Nekromanti Bra gamla DOS-spel?

from

Veteran
  • Duke Nuke'em 3D. Även om uppföljaren aldrig kom, är spelet i sig roligt.
  • Dune 2. Kanske inte det FÖRSTA RTS-spelet, men definitivt den första riktiga "hitten".
  • Dungeon Keeper. Jupp, DOS-spel. Flyter då bra i min DOSbox.
  • Elite 1 & 2. Kämpa tills du till sist kan kalla dig "leet", veta vad det betyder - och att du förtjänat det på ärlig väg.
  • Hand of Fate. Peka-klicka äventyr, rätt roligt.
  • Master of Orion. Helt klart egenvärde på seriens etta.
  • Populous. För de dagar du helt enkelt vill vara gud.
  • Settlers. Vet inte hur många spel som bor i DOS, men åtminstone ettan.
  • WarCraft 1 & 2. Innan det blev glassigt och multiplayer av det.

Tibbelin

Warrior
Min absoluta DOS-favorit är och förblir Railroad Tycoon, något jag faktiskt lyckats dra igång på windows-datorer tidigare så det borde gå att spela i DOSbox.

Fast själv har jag en DOS-dator som ännu fungerar emellanåt, det enda jag gör på den datorn är att just spela spel. Dessvärre är Railroad Tycoon det spelet som fungerar sämst. Hade jag faktiskt tid att spela datorspel så kanske jag skulle försöka lösa problemet.

Rickard

Urverk speldesign
Jag undrar om Captain Claw är ett dos-spel. Du snackade om att Aladdin var oslagbar, men med tanke på bossfighterna är Captain Claw snäppet vassare.

Vikings: Hjälp tre vikingar förbi massor av banor i framtida värld.

Icy Tower(?): Gubbe ska snabbt studsa uppför plattformar. Vete sjutton om det är ett dos-spel. Borde vara det. Ett reaktionsspel.

DX-ball: Ruskigt kul arkanoid-variant.

M.U.D.S: Mean, ugly, dirty sports. Typ som Blood Bowl - man spelar fantasyrugby. Det hade ett jobbigt kopieringsskydd som krävde manualen.

Moonstone: Varför har ingen nämnt detta fantastiska spel?

Quake: Kanske leta reda på någon ospelad addon?

---

Det här är spel som inte direkt officiella.

Chicken 2: Skjut kycklingar, samla diamanter. Ett skönt avslappningsspel.

Quadnet: Ännu ett spel från brainchild design. De har gjort många bra pure multiplayerspel, som Knockin' och Jump 'n' bump. Här är alla de spelen.

Bingo: Skjut Bingo-Berra. Sex utmanande nivåer. Sjukt svårt spel att klara, men bara för att nästsista banan är ... nästintill omöjlig. Fast det fick mig bara att vilja spela spelet om och om igen.

Fan vad sugen jag blev på att spela Syndicate igen. :gremsmile: Även om sista banan var lite för lätt.

/Han som tänkte föreslå ASCII-spelet Castle

Big Marco

Läskig
Vitulv said:
Master of Magic är också ett fantastiskt bra spel till DOS:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dPnUd2kBcEo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/dPnUd2kBcEo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Master of Magic är kanonbra. Fortfarande. Lite som Civ möter Master of Orion.

Och det snackas om en remake... ,-)

Själv är jag äldre än krank och har spelat många av SSI:s klassiska datarollspel otaliga gånger (primitiva men jag gillar deras gameplay) - Phantasie-serien och Wizard's Crown dominerar.

Big Marco

Läskig
Poppe said:
Bloodnet - Vampyrcyberpunk.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/c_gJNygdJVY&fmt=18"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/c_gJNygdJVY&fmt=18" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Rise of the Dragon - Magiskt bra äventyrsspel.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FKpkkQH6ZT4&fmt=18"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/FKpkkQH6ZT4&fmt=18" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
BloodNet - spelet med mest dialog någonsin. Har det original i hyllan hemma. Orkade aldrig spela klart det. Men hjälten hette Ranson Stark, bara det är coolt.

Rise of the Dragon var episkt bra och snyggt när det kom. Mycket Bladerunner-aktigt, men jag har för mig att speltiden om man spelar "rätt" (fel?) är typ en timme?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Det är antagligen inte Lords of Magic, va?

Tror inte det var DOS förresten...
Det var precis vad det var, och jag tackar för påminnelsen trots att det mycket riktigt inte var ett DOS-spel =)

krank

Han said:
Vikings: Hjälp tre vikingar förbi massor av banor i framtida värld.
Lost Vikings? Tror jag spelat det till SNES...

Han said:
Quake: Kanske leta reda på någon ospelad addon?
En god poäng, även om jag föredrar att köra Quake via någon engine remake...

//Krank, går och rotar efter en schysst klient för q1 och q2

Christoffer

It's all pig.
Rise of the Dragon var episkt bra och snyggt när det kom. Mycket Bladerunner-aktigt, men jag har för mig att speltiden om man spelar "rätt" (fel?) är typ en timme?
Sant, jag klarade det väldigt kvickt. Men en timme var nog bara tiden det tog att ladda spelet från disketter och byta de 10-15 disketter spelet kom på. Det var innan jag investerade i en hårddisk till min gamla amiga...

Men, grymt bra spel! Håller nog än idag tror jag!

Max Raven

T12-kultist
Rise of the Dragon var mycket trevligt. Fast när jag spelade det som yngre så blev jag friterad av el en väldig massa och lade ner att spela det...

Ram

Skev
Ok, så här då: Om man har en slö och lat person som sitter på en Windows Vista och som vill ha ett spel som startas av att man dubbelklickar på en shortcut på desktop:en eller annan minimalt ansträngande manöver och vill ha ett spel som är gratis och lättillgängligt och likt UFO, Terror from the deep eller så, turn based, akt/uppdrags-baserat och med lite intressanta mellanakter, vad skall man tanka hem då och från var?

//Latmask

krank

Ram said:
Ok, så här då: Om man har en slö och lat person som sitter på en Windows Vista och som vill ha ett spel som startas av att man dubbelklickar på en shortcut på desktop:en eller annan minimalt ansträngande manöver och vill ha ett spel som är gratis och lättillgängligt och likt UFO, Terror from the deep eller så, turn based, akt/uppdrags-baserat och med lite intressanta mellanakter, vad skall man tanka hem då och från var?

//Latmask

Enklast är då om du skiter i hela DOS-eran (för så enkelt kommer det nog inte bli) och stället köper och tankar hem Ufo: Aftermath från Good Old Games. Spelen där är helt utan kopieringsskydd och generellt snorbilliga. Bara tanka hem, installera, köra.

6 dollar är typ 40 spänn. Det är det definitivt värt.

Max Raven

T12-kultist
Ram said:
Lösning nummer två är att du drar hem dosbox, justerar för spelet och lägger genväg till dosbox-varianten anpassad till ditt spel. Det blir en del förjobb men efter det är det bara att köra.

Chaos Overlords! Cyberpunk! Maffiakrig! Gatugäng! Järnrör till plasmasvärd, hagelbrakare till fusionkanoner! Sist men inte minst (om du får det att fungera), asgrym musik!

(Nej, jag hittade ingen Youtube-film. Sårri.)

Ja! Och så kom jag ju på mitt gamla favvo-RPG från DOS-eran: Shadows over Riva!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DIv-cHjdLyc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/DIv-cHjdLyc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Del 3 av Realms of Arkania-serien, baserade på Das Schwarze Auge. Jag har bara spelat del 3, men de båda tidigare spelen lär vara relativt lika förutom lite grafikskillnader, så jag är ganska säker på att de är precis lika spännande och stämningsfyllda. Även i detta spel är musiken totalt underbar, allt från glada krogdängor till sataniska mörka körer. Problemet är, återigen, bara att få dem att fungera; här har jag haft enorma problem, i synnerhet med del 3.

Ram

Skev
krank said:
Enklast är då om du skiter i hela DOS-eran (för så enkelt kommer det nog inte bli) och stället köper och tankar hem Ufo: Aftermath från Good Old Games. Spelen där är helt utan kopieringsskydd och generellt snorbilliga. Bara tanka hem, installera, köra.

6 dollar är typ 40 spänn. Det är det definitivt värt.
Bra tips, jag tror jag gör så. Jag tror iofs inte att jag skulle ha några problem med DOSbox, men jag orkar inte med mer strulande mkjukvaror denna vecka och jag behöver sysselsättning under Lets dance i kväll... :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Ram said:

//Latmask
Ett spel som liknare Ufo-serien en del, speciellt de takiska turnbased-striderna, är Jagged Alliance 2, som dessutom är ett rollspel. Striderna är betydligt bättre och mer spännande än de som fås i Ufos taktiska läge dessutom. Film som visar upplägget finns här (även om snubben som lirar inte utnyttjar möjligheterna med att smyga, göra ambush och lägga korseld utan mest rusar in, guns blazing!): <object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/5VrzkTerA5M"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/5VrzkTerA5M" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Spelet finns på Steam exempelvis. Det finns också en aktiv Mod-community som har byggt om spelet för ökad realism och gjort mycket tweaks till interface och feedback. Bland annat finns en riktigt bra hanterad del för nedhållande automateld som skapar ett schysst upplägg - jag rekommenderar den så kallade "v1.13"-modden där detta ingår.

krank

Den Upplyste Despoten said:
Striderna är betydligt bättre och mer spännande än de som fås i Ufos taktiska läge dessutom.
Nackdelen är väl att JA2 är tämligen realismaktigt, alltså det är mindre utomjordingar, mindre ball story, och inte lika häftiga vapen...

//Krank, som verkligen, verkligen ville tycka om JA2 men som börjar snarka av "verkliga-världen" som omodifierad setting i datorspel

krank said:
Nackdelen är väl att JA2 är tämligen realismaktigt, alltså det är mindre utomjordingar, mindre ball story, och inte lika häftiga vapen...
Det finns faktiskt ett Sci fi-setting där man kan råka på utomjordingar och skit. Jag har aldrig spelat med den, för jag är precis tvärtom; jag saknar spel med bra historier från vår, vanliga värld. Skall det vara så svårt att berätta en bra historia utan att slänga in alver/ninjor/robotar/aliens/magiker/etc...?

Big Marco

Läskig
krank said:
Du väljer vid spelstart om du vill köra "realism mode" eller "sci-fi mode". Det sistnämnda slänger på aliens och horror på ett väldigt icke-realistiskt sätt. Men det är dock en av de mest spännande sekvenserna i spelet att gå på djupet med.

Big Marco

Läskig
Avidyasattva said:
Chaos Overlords! Cyberpunk! Maffiakrig! Gatugäng! Järnrör till plasmasvärd, hagelbrakare till fusionkanoner! Sist men inte minst (om du får det att fungera), asgrym musik!

Ja! Och så kom jag ju på mitt gamla favvo-RPG från DOS-eran: Shadows over Riva!
Chaos Overlords var helt klart coolt. Men jag tycker att det var rätt skumt och svåröverskådligt.

Gillar du Realms of Arkania-serien så vet du säkert redan att ett nytt spel baserat på världen och spelmotorn kom förra året, Drakensang: http://www.youtube.com/watch?v=YT6c5iWD6Tg

Jag har spelat genom det hela och var helt klart nöjd. Inte Bioware-klass men precis snäppet under.