Nekromanti Bra historiska dokumentärer online

Conan

انتفاضة
Har ni tips på bra historiska dokumentärer som går att se online eller att ladda ner? Gärna några som ger rollspelsinspiration.

Jag kan tipsa om denna eminenta och stämningsfulla dokumentär om hettiterna. Gör en sugen på att spela khelataar

https://www.youtube.com/watch?v=4d0JEyLVtYI

Ond bråd död

Swashbuckler
Nej, jag tycker så gott som alla dokumentärer är otroligt ineffektiva. Stämningsmusik, reenactment med dåliga skådisar, dramatisk berättarröst, och ofta tydliga efter/före reklamen sammanfattningar. Dokumentärer är bara givande när man vet precis noll och intet om ämnet annars är det allt för ytligt. Hettiter vet jag dock inget om utöver att de krigade med Egypten så det kan vara värt att se dock.

Ymir

Liten kantbaron
En annan väldigt lärorik dokumentär, särskilt i dessa islamofoba tider, är Empire of Faith, som handlar om islams framväxt och tidiga historia. Den är dock otvetydigt religionspositiv, och bör därför ses i kontexten av postkolonial, "empowering" historieskrivning.

Ond bråd död

Swashbuckler
Ymir;n67006 said:
En annan väldigt lärorik dokumentär, särskilt i dessa islamofoba tider, är Empire of Faith, som handlar om islams framväxt och tidiga historia. Den är dock otvetydigt religionspositiv, och bör därför ses i kontexten av postkolonial, "empowering" historieskrivning.

Allahu akbar! Den ska jag kika på. Särskilt som folk kallar mig "islamofob" här på forumet utan invändningar från mods så är det ju bra om jag läser på lite så jag tycker rätt. Alla tycka lika, ingen tycka olika! Alla ska med!

Mundo

Myrmidon
Bästa dokumentär-serien som någonsin gjorts, by far.

Inte så mycket med klassiskt fantasy-rollspel att göra såklart, men 14 diaries of the great war är utomordentligt välgjord.
Den gick på SVT i Somras.