Nekromanti Bra filmer för Engelska A

haltageten

Dum inuti huvudet
Läget är följande. Jag praktiserar på en gymnasieskola där följer jag engelska läraren och håller lite i lektioner och dyl. Nu ska han åka iväg på semester och jag skall ta över hans lektioner tills terminslutet. jag hade tänkt att de skulle få se en film och sedan diskutera kring denna. Men jag kan inte förmå mig att komma upp med en bra film som fångar deras intresse och samtidigt väcker tankar hos dem. Har ni något bra filmtips man kan visa för elever i kursen Engelska A?

- Jocke, undrar.

Jambu

Swordsman
en bra film som fångar deras intresse och samtidigt väcker tankar hos dem.
Jag föreslår American History X. Jag såg den när jag gick Svenska A och, fastän jag då redan hade sett den 4 gånger eller så, så är det en film som definitivt får en att börja fundera.

Feuflux

omjonasson.se
Forrest Gump?

Den fick vi titta på och diskutera när jag läste Engelska A i alla fall. Dom som läste psykologi fick analysera Matrix. Det är de två praktiska exempel jag har.

Equilibrium. Sen får du en liten utmaning i att få coola 17åriga grabbar (*hoppas på klichéelever*) att snacka vikten av känslor. :gremwink:

Timeline. Sen kan ni snacka tidsresor. (Enligt imdbrecensionen funkar filmen endast om man inte läst boken först. Jag hade tack och lov inte läst boken och slapp irritera mig på allt som var omgjort.)

Truman show. Diskutera paranoia kanske...

Foggmock

Myrmidon
Det finns en krigsfilm om Vietnamkriget med namnet "Casualities of war" men den är lite småknepig att få tag på.

I övrigt rekommenderar jag också Full Metal Jacket, ur ett rent språkmässigt perspektiv. Den är lätt att förstå utan subbar, men det finns också en del luriga ställen där de till exempel är ironiska utan att det direkt märks om man inte har språkkänslan, och många slanguttryck eller på andra sätt speciella uttryck som man kanske kan ha på en liten ordlista och dela ut innan filmen sätter igång.

Tell

Hero
- Döda poeters sällskap

-Othello

-the passion of Ayn Rand

- Far from heaven

-En kvinnas doft

Eller om det är en mer grabbig klass

-Elisabeth
-Richard II
-Ester
-Magnolia

Respektive en mer flickaktig

-the Guru
-Aupair II
-Romeo + Juliet
-Jean D'Acre

Targon

Hero
Krigaren har talat...

...mer krig åt folket!

Ok, båda filmer som du rekommenderar är bra och värda att se. Dock förstår jag inte poängen med att tvinga elever som läser A-kursen i engelska att glo på den utdragna, påträngande våldtäktsscenen i CoW eller att få ett smörgåsbord av nedbrytande smädelser och därefter en hel skärseld av blod och död serverat åt sig i FMJ. Inte för att jag vill kontra med Sound of Music, men jag anser verkligen inte att just Engelska är rätt forum för dessa rullar. Möjligen Filosofi eller Historia eller kanske en temadag som handlar om det idiotiska med krig.

För övrigt gillar jag krigsfilmer. Bra krigsfilmer ger näring åt min pacifism.

Jag trodde att du hade muckat, Foggmock.

magoo

Hero
Morden i Midsomer!!!

Det kanske blir lite saftigt att se en långfilm, eller uppstyckat och det är ju inte så kul.

Nej, ta nån bra deckarserie istället, t ex Morden i Midsomer, ett fall för Frost, Lynley eller Kommisarie Morse och visa ett avsnitt. I mellantid får eleverna gissa vem som är mördaren.

Ska det ses en film tycker jag att Forest Gump som någon nedan föreslog är ett bra val och betydligt mer tankeväckande än min lättsmälta underhållning.

Fast ser man en gammal deckare, t ex Agatha Christie så kan man alltid diskutera hur tiderna har förändrats.

Targon

Hero
Varför inte filmade Shakespeare-dramer?

Exempel:
- The Merchant of Venice (Michael Radford 2004)
- Looking for Richard (dokumentär, Al Pacino 1996)
- Henry V (Kenneth Branagh 1989)
- Much Ado About Nothing (Kenneth Branagh 1993)
- Richard III (Laurence Olivier 1955)
- Romeo and Juliet (Franco Zeffirelli 1968)

Bara ett förslag, kanske lite pretto, men det skiter jag i.

Storuggla

Champion
Det finns dessutom en läcker Rickard III-version med sir Ian McKellan i huvudrollen, utspelar sig på trettiotalet. Snygg och mumsig, men preci som Targon sa, kanske lite för pretto för kidsen.

Storuggla, hans Iago går inte av för hackor heller

Feuflux

omjonasson.se
Shakespeare

Hmm, vi kollade faktiskt på nån engelsktalad version av "Så tuktas en argbigga" (Taming of the shrew?) på engelskan i gymnasiet. Ingen aning om när den gjordes men chansar på 80-talet bara för att säga nåt. Det är väl inget naturligt filmval för gymnasieelever kanske (om dom själva får välja alltså) men det var tillräckligt mycket fart för att det skulle funka.

Annars finns ju världens bästa amerikanska ungdomsfilm, 10 orsaker att hata dig, som baseras på ovan nämnda Shakespearestory. Det är kanske smartare att ta den om man anser att de små liven blir uttråkade om de inte ser nåt som liknar det de är vana vid. :gremwink:

hraufnir

Swordsman
Jag tipsar om att köra lite längre, få dem att läsa George Orwells 1984 och följ upp den med lite diskussion och sedan "Equilibrium" =)