som behandlar provinsen Orschild (som är skriven på engelska?). Den behöver du inte köpa. Har du tur kan du köpa alla 3 böckerna för 300 SEK + frakt.

Håll utkik.

Johan K

Gammal & dryg
Detta har inte gått mig förbi, om man säger så... =)
Som du säger, det är 2 bra saker i ett...

/ Johan K, som är trötter efter helgens hajk

Vic Volta

Veteran
Det sägs att Hero Systems ska vara bra. Men det är hörsägen... Finns dom som säger att Top Secret också är bra...

Andy

Vila i frid
Berätta om Dragon Warriors

NU har jag läst allt som finns om Dragon Warriors på webben. (Skumma franska och tyska sidor med nya profession var svåra att greppa). Jag hoppas kunna köpa spelet imorgon.

Nu vill jag få höra lite om spelet av folk som har läst det, eller ännu hellre spelat det.

Så, finns det någon som kan hjälpa mig att fylla i luckorna?

Hur funkar ranks?

Det finns 4:a wizards professions, varför då?

Det finns inget "jägar" profession, saknas det tycker du?

Spelsystemet verkar enkelt, är det för simpelt? Blir det tråkigt och känns det som om det fattas saker?

Är det bra äventyr? Det verkar vara mycket dungeoncrawl, är DW ett sorts D&D eller EDoD?

Arfert

Facit
Re: Berätta om Dragon Warriors

Ranks är nån slags levels, kan man säga...

...de fyra "wizard-klasserna" är helt annorlunda varandra, allt från klassiska rollspelsmagiker till mystiker.... RQ hade ett liknade upplägg med till exempel Schamaner...

Jägare kan kanske läggas in under "barbarians" (som är typ kelter och liknade, inte Conan)... tycker inte det saknas.

Nej, regelsystemet är fiffigt, trevligt och bra, inte alls för simpelt.

Ja det finns en hel del dungeons, men de är helt annorlunda än de i D&D... man tänker inte ens "det här är en dungeon", utan "det här är en borg, ett tempel, en skog, ett gravkummel"... osv. På grund av hur det är skrivet. De är väldigt bra... spännade, man bryr sig, vilket man ofta inte gör i D&D (det spelar man inte för storyn utan för action).

Andy

Vila i frid

Nej, regelsystemet är fiffigt, trevligt och bra, inte alls för simpelt.

Ja det finns en hel del dungeons, men de är helt annorlunda än de i D&D... man tänker inte ens "det här är en dungeon", utan "det här är en borg, ett tempel, en skog, ett gravkummel"... osv. På grund av hur det är skrivet. De är väldigt bra... spännade, man bryr sig, vilket man ofta inte gör i D&D (det spelar man inte för storyn utan för action).
Det låter underbart!

Ska förbi SF-bokis och kolla läget.

/Andy som inte har hittat någon bra webshop för rollspel ännu

Arfert

Facit

de hade ETT ex inne sanast jag var där, för nån vecka sedan... Köp gärna till äventyrsböckerna Sleeping Gods och Elven Crystals också... Bestiariet däremot är mer intressant om man ska skriva egna grejer...